ACSI FreeLife

Menu

Proftest: Sprite Cruzer 520 SR

Britse caravans hebben een legendarische reputatie. Over het algemeen krijg je veel waar voor je geld. of dat ook opgaat voor Sprite, testen we aan de hand van topmodel Cruzer.

Auteur
Sander Cox
Datum
ReactiesReageer
SPRITE CRUZER 520 SR

Caravans uit het Verenigd Koninkrijk kom je niet zo vaak tegen in onze contreien, al lijkt het tij te keren. In deze proftest treedt de Cruzer 520 SR aan, de grootse en duurste caravan uit het gamma van Sprite. Naast de typisch Britse uitrusting en uitstraling heeft deze Cruzer een heel bijzondere indeling.

Onder het panoramaraam in de voorwand staat de onvermijdelijke zitgroep in de lengte. Heel kenmerkend is ook het kastje tussen de twee zitbanken, die beide ook als slaapbank zijn te gebruiken. Uit het kastje trek je een klein tafelblad tevoorschijn. De grote, echte tafel kan dus in de kast blijven als je ’m niet gebruikt. Naast de zitgroep staat het keukenblok, dat is uitgerust met een vierpitskookplaat, bakoven en magnetron – allemaal typisch Brits.

Queensbed helemaal achterin

Ongebruikelijk voor caravans waar ook ter wereld is de badkamerconfiguratie achter een vaste deur. Allereerst stuit je op een wasbak, midden in de ruimte. Links daarvan staat een draaibaar toilet, rechts een grote douchecabine. Aan weerszijden van de wasbak is een deur, die beide leiden naar het queensbed helemaal achter in de caravan. Een hoogst ongebruikelijke oplossing, die gezien de relatief geringe totale lengte veel comfort biedt. De Cruzer 520 SR is verkrijgbaar vanaf € 26.195. Bij de basisprijs is al een omvangrijke standaarduitrusting inbegrepen.

Elegante indruk

Met het typisch Britse driedelige voorraam en de grote antracietgrijze vlakken maakt de Cruzer een elegante indruk. De opbouwbreedte van 2,25 meter en de spaarzame versieringen doen de caravan langer lijken. Alleen de ietwat ongelijkmatig geplaatste markeringslichten opzij verstoren het totaalplaatje enigszins.

Sprite Cruzer

De opbouw is volledig houtvrij en verstevigd met PU-strips en met glasvezel versterkte kunststof. Zowel bovenop als onderop is de opbouw keurig afgewerkt. Zelfs de inschuiflade van het toilet is perfect afgedicht. Op de constructie zijn twee dingen aan te merken. De achterwand bestaat uit één geheel. Bij kleine schade kan er dus niet maar een deel worden vervangen, al moeten we daar wel bij zeggen dat polyester makkelijk te repareren is. Het tweede punt van kritiek betreft de gasflessenkast. De klep ervan opent op zich prima met een gasdrukveer, maar de opening is nogal klein. Een gasfles van elf kilogram past er alleen maar 90 graden gekanteld door. Geen ramp, maar ook niet erg gebruiksvriendelijk.

De zeer sterke voorramen met veel lucht tussen de vensters beloven goede isolatiewaarden. Bij zo’n groot raamoppervlak, dat inclusief Sunroof en dakramen bijna helemaal tot aan de keuken doorloopt, is dat uiteraard belangrijk. Alle ramen hebben een veiligheidsgrendel. De eendelige deur zit links vast, wat voorkomt dat hij tegen het raam knalt. Al met al maakt de opbouw een heel solide indruk.

Volgens het boekje

Hoewel de Cruzer in het Verenigd Koninkrijk is gebouwd, komen veel technische componenten van het vasteland. De verlichting en nette randen zijn allemaal geheel volgens het boekje. Ook de gasflessenkast is met flessenhouder en ventilatie goed uitgerust. De leidingen zijn zowel onder de caravan als binnenin correct gelegd. En niet alleen de gasleidingen, ook de elektriciteitskabels en waterleidingen voldoen keurig aan de voorschriften. De waterinstallatie heeft een bijzondere eigenschap. De Cruzer heeft niet enkel een vulopening voor de 38 liter-tank, maar aan de buitenkant ook een aansluiting die via een pomp water uit een vat kan aanzuigen. Ook de plaatsing van de voorste uitdraaisteunen is ongebruikelijk: ze zitten haaks op de zijwand, waardoor je er heel makkelijk bij kunt.

Qua elektra komt het topmodel van Sprite evengoed voor de dag. Achter een klep in de opbouw zit de 230 volt-aansluiting voor externe stroom en er is zelfs standaard een CEE-kabel van 25 meter aan boord. Tevens achter de klep: een buitenaansluiting voor de televisie en zowel een 12 volt- als een 230 volt-stopcontact. Die zitten wel aan de linkerkant van de caravan naast het accuvak – voor continentale kampeerders misschien een beetje onhandig. Sprite lijkt ook niet genegen om dat bij exportmodellen andersom te doen. De antenne voor de radio, inclusief luidsprekers, zit wel aan de goede kant, dus niet in de voortent.

Complete keuken

Veiligheidstechnisch een echte meerwaarde is het van buitenaf toegankelijke en vanbinnen compleet verzegelde accuvak. Dat is standaard aan boord, alleen voor de accu zelf betaal je extra. De volledige binnenverlichting bestaat uit ledlampen en indirecte verlichting is er vanzelfsprekend ook. De dinette heeft twee stopcontacten, in de keuken eentje en in het slaap-/toiletgedeelte drie. Dat zijn er op zich dus voldoende, al is de plaatsing van de stopcontacten niet overal even gelukkig gekozen.

Een koelkast van 110 liter is in de bovenklasse tegenwoordig een beetje mager. Daar staat in de Cruzer een grote Thetford-kookplaat tegenover, die behalve drie gaspitten ook een elektrische kookplaat heeft die op 230 volt werkt. Daaronder zit, net als thuis, een bakoven inclusief grill. Ook niet verkeerd: de Cruzer heeft standaard een magnetron tussen de bovenkasten.

De verwarming van de Cruzer 520 SR is eveneens top. De Truma-gasverwarming van 3.000 watt wordt gecombineerd met een extra elektrische Ultraheat-verwarming. Voor rijkelijk warm water zorgt een 10 liter-boiler, die zowel op gas als stroom werkt. Handig als je de separate douche wil gebruiken.

Behaaglijke sfeer

De ongewone indeling met de toiletruimte tussen het bed en de keuken beïnvloedt uiteraard de beoordeling van het leefcomfort. Het grote voorraam inclusief lichtinval van boven creëert een zeer behaaglijke sfeer in het leefgedeelte.

Dat er in de typisch Britse indeling geen tafel staat, is niet zo verrassend. De tafel zit verstopt in een kast. Daar zijn er trouwens niet al te veel van in de Cruzer 520 SR. De tafel zit ingeklapt in de kast rechts naast het queensbed. Maar als je met z’n tweeën bent, heb je over het algemeen wel genoeg aan het uitschuifbare tafelblad in het lage kastje tussen de twee zitbanken. De banken zelf zijn heel comfortabel, een prima plek om rustig te lezen of een beetje tv te kijken. Met een uittrekbare lattenbodem zijn de banken om te bouwen tot bed. Die lattenbodem (in de lengte) zit dan wel haaks op de ligrichting (in de breedte).

De keuken mag dan indruk maken met de omvangrijke technische uitrusting, qua bergruimte is het schamel: twee bovenkasten en een smalle lade tussen de oven en de koelkast. Er zal waarschijnlijk niets anders op zitten dan enkele keukenspullen in de tv-kast naast de deur onder te brengen. Het werkblad kan rechts nog worden vergroot.

Een vaste deur scheidt het kook- en leefgedeelte van de toiletruimte en slaapkamer. Toch maakt het voorste deel van de caravan geen kleine indruk. De deur hou je trouwens het best altijd dicht, want anders kijk je vanuit de keuken op de wc.

Grote douche

De toiletruimte biedt veel bewegingsvrijheid. Middenin staat de wastafel, met links en rechts ervan een vouwgordijn ter afscheiding van het slaapgedeelte helemaal achterin. Als je naar bed wil, moet je altijd door de toiletruimte. Dat moet je uiteraard wel aanstaan, of je moet het op z’n minst accepteren.

Met een draaibaar toilet, de wasbak onder een grote spiegel en de grote, afgescheiden douche is het sanitair praktisch ingericht. De douche hoeft qua formaat niet onder te doen voor thuis. Het enige minpunt in de douche is de afdichting, we vragen ons af hoe lang de dichtnaden tussen de bewegende onderdelen zullen houden.

Rechts en links van het vrijstaande queensbed staat een kledingkast met daarvoor een nachtkastje, voor het obligate kopje thee, een boek of de afstandsbediening van de tv. Inderdaad: in de slaapkamer bevindt zich een tweede tv-houder, tegen de wand aan het voeteneind. Het bed zelf is van beide kanten te bestijgen en is voorzien van een goede lattenbodem en comfortabel matras. Het bed is 200 centimeter lang en 145 centimeter breed, een prima formaat voor op vakantie.

Slim en flexibel

De meubels van de Cruzer zijn harmonisch vormgegeven, wat de strikte scheiding tussen het voor- en achtergedeelte verzacht. Tegen de voorwand zijn er vanwege het grote raam uiteraard geen bovenkasten, en dus ook geen ingewikkelde hoekelementen. De kasten boven de dinette zijn vooraan afgesloten, maar je kunt er wel via de klep van de kast ernaast in. Dat is eigenlijk de enige enigszins simpele oplossing in de hele Cruzer.

Een dinette met een uitschuifbare tafel en desgewenst ook nog een vrijstaande grotere, dat is slim en flexibel. Dankzij de lattenbodems zijn de zitbanken heel comfortabel en onderlangs geventileerd. De bankbakken bereik je door ofwel de zittingen omhoog te klappen, ofwel door het front, eigenlijk dus een klep, omlaag te klappen.

Sprite Cruzer

Het hang- en sluitwerk is in de hele caravan van goede kwaliteit en ook de afwerking is goed tot zeer goed. Op de snijranden en profiellijsten is weinig aan te merken. Er zijn weinig meubelverbindingen te zien, Sprite heeft dus goed nagedacht voordat met de bouw werd begonnen. En het ziet er uiteraard goed en hoogwaardig uit.

De binnenkant van de kastjes, bankbakken en bedden is volledig gemaakt van kunststof elementen of aluminium profielen. Dat geeft de Britten ongetwijfeld een voordeeltje bij de montage, maar we kunnen ons goed voorstellen dat het sommige kampeerders visueel niet echt aanspreekt. Toegegeven, je ziet dat uiteraard alleen als je een deurtje of klep opent.

Negen procent lager

Leeg weegt de Cruzer 520 SR iets meer dan in de technische gegevens van de fabrikant staat aangegeven. Het verschil blijft echt binnen de perken, zeker als je rekening houdt met het reservewiel dat onder de bodem is gemonteerd. Met de keuken en accu aan de linkerkant wordt het linkerwiel beduidend zwaarder belast dan het rechterwiel. Bij het beladen wordt het er niet beter op. Zware, grote spullen berg je daarom bij voorkeur op in de berging onder het queensbed. Dat komt meteen ook de disseldruk ten goede, die leeg al 62 kilogram bedraagt.

De meetwaarden tijdens de test op de proefband van Al-Ko liggen deels duidelijk onder het gemiddelde in deze klasse, tot wel 9 procent lager. De dissel is vrij kort, wat een negatieve invloed op de rijeigenschappen heeft. Desondanks voelt de Cruzer in de praktijktest op geen enkel moment vervelend onrustig aan. Met de juiste trekauto en vooral een doordachte spreiding van de bagage is er prima mee te rijden. Vergeleken met de rest van de uitrusting vallen de veiligheidsvoorzieningen een beetje tegen. Onze tip: bestel er meteen een elektronische stabilisator bij, dat verhoogt de veiligheid onderweg.

De Sprite Cruzer 520 SR heeft een uiterst omvangrijke basisuitrusting en is degelijk gebouwd en netjes afgewerkt – en dat alles voor een absoluut eerlijke prijs. Niet iedereen zal zich kunnen vinden in de bijzondere indeling, maar degenen die er wel voor vallen zullen heel wat gelukkige momenten meemaken in hun Britse caravan.

Sprite Cruzer

Conclusie Sprite Cruzer

Testredacteur Volker Stallmann:” De Sprite Cruzer 520 SR is een typisch Britse caravan met enkele bijzonderheden die je bij de concurrentie van het Europese vasteland niet tegenkomt. De indeling alleen al is speciaal met de toiletruimte overdwars in het midden. Als alternatief is er ook de Cruzer 495 SR met een frans bed en de toiletruimte achterin. Technisch is de Sprite Cruzer volledig afgestemd op comfort, van de grote kookplaat tot de radio en van de reservewielhouder tot de CEE-kabel – en dat voor een aantrekkelijke prijs. Helaas zijn de veiligheidsvoorzieningen niet van hetzelfde hoge niveau. Al met al een interessante caravan met een goede prijs-kwaliteitverhouding.”

In pdf-vorm

Wil je het hele artikel over de Sprite Cruzer liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.

Proftest Sprite Cruzer 520 SR