ACSI FreeLife

Menu

Vergelijking: topmodellen van Eriba, Fendt en Tabbert

In de topklasse willen caravanfabrikanten graag laten zien wat ze in huis hebben om kampeerders te verleiden. Wat bieden de topmodellen van de merken Eriba, Fendt en Tabbert in dit segment? Een vergelijking van de crème de la crème.

Auteur
Bianca van Steenbergen
Datum
2
2
ReactiesPraat mee
Eriba Fendt Tabbert DSCF1949

Het beste van het beste

Caravans uit de topklasse zijn letterlijk een klasse apart. De Diamant is al decennialang de favoriet van Fendt, de Tabbert Puccini is de waardige opvolger van de legendarische Baronesse en met de Touring 820 heeft Eriba onlangs laten zien dat je een cult-reeks kan bekronen met een topmodel. Een vergelijking in dit hoogste caravansegment is eigenlijk nauwelijks mogelijk. Want de Diamant en de Puccini zitten qua prijs, formaat en constructie dicht bij elkaar, maar de Touring steekt daar met kop en schouders bovenuit.

Dat zie je meteen aan de carrosserie: de zilverkleurige opbouw op een tandemas met donkere ruiten maakt van de 820 een absolute blikvanger. De Touring is iets hoger dan ‘normale’ caravans, maar ook iets smaller. Bijzonder genoeg is de Touring handgemaakt met een stalen frame in een kooiconstructie. Eriba gebruikt hier nog de opbouwconstructie die tot 2019 voor de Nova kenmerkend was. Deze Pual-technologie in het dak (en styropor in de wanden) wordt beschouwd als de beste caravan-constructiemethode qua stabiliteit en duurzaamheid.

De XXL-versie van de legendarische Touring lijkt helemaal uit een stuk te zijn gegoten. In 2020 kwam Fendt met iets spectaculairs aan de voor- en achterzijde, met een conventionele caravanconstructie in sandwichtechniek met houten geraamte ertussen. Het hagelwerende dak van vezelversterkte kunststof is een optie. De Tabbert heeft dit standaard, de voor- en achterkant zijn modern, maar meer ingetogen dan de Fendt. De bouwtechniek volgt ook hier de bekende weg, maar het dak is nu begaanbaar.

Design Eriba Touring
De Eriba Touring 820 kleurt buiten de lijntjes en trekt zich weinig aan van de rest van de markt. Daar staat wel een zeer fors prijskaartje tegenover.


Voor stellen
We hadden de beschikking over deze drie modellen met een lengte tussen 650 en 700 centimeter in een reisklare uitvoering voor stellen. Terwijl de instapprijzen voor de Tabbert 550 E en Fendt 560 SG in de brochure bij respectievelijk € 36.960 en € 38.400 liggen, beginnen de prijzen van de Touring 820 bij ruim het dubbele daarvan.

Maar dat wordt deels gecompenseerd door betere uitrusting, want met extra opties gaan de twee goedkopere caravans ook royaal over de € 45.000 heen. En je kunt sommige opties van de Touring 820 helemaal niet bestellen bij Tabbert en Fendt. Maar ook de Eriba is verder ‘aangekleed’ en gaat dan over de € 90.000 heen. Dat is serieus veel geld, maar wat krijg je daar nu eigenlijk voor? In alle gevallen een statussymbool, en de ambiance en het comfort zijn in alle drie de testkandidaten van topklasse.

Design Fendt Diamant
De Diamant is het beste wat Fendt te bieden heeft sinds de Brillant uit productie werd genomen. Met een opvallend design aan de buitenkant – zeker van achteren – wil de Diamant moderne elegantie bieden.

 

Echte blikvanger

Aangezien de bruikbare interieurlengte tussen de 550 en 600 centimeter ligt, is de hoeveelheid ruimte bijna identiek. De indeling van de caravans is ook vergelijkbaar, maar Eriba spiegelt de plattegrond. Zo blijft er tussen de rondzitgroep en de eenpersoonsbedden ruimte over voor de toiletruimte, de keuken en de kledingkast. Deze ruimte wordt door de fabrikanten heel verschillend ingevuld, met name op het oog. Dat begint al bij de entree.

Na binnenkomst zie je eerst het keukenblok. Terwijl in de Eriba de hoogte van de ingang indruk maakt, is dat in de Puccini zeker de verlichte instap met de koelkast aan de zijkant. Deze ingang is in combinatie met de tv-plek een echte blikvanger. Het blok naast de ingang combineert op een slimme manier bergruimte met functie. De hier gemonteerde tv is te zien vanuit de zithoek en de bedden, hoewel zelfs de maximaal mogelijke grootte van 32 inch bijna niet meer overeenkomt met de huidige kijkgewoonten.

Kasten Tabbert Puccini
Tabbert heeft een slimme vondst met de koelkast naast de ingang, die van beide kanten kan worden geopend. Dat biedt een optimale toegang van buitenaf en van binnenuit.

 

De Diamant is pragmatischer en biedt veel bergruimte bij de ingang. De zwenkarm van de tv kan ook naar buiten worden gedraaid, waardoor je deze zo kunt draaien dat je buiten tv kunt kijken. De Puccini en de Diamant volgen een meer traditionele indeling, terwijl de Touring meer ruimte probeert te suggereren dan er in werkelijkheid is.

Dat past dan wel weer goed bij de algemene indruk van de tandemasser. De interieurontwerpers van de drie caravans hebben met veel flair geprobeerd om het exclusieve gevoel van de hogere klasse tot leven te brengen. Chroom, lak en stoffen verschillen. Het is duidelijk dat persoonlijke smaak hier doorslaggevend is en dat het totaalpakket aangenaam moet aanvoelen.

Solide afwerking

Wat de kwaliteit van de materialen en de afwerking betreft, geven de drie elkaar weinig toe: alles is solide gebouwd en afgewerkt. De gebruikte scharnieren, handgrepen en het andere beslag zijn van hoge kwaliteit. Alleen aan de raamsluitingen, de uitdraaislingers en de kleppen kun je nog zien dat je met een caravan te maken hebt.

Dat geldt ook voor de geboden ruimte, want zelfs in de luxeklasse kan op een vloeroppervlak van 700 bij 250 centimeter geen paleis worden getoverd. De in de lengterichting geplaatste eenpersoonsbedden hebben evenveel ruimte nodig als een comfortabele zithoek. Alle drie de caravans benutten de ruimte daartussen op een normale manier, maar wel heel verschillend.

Zitgroep Eriba Touring
De zitgroep voor in de Touring biedt een echt panoramisch uitzicht. Maar het is met de twee banken helaas geen echte rondzit.

 

Het keukenblok is bij alle drie tegenover de toegangsdeur geplaatst. Kookplaat, spoelbak, laden en bovenkastjes zijn zoals gebruikelijk. De koelkast is – zoals tegenwoordig gebruikelijk – buiten het keukenblok geplaatst, bij Eriba en Fendt ernaast, bij de Tabbert ertegenover.

De keukens zijn stijlvol met de apparatuur van de bekende merken. De Eriba-keuken heeft bijna een overdaad aan design. Op het werkblad lijken de spoelbak en de tweepitskookplaat wel stijlelementen in plaats van gebruiksvoorwerpen. De andere twee caravans zijn sober, maar wel zeer functioneel. De Fendt heeft overigens ook standaard een oven aan bord. Bij de Tabbert is dit een optie, bij de Eriba 820 is een oven niet mogelijk.

Toiletruimte

Bij de toiletruimte scheiden de geesten zich. Eriba en Fendt plaatsen deze aan de kant van de toegangsdeur, wat automatisch betekent dat ook de toiletafvoer zich aan die zijde bevindt. In de voortent of onder de luifel dus en dat vindt niet iedereen prettig. Bij de Puccini is de toiletruimte naast het keukenblok geplaatst aan de andere zijde.

Badkamer Diamant

De Diamant en Puccini bieden standaardafmetingen, maar veel design en mooie materialen. Eriba heeft een douchecabine geïntegreerd, wat mogelijk was door de iets langere opbouw. Qua concept heeft de toiletruimte van de Touring 820 veel weg van een camper en we zien verschillende onderdelen die van Hymer komen. Een bodemplank compenseert het hoogteverschil tussen de douchebak en de toiletruimte.

Bergruimte

Bij de vergelijking van de opbergruimte blijft de grote Touring 820 enigszins achter, omdat de ontbrekende dakkasten boven de zitgroep niet worden gecompenseerd door de overige kasten in het slaapgedeelte. Bovendien is er een zitbankberging niet bruikbaar omdat deze vol zit met technische apparatuur. Maar dit is wel klagen op hoog niveau, want de indeling is gemaakt voor twee personen en er is ruimte genoeg.

De Puccini is een echt laadruimtewonder met de combinatie van het meubelblok in de entree met twaalf dakkasten en de opbergmogelijkheden onder het bed en de zitbanken. De Diamant heeft minder ruimte, maar biedt die op een meer gewone manier. Naast de kledingkast en de bovenkasten is er nog ruimte boven en onder de tv. Door de plaatsing van de tv kun je zelfs vanuit de voortent televisiekijken.

Slapen

Zonder uitzondering hebben de drie testcaravans bedden die deze naam volledig verdienen. Een lengte van circa 2 meter en een breedte van 80 tot 94 centimeter zijn net mogelijk in een opbouw van 250 centimeter breed. De Touring 820 heeft een V-vormig bed – twee eenpersoonsbedden die aan de hoofdeinden aan elkaar vastzitten.

Bedden Touring

Dit betekent dat het eigenlijk een tweepersoonsbed is, wat de toegang tot de bovenste kasten altijd een beetje moeilijker maakt. Er is wel een uitsparing in de voetruimte, zodat in ieder geval de voorste vakken gemakkelijk toegankelijk zijn en het in- en uitstappen comfortabel is.

Puccini en Diamant bieden uittrekbare lattenbodems en een extra inlegkussen om er een tweepersoonsbed van te maken, maar die kussens hebben altijd bergruimte nodig. De matrassen in alle drie de modellen zijn van hoge kwaliteit. Er is natuurlijk altijd discussie over de hardheid van de matras, maar dat is een individuele keuze en alle drie de fabrikanten bieden alternatieve matrassen aan.

Bedden Diamant

Zitgroep

Dan blijft nog de zitgroep over. In de caravans van Fendt en Tabbert is deze vormgegeven als een rondzitgroep achterin en is er plaats voor vier tot zes kampeerders. Licht, toegankelijkheid en comfort zijn bijna identiek in beide. Fendt heeft echter afgezien van doorlopende dakkasten. Dat levert iets meer ruimte op, maar de hoekelementen zijn dan minder praktisch.

De Touring 820 is gebaseerd op grote caravanmodellen uit de Verenigde Staten, en biedt twee banken in de lengterichting in een bijna rondom van ramen voorziene ruimte. Net als bij de Diamant is de lederen bekleding een kwestie van smaak, maar de ruimte is zeker stijlvol. De afwezigheid van bovenkasten zorgt hier voor een zeer ruimtelijk gevoel. De techniek aan boord van ons testtrio is hypermodern, het zijn bijna kleine ‘smart homes’.

Zitgroep Puccini

De Diamant maakt gebruik van de iNet-box van Truma om alle componenten van het airconditioningsysteem tot het verwarmingssysteem met boiler in een netwerk op te nemen. Er kunnen nog meer apparaten op worden aangesloten. De Puccini doet er niet voor onder en kan ook alle onderdelen slim aansturen. Dit kan of moet echter op verzoek worden gedaan, aangezien niet alle extra opties verenigbaar zijn. Veel is verkrijgbaar in speciale pakketten die niet altijd overeenkomen met de wensen van de klant.

De Touring 820 is af-fabriek al zeer rijk uitgerust, maar dat vind je ook terug in de prijs. Aan boord zorgt het Alde-systeem voor verwarming en warm water. Er is airconditioning, een Elektropakket met accu en laadeenheid, net als een automatische hydraulisch levelsysteem. De technologie wordt aangestuurd door het Eriba Smart Home-systeem. De tanks zijn vorstvrij onder de vloer geïnstalleerd. Ze zijn via vloerluiken te bereiken.

Conclusie

Deze drie caravans zijn echt uitzonderlijk. De Touring 820 is een topper en zit eigenlijk meer in de prijsklasse van de Airstream dan van de Duitse concurrenten. Hij vergt een zeer forse investering, maar is technisch geavanceerd en een exclusief model. De nieuwe Diamant heeft ook een zekere exclusiviteit als je naar de opvallende achterzijde kijkt.

Maar hij past nog steeds in de Fendt-familie, biedt veel herkenbare elementen en is op sommige punten wat volwassener dan de Touring. Vanbinnen is hij geraffineerd en gedetailleerd. De Puccini is wat toegankelijker. Hij biedt knusse elegantie, pronkt met licht en effecten, maar is wel een solide caravan als het op comfort en functionaliteit aankomt.

Zitgroep Touring

De Diamant en de Puccini zijn veel betaalbaarder dan de Touring 820, maar je moet nog wel wat uitgeven aan extra pakketten om er een zeer luxe caravan van te maken. Ze blijven dan nog altijd een flink stuk goedkoper dan de Touring 820, die in Nederland exclusief verkrijgbaar is bij Egberts Caravan Center in Leek. Maar dat is dan ook niet zomaar een caravan, maar in alle opzichten een blikvanger van jewelste.

Tekst: Raymond Eckl

Praat mee

  1. B

    Dit is appels met peren vergelijken, had dan de eriba nova als vergelijking genomen,dit slaat nergens op, ga dan de touring 820 vergelijken met de air stream

    Reageer
    3
    0
  2. GL
    Gerard van Leiden

    Dit zijn caravans voor miljonairs

    Reageer
    0
    0

Praat mee: Vergelijking: topmodellen van Eriba, Fendt en Tabbert

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht