ACSI FreeLife

Menu

Verrassend voordelig: Caraone 450 FU

Een caravan voor twee die €13.106 kost. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Onze experts zijn daarom op hun hoede tijdens de ACSI FreeLife proftest.

Auteur
Ivo van den Dijssel
Datum
ReactiesReageer
DH L0990 620

Signalement

Merk
Weinsberg
Model
CaraOne 450 FU
Onderstel
BPW-chassis met rechte as, V-dissel
Banden
195/70 R 14 met stalen velgen, Load Index 96
Testjaar
2015
Gewicht
Rijklaar gewicht 1037 kg, max. toelaatbaar totaalgewicht 1200 / 1350 kg
Basisprijs
13106

Vier jaar geleden verscheen Weinsberg ten tonele als prijsbewust en toch hoogwaardig caravanmerk. Het concept bleek een schot in de roos. De CaraOne is voor dit seizoen zowel van binnen als van buiten duidelijk aangepast. De nettere bestickering en verbeterde disselbak springen direct in het oog. Binnen is het meubilair opgewaardeerd met kleuren en nieuwe handvatten en beslagen.

Verbazingwekkend

Eén blik in de caravan is genoeg om te zien waar Weinsberg gewicht en kosten bespaart. Er zijn bijvoorbeeld nauwelijks bovenkastjes en de kastjes die er zijn, hebben eenvoudige kleppen. Voor de 450 FU die wij hebben getest, is € 13.106 dus eigenlijk een verbazingwekkende prijs.

De fabrikant berekent de prijs voor deze tweepersoonscaravan met een oude truc uit de branche: belangrijke onderdelen die eigenlijk tot de standaarduitrusting zouden moeten behoren, zijn verspreid over twee pakketten.

Het Smart-pakket (€ 636) bestaat uit een stabilisator, 12 volt ringverwarming, combi-rollo’s en een 45 liter-schoonwatertank en heb je volgens ons testteam gewoon nodig. De testcaravan is verder uitgerust met het Advanced-pakket (€ 676), bestaande uit een vuilwatertank (25L), panoramisch dakluik, rolhordeur, warmwaterboiler en douche. Geen must, maar wel enig comfort.

Dankzij het Licht-pakket (€253) is het testmodel ten slotte geheel voorzien van led-verlichting in plaats van halogeen. Dat brengt de totaalprijs met alle pakketten op € 14.671. Je hebt dan alles wat een goede tweepersoonscaravan volgens onze testers nodig heeft, maar welke pakketten je erbij bestelt, mag je natuurlijk zelf beslissen.

Opvallende vernieuwing

De opvallendste vernieuwing is de disselkast, vindt onze expert. “Die is duidelijk moderner dan de simpele klep in de voorwand van voorgaande modellen.” De brede deksel opent heel ver en blijft netjes open staan dankzij een telescopische uitzetstang. Om het deksel te sluiten, moet je de stang met de hand los klikken. “Een eenvoudige maar veilige oplossing”, vindt de expert.

Veiligheidsknoppen

De eenvoudige, smalle rangeergrepen voor- en achterop zitten stevig vast maar liggen niet lekker in de hand. De eendelige achterbumper met losse ronde lichten is niet echt reparatievriendelijk, maar is wel voorzien van twee boringen zodat je makkelijker bij de uitdraaisteunen kunt. De deur van de CaraOne is eenvoudig, maar “de uitklapramen hebben zowaar veiligheidsknoppen in de vergrendeling. Dat is zelfs bij veel duurdere caravans lang niet altijd standaard.”

Ben je benieuwd naar hoe het interieur van de CaraOne uit de test komt? En wil je weten wat hoe de caravan achter de auto presteert? In de 2-2015 editie van ACSI FreeLife magazine lees je het 8-pagina’s tellende testartikel.

bestel magazine

Praat mee

Praat mee: Verrassend voordelig: Caraone 450 FU

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht