ACSI FreeLife

Menu

Proftest: Adria Adora 572 UT

De nieuwe Adora heeft ambitieuze doelen. Hij wil nog beter zijn dan zijn voorganger, zowel in het interieur als aan de buitenzijde. De uitgebreide proftest in ACSI FreeLife 7-2021 vertelt je of dat is gelukt. Hier alvast een voorproefje.

Auteur
Katinka Schippers
Datum
ReactiesReageer

Signalement

Merk
Adria
Model
Adora 572 UT
Onderstel
Al-Ko chassis met schuingeplaatste draagarmen
Banden
195 R 14 C banden op stalen wielen, LI 106 = 950 kg
Testjaar
2021
Gewicht
leeggewicht: 1.440 kg; maximumgewicht: 1.900 kg; laadvermogen 460 kg
Basisprijs
€ 25.795

De Sloveense caravanfabrikant Adria wilde voor 2021 een bestseller dus nog verder verbeteren. Aan de buitenkant valt de nieuwe Adora in elk geval op door de luchtgeleiders aan de voorzijde en de nieuwe led-lichtunits aan de achterkant. De nieuwe verlichting moet de strakke vormgeving van de Adora nog beter accentueren.

Luchtgeleiders

De nieuwe voorzijde heeft geen grote opbouwdelen meer. Twee slanke luchtgeleiders buigen de rijwind af, waarmee de Adora de meest aerodynamische caravan op de markt zou moeten zijn. Tussen de twee geleiders vinden we een rechthoekig en dus groter raam en daaraan aansluitend een panoramadakraam. Net als de bredere toegangsdeur is ook het strakke design afgeleid van de Adria Astella.

Holronde bovenkastkleppen

In het interieur van de Adora is de strakke vormgeving ook terug te vinden. De holronde bovenkastkleppen in de keuken leveren tegelijk meer hoofdruimte en bergruimte op. Ons testexemplaar was een Adora 572 UT, een tweepersoons caravan met eenpersoonsbedden en een grote toiletruimte achterin. Zoals gebruikelijk bij Adria is hij redelijk compleet uitgerust. De vanafprijs van de 572 UT bedraagt € 25.795. Ons testexemplaar heeft nog enkele comfortverhogende opties en komt op € 26.370.

Hogere klasse uitstraling

“De Adora ziet er bijna uit als een caravan uit de hogere klasse”, zegt carrosseriespecialist Rudi Stahl. Hij is onder de indruk van de strakke vormgeving, de slanke opbouwdelen en de vlak ingebouwde led-achterlichten.  “vanwege de luchtgeleiders aan de voorkant naast het raam ben ik benieuwd naar de eerste windtunneltest, want het ziet er zeker interessant uit.” Het dak en de wanden zijn van vezelversterkte kunststof sandwich, de vloer is van multiplek sandwich. “Als de markeringslichten aan de zijkant in de skirts verzonken zouden zijn, was het totale ontwerp nog beter in balans geweest”, aldus Rudi.

“Visueel is de Adora een strak en geslaagd ontwerp”, aldus carrosserie expert Rudi Stahl.

Technisch expert Roman Heinzle is positief over de Ador: “De voorgeschreven verlichting is volledig uitgerust in led-techniek en natuurlijk is alles aan de buitenkant volgens de voorschriften.” Aan de onderzijde van de caravan prijst hij de perfect afgedichte vloeropeningen en de goede bevestiging van de elektrische gas- en waterleidingen.

Beoordeling

Ben je benieuwd wat de interieurexpert en carrosserie expert van de caravan vinden? Je leest dit, inclusief technische specificaties en uitgebreide beoordeling in ACSI FreeLife 7-2021.

bestel magazine

Confidental Infomation