ACSI FreeLife

Menu

De voordelen van de gasloze Weinsberg CaraCito

Met de CaraCito heeft Weinsberg als eerste fabrikant een caravan in productie genomen die volledig elektrisch is uitgevoerd. De fabrikant heeft het omgedraaid. Wil je wel gas in je caravan gebruiken? Dan betaal je extra en kan dat alsnog. En anders ga je lekker zonder op pad. En daar zitten meer voordelen aan dan je misschien denkt. ACSI FreeLife nam de Weinsberg CaraCito 390 QD mee voor een testrit.

Auteur
Katinka Schippers
Datum
1
1
ReactiesPraat mee

“Een indrukwekkend samenspel tussen innovatie, minimalisme en reiscomfort”, zo staat te lezen in het juryrapport van de European Innovation Awards, waar naast ACSI FreeLife andere vooraanstaande Europese kampeermagazines deel van uitmaken. Zelf noemt Weinsberg de CaraCito consequent anders. En bij een eerste blik in de CaraCito 390 QD is dat al zichtbaar.

What you see is what you get

Waar je in veel nieuwe caravans volop chromen details en hoogglans interieurs ziet, is in de CaraCito al die poespas weggelaten. What you see is what you get. Strakke lijnen en rechte hoeken, maar sfeerloos is het niet. Subtiel is bijvoorbeeld het seventies bloempatroon op de tafel in de compacte dinette, wat ook terugkomt in het aanrechtblad. De kleurstelling is in tegenstelling tot het uitgesproken seventies-oranje, neutraal met een combi van grijs en beige.

De zitgroep van de Weinsberg CaraCito 390 QD is ook om te bouwen tot slaapplek.

Standaard airco met verwarming

Uniek aan de CaraCito is de Dometic Freshwell 3000 airco met verwarmingsfunctie (à € 2.200) die in iedere indeling standaard aan boord is. Een kostbaar accessoire wat vaak vanwege de prijs achterwege wordt gelaten bij de aanschaf van een caravan is dus standaard.

Weinsberg Dyonic-chassis

Een ander unieke feature is het chassis. Als eerste heeft de 390 QD namelijk het door Weinsberg zelf ontwikkelde Dyonic (een woordspeling tussen dynamic en byonic)-chassis met voordelen als gewichtsbesparing, betere demping, automatisch standaard sterkere uitdraaisteunen die een geïntegreerde looprail hebben en met kwaliteitscomponenten van het merk Knott. ACSI FreeLife sprak met Patrick van der Burgh, areamanager Benelux van Knaus en Weinsberg. Hij legt het als volgt uit: “Het bionische is dat we gekeken hebben naar constructies in de natuur, bijvoorbeeld planten, bomen en bladeren. Hoe zijn die geconstrueerd? Door materiaal weg te laten wat echt niet nodig is, wordt gewicht bespaard. Als je goed kijkt naar het chassis zie je dat overal driehoekjes metaal missen.”

Weinsbergs eigen ontworpen Dyonic-chassis.

Niet voor winterkampeerders

We praten verder met Patrick over de andere voordelen van de CaraCito: “De caravan is bedoeld voor klanten die in het seizoen van april tot oktober reizen. Dus in de maand april en misschien mei, en de maand oktober is enige verwarming nodig, maar absoluut niet het maximale vermogen. Voordeel voor deze klantengroep is dat ze over een standaard airco (die dus ook kan verwarmen) beschikken waarvoor ze niet hoeven te betalen. Deze kan 3.000 Watt verbruiken, maar wij verwachten dat niemand het apparaat in de hoogste stand gaat gebruiken. Winterkampeerders kiezen niet voor de CaraCito, maar eerder voor een CaraOne of een ander merk, bijvoorbeeld onze Knaus.”

Onder het bed van de 390 QD zit de Dometic Freshjet 3000 verstopt. 
Een airco met verwarmingsfunctie die je met een afstandbediening aan 

en uit kunt zetten.

‘Uitkomst voor nieuwe kampeerders’

Patrick merkt dat er ook kritische vragen worden gesteld: “Ik merk dat heel ervaren caravanners, die dus al jaren gas gewend zijn, moeten wennen aan de CaraCito. Daarbij wordt dan vooral gekeken naar het gebruik waarbij alle apparatuur in één keer ten volle aan staat. Maar dat is niet waarheidsgetrouw en past niet bij de praktijk van de doelgroep waar we ons op richten. Er zijn namelijk heel veel voordelen van een caravan op elektriciteit. Denk aan geen gesjouw met gasflessen, een hoger laadvermogen, meer ruimte in je disselbak, minder kans op brand en geen gedoe met lege gasflessen en niet de mogelijkheid om hem te wisselen. Een uitkomst voor nieuwe kampeerders die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan en een plug & play caravan willen hebben. Aankomen, stekker er in en klaar!”

Voordelen van kamperen zonder gas

Geen gesjouw met gasflessen
 Niet afhankelijk van de gasvoorraad
Hoger laadvermogen
Lager maximaal toelaatbaar totaalgewicht (dus makkelijker mee te nemen  achter een elektrische trekauto)
Meer ruimte in je disselbak
Minder kans op brand
Lagere kogeldruk met voordeel voor gewicht van fietsen op de dissel

De gasflessen ontbreken standaard in de Weinsberg CaraCito.

Koken onder de luifel

Bij die doelgroep en het seizoen waarin wordt gekampeerd gaat Weinsberg er vanuit dat er minder in de caravan wordt gekookt. “In het ergste geval moet je als je beide kookpitten op volle stand wilt gebruiken, de airco even uit zetten. Maar als je de platen op volle stand gebruikt dan brandt de boel al snel aan. Ik bedoel vooral te zeggen dat het zo’n vaart niet zo snel zal lopen. Als je kampeert met een caravan in het hoogseizoen zit je lekker onder de luifel te barbecueën of zet je de skottelbraai aan. Dan is er hooguit één pit nodig om de satésaus klaar te maken.”

Stroomverbruik

Hij gaat verder door op het verbruik: “Al met al kijkende naar wat de apparaten verbruiken dan zeggen wij dat het met een 10 ampère aan de campingstroompaal goed te doen is. Biedt de camping maar 4 ampère, wat tegenwoordig zeldzaam is heb ik de indruk, dan doen de apparaten het ook nog wel, maar moet je er rekening mee houden dat niet alles tegelijkertijd op vol vermogen kan werken.”

Vijf indelingen CaraCito

De CaraCito 390 QD is de kleinste variant van de vijf indelingen die er zijn. De caravan heeft een standaard breedte van 2,2 meter en een lengte van 5,9 meter. Het maximum toelaatbaar totaalgewicht van deze kleine rakker is 1.100 kilogram. Hierdoor zijn steeds meer elektrische auto’s in staat de caravan te trekken. Daarmee creëer je een volledig elektrische combinatie wat goed past bij de steeds populairder wordende trend van duurzaamheid.

ACSI FreeLife hing De Weinsberg CaraCito 390 QD achter de volledig elektrische Polestar 2.


Weinsberg CaraCito in ACSI FreeLife
In ACSI FreeLife 2-2021 lees je meer over de Weinsberg CaraCito en vind je ook een uitgebreide en exclusieve trekautotest van Mario Vos over de trekkracht van de volledige elektrische auto Polestar 2. Om die te testen, hingen we de Weinsberg CaraCito aan de haak. In ieder geval op het ook een goede match!

bestel magazine

Bekijk hier de video