ACSI FreeLife

Menu

Proftest: Hobby Excellent 460 SFf

Een compacte caravan met een queensbed waar je omheen kunt lopen. Hobby durft het aan, maar is het ook een geslaagde keuze? ACSI FreeLife nam de Hobby Excellent 460 SFf onder de loep.

Auteur
Sander Cox
Datum
ReactiesReageer
Hobby Excellent 460 SFf

Signalement

Merk
Hobby
Model
Excellent 460 SFf
Onderstel
Knott as met langsarmen
Banden
185 R 14 C met stalen wielen, Load Index 104 = 900 kg per wiel
Testjaar
2018
Gewicht
Opgave fabrikant 1.178 kg, Max. toelaatbaar totaalgewicht 1.500 kg, Laadvermogen 284 kg
Basisprijs
€ 22.150

Het queensbed wint terrein in caravans. Van de twaalf indelingen voor stellen in het middensegment van Hobby hebben er twee zo’n vrijstaand bed. Eentje daarvan is de Excellent 460 SFf, die we aan de tand voelen. Hij oogt zeer elegant met lichte kleppen in meubels met een lichte, rode gloed. Dat de basisuitrusting al heel compleet is, zijn we van Hobby gewend.

In de 460 SFf vind je de keuken en de toiletruimte achterin, de dinette in het midden en het queensbed voorin. Dit type tweepersoonsbed is ongebruikelijk in caravans van dit formaat, aangezien het vrijstaande bed zowel in de lengte als in de breedte wat meer plaats inneemt. Zo beslaan het slaapgedeelte en het leefgedeelte elk ongeveer de helft van de caravan.

Prijs en gewicht

Zoals gebruikelijk bij Hobby is de Excellent 460 SFf in principe geheel reisklaar uitgerust, met een basisprijs van € 22.150. Deze basisversie heeft een maximaal toelaatbaar totaalgewicht van 1.350 kilogram en een laadvermogen van 180 kilogram. Het maximale totaalgewicht van de testcaravan is echter opgewaardeerd en er zijn ook tal van opties aan boord. Inclusief stabiliteitssysteem, tapijtloperset en tv-houder kost de geteste Excellent 460 SFf € 23.865.

Veel licht

De opbouw van de Excellent is gemaakt zoals we gewend zijn van Hobby: een sandwichconstructie met een PU-raamwerk, een hoge grijze strook ter hoogte van de ramen, hamerslag-afwerking voor de wanden en de voorkant en gladde beplating voor het dak en de achterwand. Het front heeft grote PU-schuimprofielen onder de ABS-hoekelementen. De meerdelige achterbumper is in geval van kleine schades makkelijk te repareren. De drievoudig vergrendelde klep van de disselbak vindt expert Rudi Stahl top. Datzelfde geldt trouwens voor de goed bereikbare uitdraaisteunen.

De brede deur en de Polyplastic-ramen zijn van goede kwaliteit en prettig in gebruik. De deur heeft een geïntegreerd raam en een vuilnisemmer. Ook de hordeur is standaard aan boord. De combirollo’s binnen functioneren goed. Via de Midi-Heki bij de ingang en de twee andere dakramen valt voldoende licht naar binnen. “Zelfs in de toiletruimte is een hoogwaardig dakraam met helder glas gemonteerd”, constateert Stahl tevreden. “Vaak zie je daar een veel simpeler en goedkoper dakraam.”

De entree is erg geslaagd dankzij de verlichte glazen vitrine, tv-houder, deur met opbergvak, vuilnisemmer en het raam.

De noodzakelijke openingen in de onderbodem zijn keurig afgedicht, wat helaas zoals zo vaak niet geldt voor de inschuiflade van het cassettetoilet. Maar: “Alles in ogenschouw genomen is de Excellent-opbouw van prima kwaliteit, die niet hoeft onder te doen voor andere caravans in het middensegment.”

Ongelukkig geplaatste stopcontacten

Technisch expert Roman Heinzle is in de eerste plaats geïnteresseerd in de aansturing van de verwarming: “Is de VarioHeat inmiddels te koppelen aan het iNet bedieningssysteem?” Dat blijkt niet het geval, maar in de Hobby-caravan is de elektrische installatie wel te bedienen via een TFT-paneel, eventueel uit te breiden met apparaatbesturing via de app Hobby-Connect (opties tegen meerprijs). De 3,7 kilowatt sterke, compacte verwarming is heel praktisch ondergebracht in de rechterbankbak. “De traditionele plaatsing tussen koelkast en bed belemmert de doorgang, dat is hier niet het geval.” Met drie standen is de VarioHeat goed te regelen. “In de opwarmfase maakt de VarioHeat wel wat meer geluid dan een S-verwarming.”

De 25 liter-watertank en de verwarming zijn ondergebracht in de bankbakken. Er blijft wel wat bergruimte over. Meer spullen kun je kwijt onder de kledingkast.

De plaatsing van de stopcontacten is in deze Hobby-caravan een tikkeltje ongelukkig. Vijf 230 volt-stopcontacten is uiteraard geen slechte score, maar twee ervan zijn bedoeld voor de tv en ontvanger bij de ingang. In de toiletruimte zit er eentje, en in de keuken vind je een dubbel stopcontact. De dinette en het slaapgedeelte moeten het zonder stopcontact doen. Uiteraard heeft de Excellent net als andere Hobby’s standaard een buitenstopcontact voor tv/satelliet en 230 volt. Zo heb je in de voortent ook een antenne-aansluiting en stroom.

Tv-kijken vanuit bed

Voor warm water zorgt de boiler helemaal voorin, onder het bed. Hij is goed beschermd en zit niet in de weg. De aftapkranen zijn goed bereikbaar aan de zijkant van het bed. Het water komt uit een schoonwatertank van 25 liter, verstopt in de linkerbankbak. De kranen in de keuken en toiletruimte maken een degelijke indruk en zijn prettig in gebruik. Ook de grote driepitskookplaat maakt een goede indruk en is veilig en correct ingebouwd. Hetzelfde geldt voor de koelkast, die een inhoud heeft van een slordige 150 liter.

De flatscreen-tv bij de ingang is aan een zwenkarm gemonteerd, waardoor je zowel vanuit bed als vanuit de zitgroep televisie kunt kijken – en zelfs vanuit de voortent. Het lichtconcept is uitstekend en bestaat onder meer uit spots en indirect licht, te bedienen via het optionele TFT-bedieningspaneel.

De volledige elektrische installatie is volgens het boekje aangelegd. Ook de gasverdeling is nagenoeg feilloos, alleen in de disselbak is de gasleiding dusdanig gebogen dat de slang een beetje tegen de vergrendeling van de klep schuurt. “Het is lastig om de gasfles zo te draaien dat de slang niet knikt en vrij hangt.”

Hetzelfde dessin

Voor de inrichting van de Excellent heeft Hobby gekozen voor elegant design, vindt meubelexpert Oli Pfisterer. “Geheel in lijn met de doelgroep – stellen.” De meubels springen in het oog met licht contrasterende kleuren: de frames hebben de looks van een tikje roodgetint Ashai-essenhout, de meubelfronten en werkbladen zijn uitgevoerd in lichtgekleurd Magnolia. De glanzende en gewelfde kleppen van de bovenkasten hebben een chromen strook waarin heel onopvallend de eveneens chromen handvatten zijn opgenomen. “Dat oogt uiterst chic”, vindt onze meubelexpert. Laden, deuren en werkbladen hebben hetzelfde dessin. Dat alles bij elkaar zorgt voor een heel huiselijk leefklimaat, waarin de afzonderlijke elementen zeer goed op elkaar zijn afgestemd. “Zowel de kleuren als de vormen passen goed bij elkaar”, aldus Pfisterer.

Ook technisch weet de inrichting van de Excellent 460 SFf te overtuigen. De brede, onderverdeelde keukenladen zijn voorzien van softclose-sluitingen en hebben kunststof zijkanten. “Een slim idee om gewicht te besparen.” Het queensbed kan veilig omhoog worden geklapt met hulp van twee stevige gasdrukveren. Ook de rest van het hang- en sluitwerk is in orde, al zijn de magneetsluitingen van de spiegeldeurtjes in de toiletruimte wel een beetje eenvoudig. “Bij dit type deuren werkt dat echter prima.”

Niet luxueus

De bankbakken en de bedonderbouw zijn eenvoudig maar stevig. “Hier vind je geen omslachtige randen of andere gecompliceerde toepassingen. Hobby heeft hier gewoon kosten bespaard, maar daardoor gaat het niet opeens minder lang mee.” Nog meer voorbeelden: de hardheid van de lattenbodem kan niet worden ingesteld en de hoofdeindes kunnen niet omhoog. De deksels van de bankbakken zijn simpelweg met filmscharnieren gemonteerd. “Luxueus kun je dat allemaal niet noemen, maar dat neemt niet weg dat de techniek solide is en zich al jaren heeft bewezen.” Overigens pretendeert Hobby helemaal niet luxueus te zijn.

“Ook al oogt de Excellent vanbuiten heel handzaam, binnen is er opvallend veel ruimte tussen de keuken, de toiletruimte en de dinette.” Interieurexpert Christiane Eckl vindt de indeling van de Excellent 460 SFf op het eerste gezicht ‘echt interessant, maar wel een beetje apart.’ De verlichte vitrine met acht glazen bij de ingang is imposant en het ruimtelijke gevoel in de caravan is prima. Ook de perfect op elkaar afgestemde kleuren van de bekleding en gordijnen dragen bij aan een geslaagd totaalplaatje. “De Torino-stoffen van de Excellent passen bovendien heel goed bij de lichte meubelkleppen.”

De keuken meteen links van de deur volstaat voor twee personen. “De driepitskookplaat is groot genoeg voor grotere pannen en de brede laden zijn handig onderverdeeld”, constateert Eckl tevreden. “Alleen het dubbele stopcontact inclusief twee usb-stopcontacten is, zo boven het kookveld, een beetje ongelukkig gepositioneerd. Aan de andere kant: in de compacte keuken kun je amper een betere plek verzinnen. Het koffiezetapparaat moet bijvoorbeeld even de kast in als je ’m niet gebruikt.”

Paadjes aan weerszijden

De toiletruimte ontlokt bij de interieurexpert een spontane vreugdekreet: “Wow, dat noem ik nou klasse!” De ruimte is aangenaam licht, heeft een vlakke toegang (en dus geen douchekuip), veel plaats en bergruimte, enkele haken, twee bekers met houder – alles wat je nodig hebt. “Alleen zal de plaatsing recht tegenover de ingang niet door iedereen worden gewaardeerd”, denkt Eckl. “Maar goed, dat weet je uiteraard al voor je besluit de 460 SFf aan te schaffen.”

De toiletruimte is net als het bed een highlight van de 460 SFf. Er is veel bewegingsvrijheid en de zakelijkelegante meubels bieden genoeg bergruimte.

Het queensbed voorin noemt onze expert ook een succes. In de opbouw heeft Hobby plaats gevonden voor een vrijstaand bed van 190 x 147 centimeter waar je ook echt langs beide kanten in kan. “Die paadjes aan weerszijden zijn bovendien heel handig om bij de bovenkasten tegen de voorwand te kunnen. En grotere volwassenen kunnen hun voeten gewoon buiten het bed laten bungelen, wat alleen bij een queensbed mogelijk is omdat er geen ander meubelstuk tegen het voeteneind staat.” Tegen de zijwanden naast het bed zijn open legplanken gemonteerd; bovenkasten zouden hier in de weg hebben gezeten. Ondanks dat de beide bankbakken worden ingenomen door de watertank en de verwarming, is er voor twee personen voldoende bergruimte in de caravan. Onder de kledingkast is bijvoorbeeld veel plaats voor schoenen.

Voorin staat het queensbed, waar je vanuit drie kanten in kunt stappen. Dankzij de open legplanken, in plaats van bovenkasten, heb je voldoende hoofdruimte in
de paden naast het bed.

Op de weegschaal

Bij de chassisexperts van Al-Ko gaat de Hobby Excellent 460 SFf, zoals elke testcaravan, allereerst op de weegschaal. De wieldruk en disseldruk geven samen een leeggewicht van 1.216 kilogram. Iets zwaarder dan de technische gegevens van de fabrikant, maar nog altijd acceptabel. Dankzij de opwaardering van het maximaal toelaatbare totaalgewicht tot 1.500 kilogram heeft de 460 SFf, ondanks diverse opties aan boord, een laadvermogen van 284 kilogram. Dat zou ook voor een langere vakantie met z’n tweeën genoeg moeten zijn. Als je echter kiest voor relatief zware opties zoals een mover inclusief accu of airconditioning, dan kan het laadvermogen krap worden, ook met verhoogd totaalgewicht.

De gewichtsverdeling blijkt op de weegschaal een potentieel heikel punt: de lege caravan heeft een disseldruk van 12 kilogram. Dat is al niet bijster veel, en aangezien de keuken achterin zal worden beladen met voorraden, zal die waarde alleen nog maar dalen. Gelukkig staat de koelkast op de as en niet ook nog eens achterin, want dan zou de disseldruk verder afnemen. Qua rijeigenschappen hebben caravans met de keuken achterin niet de beste reputatie.

Alle testcaravans gaan met een disseldruk van 75 kilogram op de proefband van Al-Ko. Om dat bij de Excellent 460 SFf te bewerkstelligen, moet het grootste deel van de zandzakken voorin de caravan onder het bed worden geplaatst. Daar is op zich genoeg ruimte, maar straks op vakantie zul je de voortent, stoelen en dergelijke door de caravan moeten dragen. Bij een queensbed behoort een serviceluik immers niet tot de mogelijkheden.

Elegant en oerdegelijk

Eenmaal doordacht beladen blijken de meetwaarden op de pendeltestbank stukken beter te zijn dan je van een caravan met de keuken achterin zou verwachten. Vergeleken met andere caravans van deze grootte scoort de 460 SFf zelfs maar 1,7 procent slechter dan het klassegemiddelde. De rijdynamiek blijft in onze test 2,5 procent achter bij het gemiddelde. De iets langere dissel heeft een gunstige uitwerking op de rijeigenschappen. Tijdens de praktijktest op de weg, achter verschillende trekauto’s, wordt dit positieve beeld bevestigd.

De veiligheidsvoorzieningen van de testcaravan zijn goed. Dat de Excellent een as met langsarmen in plaats van dwarsgeplaatste draagarmen heeft, kost de caravan enkele punten, maar de banden (met een belastingsindex van 900 kilogram per stuk), schokdempers en mechanische en elektronische stabilisator laten verder niets te wensen over.

Dat geldt voor de gehele caravan – met hier en daar een klein voorbehoud. Een queensbed in zo’n compacte caravan noopt nu eenmaal tot compromissen. En dat heeft Hobby in de 460 SFf wel uitstekend weten op te lossen. De Excellent pakt bovendien uit met een elegante sfeer, prima comfort en oerdegelijke afwerking.

Conclusie Hobby Excellent

Testredacteur Volker Stallmann: “Met de 460 SFf lanceert Hobby een bijzondere indeling. Een groot bed, toegankelijk vanuit drie zijden, neemt bijna de helft van de oppervlakte in beslag. De middendinette daarentegen is net groot genoeg voor twee personen. De kledingkast en koelkast staan tegenover elkaar op de as. Achterin zijn zowel de toiletruimte als de keuken ondergebracht.

Zowel het design als de kwaliteit voldoen volledig aan de verwachtingen die je van een middenklasse-Hobby hebt, en ook de basisuitrusting is zoals gebruikelijk voortreffelijk. Bergruimte is er genoeg, maar het is niet zo eenvoudig om voldoende disseldruk te krijgen. Desondanks valt de test op de pendeltestbank beter uit dan je van een caravan met de keuken achterin zou verwachten. Al met al hebben onze experts weinig aan te merken op deze Hobby. Als je op vakantie veel buiten vertoeft en geen fan bent van eenpersoonsbedden, is de 460 SFf zeker het overwegen waard.”

Proftest Hobby Excellent in pdf-vorm

Wil je het hele artikel over de Hobby Excellent liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel hieronder.

Proftest Hobby Excellent 460 SFf