ACSI FreeLife

Menu

Proftest: LMC Vivo 580 D

Voor de culinaire kampeerder is de LMC Vivo met een ruime keuken voorin een interessante optie. In deze proftest laat ACSI FreeLife zien wat deze bijzondere jongen nog meer in huis heeft.

Auteur
Sander Cox
Datum
ReactiesReageer
LMC Vivo 580 D

Signalement

Merk
LMC
Model
Vivo 580 D
Testjaar
2020
Gewicht
Leeggewicht 1.424 kg Gewicht volgens fabrikant 1.380 kg Maximum gewicht 1.800 kg Maximum gewicht testcaravan 2.000 kg Laadvermogen 376/576 kg
Basisprijs
€ 26.510

De LMC Vivo van modeljaar 2021 roept de vraag op of het nog een instapcaravan is of dat hij al tot de middenklasse moet worden gerekend. Onze testcaravan, de Vivo 580 D, lijkt van buiten in elk geval een middenklasser. De gladde beplating en ramen in kozijnen zijn echter niet standaard maar optioneel.

Kopkeuken

Met de 580 D heeft LMC nu een indeling in de showroom staan met een kopkeuken en een frans bed met een royale toiletruimte achterin. Vermoedelijk noemt LMC hem daarom 580, hoewel de caravan 50 centimeter korter is dan de Vivo 530.

De caravan maakt met het markante panoramaraam en de centrale zitgroep een ruimtelijke indruk. Ons testexemplaar heeft naast de optionele gladde beplating en de ramen in kozijnen nog twee uitrustingspakketten en wat andere kleine extra’s aan boord. Daarmee komt de aanschafprijs op € 32.179. Dat is beslist geen instapklasse meer.

LMC Vivo 580 D_kopkeuken

Carrosserie

“De voorzijde met het grote raam doet meteen al vermoeden dat we hier met een bijzondere indeling te maken hebben”, zegt carrosserie-expert Rudi. En dat vermoeden komt uit, want de 580 D heeft de keuken over de hele breedte voorin. Het kleine doorgeefluik voor de gasfles is een praktisch detail. De achterkant van de Vivo ziet er met de grote achterlichten en aanbouwdelen goed uit. De LLT-opbouw is met PU-steunen en isolatieschuim goed beschermd tegen indringend vocht.

Het dak en de voorzijde zijn beplaat met vezelversterkte kunststof, de wanden zijn standaard afgewerkt met hamerslag. De testcaravan heeft gladde beplating op de wanden ‘en dat is goed afgewerkt zoals aan de strakke wanden te zien is’. Op de afwerking heeft Rudi over het algemeen weinig kritiek. Maar zoals we vaker zien zou de schacht voor het cassettetoilet nog beter afgedicht kunnen zijn.

Veel licht

De drager voor de achterlichtunits is net als de aanbouwdelen daarboven netjes gemonteerd. De uitdraaisteunen zijn vanwege de grote opbouwdelen voor en achter niet optimaal bereikbaar. De kozijnramen isoleren niet alleen beter. “Ze hebben ook nog comfortabel werkende rollo’s, waarbij je de verduistering en de hor variabel kunt combineren.” Het panoramaraam voorin laat veel licht binnen en zorgt voor een goede ventilatie. In het slaapgedeelte dient een dakluik als bovenlicht, in de toiletruimte volstaat een eenvoudig dakluik.

Naast het serviceluik onder het bed, is er linksvoor nog een bagageluik. Daarachter bevindt zich een van buitenaf goed bereikbare opbergruimte in de linkerhoek van de keuken. “Daar kun je er van binnenuit goed bij onder het werkblad – een praktische oplossing.”

Lees verder

Nieuwsgierig hoe dit verhaal verder gaat en wat deze LMC Vivo 580 D nog meer typeert? In ACSI FreeLife 3-2021 lees je het hele verhaal en kom je er achter hoe deze caravan het er vanaf brengt in de beoordeling.

Bestel nummer

Confidental Infomation