ACSI FreeLife

Menu

Proftest: Fendt Opal 515 SG

De nieuwe Fendt Opal wil een breder publiek aanspreken. Zal het Duitse merk met dit 2020-model succes hebben? In deze proftest van de Opal 515 SG lees je er alles over.

Auteur
Sander Cox
Datum
2
2
ReactiesPraat mee
Fendt Opal 515 SG

Signalement

Merk
Fendt
Model
Opal 515 SG
Onderstel
Euro Delta-as, V-dissel
Banden
Lichtmetalen wielen met 195/70 R 15 C banden
Testjaar
2019
Gewicht
Leeggewicht 1.382 kg, rijklaar gewicht 1.435 kg, max. toelaatbaar gewicht 1.600 kg, verhoogd max. gewicht 1.700 kg of maximaal 2.000 kg
Basisprijs
€ 28.650

De Opal van vorig seizoen ontlokte het publiek zoveel wisselende reacties, dat Fendt de boel voor modeljaar 2020 heeft omgegooid. Zo is er binnen de Opal-range nu voor het eerst een gezinsindeling met stapelbedden in de bovenklasse verkrijgbaar. Het nieuwe meubilair combineert veel mat wit en chromen accenten met Kastanje-Cilento-decor. En ook de bruine en blauwe stoffen zijn nieuw.

Truma Combi 4

Fendt rust de 515 SG uit met Truma Combi 4 gasverwarming met digitaal bedieningspaneel CP plus iNet, warme luchtverdeling en geïntegreerde boiler. Dat zijn features die je ook in andere modellijnen tegenkomt, maar in de hogere- en luxeklasse zijn ze standaard. Een televisie laat Fendt achterwege. De fabrikant hecht meer belang aan nieuwe zitkussens en ergonomische rugleuningen in de zitgroep.

De hoeken van de zitgroep zijn bovendien niet afgerond maar recht. Op technisch vlak zijn de kastventilatie en warme luchtverdeling verbeterd, en de bovenkasten hebben nu scharnieren met softclose. De Opal 515 SG is verkrijgbaar vanaf € 28.650. De testcaravan komt met een tot 2.000 kilogram opgewaardeerd maximaal gewicht (€ 650) en een lichtmetalen reservewiel (€ 395) uit op € 29.695.

Fendt Opal 515 SG_interieur

Opbouw Fendt Opal 515 SG

“Het concept ‘corporate identity’ kennen ze bij Fendt maar al te goed. Welk model je ook ziet, je herkent het meteen als Fendt,” constateert carrosserie-expert Rudi Stahl. “En het schijnt de klanten niet te storen dat je een Diamant van een afstandje amper van een Saphir kunt onderscheiden.” Ook het subtiel aangepaste nieuwe buitendesign met een dunne rode streep zie je het nieuwe seizoen bij de hele familie terug. “Vanwege de maximale verhoging van het toelaatbare totaalgewicht heeft de testcaravan lichtmetalen wielen. De zwarte wielen passen perfect bij de looks van de Opal.”

Dak van aluminium vezel

De buitenwanden bestaan uit hamerslag beplating. Voor het dak kiest Fendt niet standaard voor vezelversterkte kunststof als bescherming tegen hagel, maar optioneel voor aluminiumvezel: aluminium beplating met een kunststof laag. De stevige rangeergrepen zijn goed geplaatst. De uitdraaisteunen zijn optimaal bereikbaar dankzij de verlengde draaipunten. De deur is even elegant als praktisch. Aangezien het nieuwe raam geïntegreerd is, beschikt de Opal over een hor voor het gehele deuroppervlak. En dankzij de geïntegreerde traptrede kan je prettig in- en uitstappen.

Fendt Opal in ACSI FreeLife 8-2019

Jammer dat het verhaal hier ophoudt? Dan moet je nog even geduld hebben tot dat je het hele artikel kan lezen, want ACSI FreeLife 8-2019 met daarin een verhaal van 10 pagina’s over deze Fendt Opal ligt vanaf 14 november in de winkel. Abonnees krijgen ‘m dinsdag 12 november binnen. Je kan ‘m natuurlijk ook alvast bestellen!

Bestel magazine