ACSI FreeLife

Menu

Vergelijking: Ruige jongens van Hymer en Knaus

Als je niet op het eerste glibberige grasveld wilt stranden en avontuurlijk bent ingesteld, dan is een vierwielaangedreven camper een goede optie. Wij vergelijken twee van deze ruige jongens: de Hymer ML-T 570 4×4 en de Knaus Van Ti Plus 650 MEG 4×4.

Auteur
Jasmin Drinkenburg
Datum
ReactiesReageer
allrad anleser scaled

Signalement

Merk
Hymer, Knaus
Model
Hymer ML-T 570 4x4 Knaus Van Ti Plus 650 MEG 4x4
Testjaar
2021
Gewicht
Hymer: maximum gewicht 3.500 kg, rijklaar gewicht 2.860 kg + 146 voor vierwielaandrijving. Knaus: maximum gewicht 3.500 kg, rijklaar gewicht 2.955 kg + 120 kg voor vierwielaandrijving.
Basisprijs
Hymer: €98.130 Knaus: €88.281

De meeste fabrikanten verkopen meer campers dan ooit tevoren. Maar op campings en camperplaatsen zal het daardoor ook voller worden dan ooit. En dan is het wellicht aantrekkelijk om verder te kunnen rijden waar anderen moeten afhaken. Via een zandweggetje naar het strand of dat steile bergpadje op bijvoorbeeld. Met een gewone, meestal voorwielaangedreven camper zul je voor zulke uitstapjes doorgaans moeten passen. Door het hoge gewicht graven de wielen zich op een zandpad snel in en zie dan maar eens weg te komen.

Sprinter vs TGE

Met een vierwielaangedreven camper kom je een stuk verder, zonder dat je meteen in een woestijnrally-achtig voertuig hoeft rond te rijden. Vierwielaandrijving voor de kleinere avonturen dus. Voor een Fiat Ducato zul je hooguit een kostbare ombouw achteraf naar vierwielaandrijving kunnen vinden, maar sommige andere basisvoertuigen zijn fabrieksklaar al met 4×4-aandrijving te krijgen.

We hebben twee vertegenwoordigers van dit type campers voor een vergelijking langs elkaar gezet: de Hymer ML-T 570 op basis van de Mercedes-Benz Sprinter 4×4 en de Knaus Van Ti Plus 650 MEG die gebruikt maakt van de MAN TGE 4×4, voorzien van de 4Motion-vierwielaandrijving van de VW Crafter. Beide campers hebben een indeling met eenpersoonsbedden boven de garage achterin, een compacte toiletruimte en keuken, net als een halve dinette voorin.

Hymer dashboard
Het dashboard van Hymer
Knaus dashboard
Het dashboard van Knaus

Vierwielaandrijvingstechniek

Hoe ver je ‘in het veld’ komt, is mede afhankelijk van de techniek van de toegepaste vierwielaandrijving. Hier gaan MAN en Mercedes-Benz, en dus Knaus en Hymer, elk hun eigen weg.

Onder normale omstandigheden rijdt de Knaus Van Ti Plus gewoon met voorwielaandrijving. Constateert de elektronica dat de wielen doorslippen (ze draaien dan sneller dan de achterwielen), dan zorgt een speciale koppeling ervoor dat er ook aandrijfkracht naar de achterwielen gaat. Dat gaat geheel automatisch en duurt volgens MAN slechts 84 milliseconden.

De bestuurder merkt er niets van, maar de tractie van de Van Ti Plus wordt er een stuk beter van. Om in het terrein nog iets beter uit de voeten te kunnen, kun je nog een differentieelslot bestellen (€ 987). Maar de terreinvaardigheid wordt hier wel beperkt door de geringe bodemvrijheid (27,5 centimeter, bij het trapje onder de toegangsdeur) en de lange overhang achter (233 centimeter).

Lage overbrengingen

De Hymer is hier in het voordeel, want die staat veel hoger op de wielen. De bodemvrijheid onder het trapje bij de toegangsdeur bedraagt bij de ML-T 43,5 centimeter, 16 centimeter meer dan bij de Knaus. Ook de overhang achter is met 202 centimeter korter. Voor zwaar terrein is echter ook deze camper niet gebouwd.

Maar je komt wel iets verder op onverharde paden dankzij de techniek. In tegenstelling tot de MAN beschikt de vierwielaangedreven Sprinter over een reductietransmissie zodat je over extra lage overbrengingen beschikt. Met een druk op de knop wordt de overbrenging met 42 procent verminderd, waardoor je steile hellingen makkelijker kunt beklimmen en beter bent voorbereid op moeilijke manoeuvres in het terrein.

De sperfunctie van het differentieel wordt bij de Sprinter overgenomen door de elektronica. Het 4ETS genoemde systeem remt doordraaiende wielen met korte remingrepen af, waardoor de aandrijfkracht naar de wielen gaat die nog wel grip hebben. Op de gewone weg heeft de Sprinter overigens achterwielaandrijving. De vierwielaandrijving schakel je in met een druk op de knop.

Mercedes vraagt overigens een deftige meerprijs voor de vierwielaandrijving. Het staat voor € 12.190 in de optieprijslijst. Knaus-kopers zijn een stuk goedkoper uit, want hier kost € 6.047 om een van voorwielaangedreven camper een vierwielaandrijver te maken, en dat heb je meteen een achttraps automaat en een sterkere motor.

Hymer wielaandrijving
Hymer wielaandrijving

Hymer

+ Vierwielaandrijving met reductietransmissie
+ Relatief veel grondspeling

Knaus

+ Voordelige vierwielaandrijving met goede tractie
– Geringe grondspeling en grote overhang achter

Opbouw

Beide fabrikanten plaatsen goed afgewerkte carrosserieën op het chassis van de basisvoertuigen. Een bodemplaat uit vezelversterkte kunststof sandwich – dat kan niet gaan rotten – hoort zowel bij de Hymer als de Knaus tot de standaard. Daarboven blijkt de constructie van de ML-T, met de van Hymer bekende Pual-techniek met isolatie uit waterafstotend PU-schuim, hoogwaardiger dan die van Knaus, dat voor EPS-isolatie (Styropor) kiest voor de Van Ti Plus. Bovendien past Hymer hoogwaardige ramen in kozijnen toe, terwijl Knaus opbouwramen gebruikt.

De overgang van de stuurcabine naar de opbouw wordt bij de Hymer ML-T verzegeld met een afdichtingsnaad, die verhindert dat er vuil en vocht achter de beplating kan komen. Knaus heeft een afdichting aan de binnenzijde die dat niet verhindert. Daarentegen heeft de Van Ti Plus een vergaand afgedichte toiletschacht, bij de ML-T zou dat een stuk beter kunnen.

Hymer

+ Houtvrije opbouw in Pual-techniek
– Toiletschacht niet goed afgedicht

Knaus

+ Bodemplaat uit vezelversterkte kunststof sandwich
– Isolatie met EPS (Styropor)

Interieur

Ondanks een vergelijkbare lengte (Hymer 674 centimeter, Knaus 699 centimeter) en een nagenoeg vergelijkbare indeling, geven de interieurs van de vierwielaangedreven campers je een heel verschillende indruk. De Van Ti Plus ziet er met de lichte meubelfronten en vloer evenals de lichtgrijze bekleding strak en modern, maar ook wat zakelijk uit. Hymer gebruikt ook vrij lichte meubelfronten. De donkerdere vloer en bekleding maken het interieur wat knusser, maar verschaffen wel een minder ruimtelijk gevoel dan in de Knaus.

Knaus interieur
Knaus interieur

De L-zitgroep van de ML-T (meerprijs € 505) is zeer comfortabel en vier personen hebben op de zitbank en de gedraaide voorstoelen voldoende ruimte. De tafel is in alle richtingen te verstellen. Ook in de zitgroep van de Van Ti Plus is er voldoende plaats, maar door de steile rugleuning zit je daar minder comfortabel. De tafel is bij de Knaus aan de zijwand bevestigd en kan worden verlengd, zodat ook degene die op de gedraaide passagiersstoel zit bij zijn bord kan.

Het slaapgedeelte achterin bestaat bij beide campers uit comfortabele eenpersoonsbedden in lengterichting, die via trapjes makkelijk toegankelijk zijn. Grotere kampeerders zullen zich verheugen over de 201 en 202 centimeter lange ligvlakken van de Knaus. In de Hymer zijn de bedden 193 en 184 centimeter lang. Bij beide voertuigen ontstaat middels een extra plank en matras een comfortabel tweepersoonsbed.

Kleding kun je in beide campers kwijt in de kasten onder het voeteneinde van de bedden. Bij de Knaus zijn beide kasten ook van bovenaf toegankelijk door een opklapbaar voeteneinde dat open gaat door middel van een gasdrukveer. Bij de Hymer kan dat alleen aan de passagierszijde. De van een plank voorziene kledingkast ertegenover is duidelijk kleiner uitgevallen dan in de Knaus. Een hoge kledingkast ontbreekt in beide testcampers.

Hymer

+ Hoogwaardige meubelbouw
– Bovenkasten zonder softclose

Knaus

+ Degelijk afgewerkte meubels
– Scherpe randen aan kunststof sluitingen

Keuken en toiletruimte

Beide fabrikanten plaatsen een compact keukenblok aan de passagierskant en de toiletruimte ertegenover tussen de zitgroep en het bed. In beide campers klap je de kunststof wand met de wasbak en de spiegel naar opzij om een redelijk ruime douchecabine te creëren.

De keukens zijn goed uitgerust. Beide kookplaten hebben elektrische ontsteking en dat de Knaus maar twee pitten heeft in plaats van de drie bij de Hymer, stoort in de praktijk nauwelijks. De gaskranen zijn in de ML-T en de Van Ti Plus goed bereikbaar op heuphoogte gemonteerd.

Kritiekpuntje bij de Knaus zijn de scherpe randen van de kunststof sluitmechanismen, waar je je aan kunt openhalen. Hymer gebruikt hier materiaal met afgeronde kanten. Door de verborgen grepen zien de bovenkasten er elegant uit. Anders dan Knaus gebruikt Hymer hier geen softclose-techniek, dus soms vallen de deuren vrij abrupt in het slot.

Hymer keuken
Hymer keuken

Hymer

+ Compacte toiletruimte met geïntegreerde douche
+ Opklapbaar werkblad keuken sluit mooi aan

Knaus

+ Compacte toiletruimte met geïntegreerde douche
+ Praktische tweepits kookplaat

Elektra, gas en water

De boordelektra van de Van Ti Plus is samen met de AGM-accu netjes ingebouwd achter een wegneembare plank in de garage achterin. Hymer bouwt deze componenten bij de ML-T eveneens goed toegankelijk in achter een serviceklep in de linker buitenwand.

Knaus elekra_gas_techniek
Knaus elekra, gas en techniek

De inhoud van de schoonwatertank is met 120 liter (Hymer) danwel 100 liter (Knaus) voldoende. De Knaus beschikt over een standaard gasflessenlade, zodat je de twee flessen van 11 kilogram makkelijk kunt wisselen.

Praktische usb-stopcontacten om je mobieltje op te laden zijn in beide campers aanwezig. Knaus monteert een eentje bij de zitgroep, Hymer twee dubbele, een in de zitgroep en een in het slaapgedeelte.

Hymer

+ Elektra is in het servicevak goed toegankelijk
+ Veel praktische usb-stopcontacten

Knaus

+ Elektra in garage zeer goed bereikbaar
+ Praktische gasflessenlade standaard

Hymer ML-T 570 4x4 en de Knaus Van Ti Plus 650 MEG 4x4_achterkant

Testconclusie

Door kunnen rijden als anderen blijven steken? Met de Hymer ML-T 570 4×4 en de Knaus Van Ti Plus 650 MEG 4×4 is het mogelijk. De grote overhangen achter en de grondspeling beperken de terreinvaardigheid wel, maar de extra grip geeft je veel meer mogelijkheden op landweggetjes en natte grasvelden. In onverhard terrein komt de iets hoger op de wielen geplaatste Hymer wat verder dan de Knaus. Maar daarvoor moet ML-T-koper dan ook diep in de buidel tasten. Beide campers bieden veel wooncomfort.

Tekst: Simon Ribnitzky
Foto’s: Zuckerfabrik Fotodesign

In pdf-vorm

Wil je het hele artikel over de Hymer ML-T 570 4×4 en de Knaus Van Ti Plus 650 MEG 4×4 liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.

Hymer ML-T 570 4×4 vs. Knaus Van Ti Plus 650 MEG 4×4

Praat mee

Praat mee: Vergelijking: Ruige jongens van Hymer en Knaus

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht