ACSI FreeLife

Menu

De voordelen van de gasloze Weinsberg CaraCito

Met de CaraCito brengt Weinsberg de eerste caravan op de markt die standaard is uitgerust zonder gasinstallatie. De caravan is consequent anders uitgevoerd en bewijst dat prijsbewust niet per se een gebrek aan kwaliteit en design hoeft te betekenen. Niet voor niets heeft de CaraCito een European Innovation Award gewonnen in de categorie Totaalconcept Caravan. We stellen de kleinste indeling 390 QD aan je voor.

Auteur
Katinka Schippers
Datum
2
2
ReactiesPraat mee
Weinsberg CaraCito

“Een indrukwekkend samenspel tussen innovatie, minimalisme en reiscomfort”, zo staat te lezen in het juryrapport van de European Innovation Awards, waar naast ACSI FreeLife andere vooraanstaande Europese kampeermagazines deel van uitmaken. Zelf noemt Weinsberg het consequent anders. En bij een eerste blik in de CaraCito 390 QD is dat al zichtbaar.

Waar je in veel nieuwe caravans volop chromen details en hoogglans interieurs ziet, is in de CaraCito al die poespas weggelaten. What you see is what you get. Strakke lijnen en rechte hoeken, maar sfeerloos is het niet. Subtiel is bijvoorbeeld het seventies bloempatroon op de tafel in de compacte dinette, wat ook terugkomt in het aanrechtblad. De kleurstelling is in tegenstelling tot het uitgesproken seventies-oranje, neutraal met een combi van grijs en beige.

Minimalistisch design

De CaraCito 390 QD is de kleinste variant van de vijf indelingen die er zijn. De caravan heeft een standaard breedte van 2,2 meter en een lengte van 5,9 meter. Het maximum toelaatbaar totaalgewicht van deze kleine rakker is 1.100 kilogram. Hierdoor zijn steeds meer elektrische auto’s in staat de caravan te trekken.

Daarmee creëer je een volledig elektrische combinatie wat goed past bij de steeds populairder wordende trend van duurzaamheid. Vooral voor millennials, de grootst groeiende groep kampeerders, is dit een hot item. Niet voor niets hingen wij de CaraCito voor een testrit achter de Polestar 2. Op pagina 68 lees je hoe dat de actieradius van de elektrische auto beïnvloedde.

De zitgroep van de Weinsberg CaraCito 390 QD
De zitgroep van de Weinsberg CaraCito 390 QD is ook om te bouwen tot slaapplek.

Koken met de pannen van thuis

Achterin de caravan heb je een dinette en daarnaast een toiletruimte. Die heeft standaard een draaibaar cassettetoilet van Dometic met elektrische spoeling en is optioneel uit te breiden met een douchepakket. Daarin zit onder andere een Truma-boiler, douchebak en uitrusting. Het pakket kost € 762. Het pakket is een interessante optie, want als je alle onderdelen los moet bestellen ben je meer dan € 1.100 kwijt.

In het midden van de caravan vind je de keuken. In plaats van de doorgaans standaard gaspitten met elektrische ontsteking vind je hier standaard een glas keramische kookplaat. Keramisch koken werkt met infrarood straling. Je pannen van thuis kun je daar ook prima op gebruiken of de pannen die je voorheen op gas gebruikte.

Enig puntje van aandacht is dat je er op moet letten dat de bodem niet krom getrokken is. De pan moet namelijk goed contact kunnen maken met de kookplaat.

Krachtpatser

Voorin de caravan vind je een dwarsgeplaatst tweepersoonsbed. Het is ruim en het Evopore hrc-matras voelt comfortabel aan. De treinzit is daarnaast in een paar handelingen om te bouwen tot extra slaapplaats. Onder het vaste bed zit de grootste verrassing van de caravan verstopt. Je kunt simpelweg de lattenbodem omhoog trekken en dan zie je de krachtpatser van de volledig elektrische CaraCito: de Freshwell 3000 van Dometic.

Zowel in de zomer als de winter heb je plezier van deze airco en tevens verwarmingsinstallatie. Het kostbare accessoire wat vaak wordt weggestreept in verband met het hoge prijskaartje, is standaard inbegrepen. Uniek voor een caravan van deze prijsklasse.

Door de verdeling van de uitstroomopeningen voelt het in de hele caravan comfortabel warm of koel. Om het apparaat te bedienen hoef je niet keer op keer de lattenbodem op te tillen, maar kun je gebruik maken van de afstandsbediening. Als dat geen vakantie is!

Weinsberg eigen Dyonic chassis
Weinsbergs eigen ontworpen Dyonic-chassis.

 

Traditionele opbouw

Hoewel de CaraCito technisch gezien uniek is, is de opbouw dat niet. Traditioneel gezien is deze vervaardigd uit hout en aluminium, met hier en daar een kunststof afdekkap. Het onderstel is wel een technisch hoogstandje.

Als eerste heeft de 390 QD het door Weinsberg zelf ontwikkelde Dyonic (een woordspeling tussen dynamic en byonic)-chassis met voordelen als gewichtsbesparing, betere demping, automatisch standaard sterkere uitdraaisteunen die minder gevoelig zijn voor vuil doordat ze een geïntegreerde looprail hebben en met kwaliteitscomponenten van het merk Knott.

Dak, voor- en achterkant zijn glad en de zijwanden hebben hamerslagprofiel. De achterzijde is voorzien van de voor Weinsberg kenmerkende achterbumper en uiteraard ook van contourverlichting aan de zijkanten. Als je de disselbak opent, vind je een zee aan ruimte vanwege het ontbreken van de gasflessen.

De gasflessen ontbreken standaard in de Weinsberg CaraCito
De gasflessen ontbreken standaard in de Weinsberg CaraCito.

 

Voor de juiste kogeldruk is het wel handig om hier wat spullen in te stoppen met een vergelijkbaar gewicht als de gasflessen. Maar het is ook een optie om een fietsendrager op de dissel te plaatsen om meer kogeldruk te krijgen. Ben je nu heel er gehecht aan het gebruik van gasflessen in de caravan, dan is er optioneel voor zo’n € 300 een gasflessenpakket bij te bestellen.

De gasflessen hebben een plekje in de disselbak en je keuken wordt dan voorzien van een tweepits gasstel. Daarnaast werkt je verwarming dan op gas en je koelkast ook. Zonder gasinstallatie en gasflessen bespaar je een hoop gewicht wat ten goede komt aan het laadvermogen. Dat bedraagt namelijk standaard 270 kilogram, wat knap is voor een caravan van dit formaat.De Weinsberg CaraCito heeft standaard de Dometic Freshjet airco met verwarmingsfunctie aan boordOnder het bed van de 390 QD zit de Dometic Freshjet 3000 verstopt. 
Een airco met verwarmingsfunctie die je met een afstandbediening aan 

en uit kunt zetten.

Greeploze bovenkasten

Licht valt binnen door de twee ramen bij de zitgroep, het raam bij de keuken en het dakluik. Buiten deze standaard opties is er als extra in de leencaravan ook een voorraam geplaatst. Opbergruimte is er in de greeploze bovenkasten, hangkast en onder het bed. De bergruimte onder het bed is ook via een serviceluik aan de buitenkant te bereiken. Dit luik is optioneel verkrijgbaar voor € 251.

Bij het ontwerpen van de CaraCito heeft Weinsberg zich een aantal doelen gesteld: een voordelige caravan maken zonder op kwaliteit in te leveren, een jonge uitstraling en volledig elektrisch. Dat klinkt heel ambitieus, maar die doelstelling is met de komst van de CaraCito wat ons betreft wel gehaald. Met het jeugdige design en het duurzame karakter hoopt Weinsberg een nieuwe groep jonge caravankampeerders aan te spreken.

Met een basisprijs van € 12.370 euro is de prijs aantrekkelijk. Al ontbreken er in de standaard versie wel belangrijke extra’s zoals een reservewiel en een antislingersysteem.

De Weinsberg CaraCito achter de Polestart 2
ACSI FreeLife hing De Weinsberg CaraCito 390 QD achter de volledig elektrische Polestar 2.

In pdf-vorm

Wil je het hele artikel over de Weinsberg CaraCito liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.

Eerste indruk Weinsberg CaraCito 390 QD

Bekijk hier de video

Praat mee

  1. MC
    Martijn Cobussen

    Wat ik mis bij gasloze caravans is een korte ‘boost’ mogelijkheid in je vermogen. Uiteindelijk verbruik je gemiddeld over de dag niet zo veel stroom. Alleen tijdens koken is zelfs 16A erg krap. In het buitenland mag je zelfs met 8A in je handen klappen. Camping infra is er ook niet op berekend dat iedereen tegelijk op stroom gaan koken. Als fabrikanten nou een accu installeren waarmee je voor een periode van een uur 16A kan trekken… de rest van de dag kan de accu bijgeladen worden.

    Ik ben nu in Spanje, hier zakt de spanning door airco gebruik al weg onder de 195V. Elektrisch koken gaat hem hier niet worden.

    Reageer
    1
    0
  2. AR

    koken onder de luifel, skottelbraai? geen gasfles?

    Reageer
    2
    0

Praat mee: De voordelen van de gasloze Weinsberg CaraCito

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht