ACSI FreeLife

Menu

Testrit: Niesmann+Bischoff iSmove

De iSmove is het nieuwe paradepaard van Niesmann+Bischoff. De camper heeft de uitstraling van een liner maar valt desondanks ruim binnen de 3,5-tons klasse. ACSI FreeLife maakte alvast een korte testrit met deze ‘mini liner’.

Auteur
Jasmin Drinkenburg
Datum
ReactiesReageer
Testrit Niesmann+Bischoff iSmove_exterieur

Signalement

Merk
Niesmann+Bischoff
Model
iSmove 6.9 E
Onderstel
Fiat Ducato met Al-Ko Chassis
Testjaar
2020
Basisprijs
€105.623

Wij halen alles eruit zodat jij alles kunt inladen.” Met deze slogan stelde Niesmann+Bischoff de nieuwe iSmove voor. Hij lijkt sprekend op de Arto, maar is met een breedte van 228 centimeter vijf centimeter smaller. Daarbij is de iSmove 6.9 E slechts zeven meter lang. We staan te popelen om de testcamper voor onze proefrit op de weegbrug te zetten. Het resultaat is verrassend. Helemaal leeg, maar met een goede standaarduitrusting, ligt het gewicht van de mini liner net boven de 2.700 kilogram.

Rijklaar komt Niesmann+Bischoff volgens de officiële meting – dat wil zeggen met bestuurder, een voor 90 procent gevulde brandstoftank, een gasfles en 20 liter in de schoonwatertank – tot 2.840 kilogram. De iSmove 7.3 F, die 30 centimeter langer is en een queensbed achterin heeft in plaats van eenpersoonsbedden, is zo’n 100 kilogram zwaarder. Dan wordt het reizen met vier personen wat lastiger.

NiesmannBischoff iSmove_interieur

23.000 ontwikkelingsuren

“We moesten in de 3,5 tons klasse iets gaan aanbieden”, zo verklaart topman Hubert Brandl het initiatief om de iSmove te gaan maken. Dat de 23.000 ontwikkelingsuren niet voor niets zijn geweest, is aan alles te merken. Wanden uit aluminium sandwich, het dak en de voorzijde hebben een toplaag van vezelversterkte kunststof en de achterwand is van vezelversterkte kunststof sandwich. Dat alles is geïsoleerd met styrofoam. En je ziet meteen dat de iSmove een Niesmann+Bischoff is, want het dna is onverwisselbaar.

Het interieur is volgens Hubert Brandl ‘zo puristisch mogelijk en zo gezellig mogelijk’. Het interieur kenmerkt zich door echte houten oppervlakken – geen folie of papier – op de kleppen van de hoekige en grote bovenkasten die worden uitgelicht door spots in de antracietgrijze hemel. De wanden zijn afgewerkt met akoestisch vilt, het hefbed verdwijnt in het dak en er zijn verschillende kleuraccenten. Het designconcept is daarmee vrij uniek.

Uittrekbare keuken

Los van het design moet een camper natuurlijk aangenaam zijn, zowel onderweg als op de camping. Een bed met een lengte van 207 centimeter is in een camper van zeven meter vrij bijzonder. De uitbreidbare keuken met twee gaspitten en een uittrekbaar werkblad met een snijplank zijn handige vondsten. Zodra je de glazen afdekking van de kookplaat uitschuift en aan de wand van de toiletruimte hangt, ontstaan er een fraaie L-vormige keuken. Opvallend is ook de als optie leverbare compressorkoelkast. Deze is uitgevoerd als keukenla inclusief een klein vriesvak.

In de gelijkvloerse toiletruimte scheidt een verschuifbare wand de douche en wc van elkaar. Dankzij waterbestendige wanden laat de fabrikant plexiglas scheidingswanden verder achterwege.

De optionele draaibare zitbank opent nieuwe perspectieven. Deze kan je naar de linkerwand draaien en wordt dan een sofa en met de zitbank ertegenover een face-to-face-zitgroep. Als je rondkijkt langs de wanden wordt je blik niet onderbroken door bovenkasten in de zitgroep of een hoge koelkast. Daardoor doet zelfs de relatief smalle camper heel ruimtelijk aan. De basisprijs van deze designcamper die gebouwd is op een Fiat Ducato met Al-Ko-chassis en 140 pk-motor, bedraagt € 106.623.

NiesmannBischoff iSmove_keuken

Conclusie

Testredacteur Heiko Paul: “Als er in de camperwereld een sportversie zou bestaan, dan was dat de iSmove. De wielen zijn ver naar buiten geplaatst en het hele uiterlijk straalt dynamiek uit. Complimenten gaan uit naar Niesmann+Bischoff voor de vele nieuwe ideeën die in de iSmove zijn verwerkt. In combinatie met het fraaie design is zo een zeer interessante mini-liner ontstaan. “

Tekst & Fotos: Heiko Paul

In pdf-vorm

Wil je het hele artikel over de Hobby De Luxe 151 UHL liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.

Testrit Niesmann+Bischoff iSmove

Praat mee

Praat mee: Testrit: Niesmann+Bischoff iSmove

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht