Signalement
- Merk
- Weinsberg
- Model
- CaraOne 390 PUH
- Onderstel
- Al-Ko-chassis met draagarmen in lengterichting
- Testjaar
- 2021
- Gewicht
- Leeggewicht (fabrieksopgave) 1.000 kg, leeggewicht (gemeten) 1.138 kg, standaard max. toelaatbaar totaalgewicht 1.200 kg, max. toelaatbaar totaalgewicht testcaravan: 1.500 kg, laadvermogen 362 kg
- Basisprijs
- € 17.760
De CaraOne is en blijft heel succesvol als instapserie van Weinsberg in 2021. Aan de buitenkant slaat hij een goed figuur met zijn no-nonsense design, goede materialen en solide constructie. Binnen blijft het decor in Tiberino en Piquet Beige meubelen hetzelfde. Helaas zijn prijzen met vier cijfers al lang verleden tijd, de compacte CaraOne 390 PUH begint bij € 17.760, maar hij biedt wel een royaal hefbed achterin en een grote keuken voorin.
Reisklaar
Toch kun je de 390 PUH pas reisklaar noemen met diverse extra’s. De belangrijkste opties zijn beschikbaar in het Smart- en Advance-pakket. Voor € 946 omvat het eerste pakket onder meer combirollo’s voor de ramen, verzwaarde uitdraaisteunen, stabilisator veiligheidskoppeling, een schoonwatertank van 45 liter, een waterfiltersysteem, ventilatoren voor luchtcirculatie en een tegoedbon voor een exclusieve medicijnkit.
Prijs en opties
Aangezien onder meer de hordeur, de vuilwatertank en de warmwatervoorziening in het tweede pakket zitten, heb je ook dat € 768 kostende Advance-pakket nodig. Het Ambiente-licht-pakket waardeert de verlichting voor € 397 op. In de testcaravan zijn extra stopcontacten, wieldoppen, een serviceklep, raam in de toiletruimte, luifel, fietsendrager en opwaardering van het gewicht nog te vinden. In de geteste uitvoering kost deze CaraOne dan ook € 22.487.
De boegkeuken met uitzicht is het hoogtepunt in de 390 PUH: veel bergruimte en veel plaats om te koken. Maar de hoge disseldruk kan een probleem zijn als je te veel in je keuken wil opbergen. Zonder dakluik moeten de spotjes voor licht zorgen.
Carrosserie
“Gladde beplating voor en achter, een dak van vezelversterkte kunststof en ook nog skirts; de CaraOne maakt zeker geen goedkope indruk. Geen wonder dat hij zo succesvol blijft”, zegt carrosserie-expert Rudi Stahl. “Ook al is de caravan niet meer zo scherp geprijsd als destijds bij de introductie van de reeks.” Met de prijsverhogingen is de uitrusting echter niet altijd beter geworden.
Interieur
“Met beperkte middelen is de caravan zo goed ingericht als met een hefbed mogelijk is”, zegt meubelexpert Oli Pfisterer over de meubelconstructie in de CaraOne. Uitgebreide hoekelementen in mooie bovenkasten zijn bij zo’n hefbed niet mogelijk. Daarom bepalen rechte vlakken en hoeken hier het beeld.
De hoeken van de toiletruimte en de kledingkast worden visueel aantrekkelijk verzacht met afgeronde profielen. In tegenstelling tot de vorige CaraOne is de deur van de toiletruimte nu ook ontworpen om te sluiten. Hij ligt voortaan in het kozijn in plaats van erop.
Verder lezen
Komt deze compacte Weinsberg-caravan in de buurt van jouw wensen of ben je simpelweg nieuwsgierig naar dit model? In ACSI FreeLife 5-2021 hebben we acht pagina’s gereserveerd en geven we je alle ins en outs over deze CaraOne 390 PUH.