ACSI FreeLife

Menu

Fendt Opal gooit hoge ogen

Fendt komt in 2016 met een vernieuwde Opal. Deze mag zich dankzij zijn opwaardering rekenen tot de bovenklasse. Is de Fendt Opal dat segment waard? ACSI FreeLife testte de Opal 560 SRF.

Auteur
Evie Westland
Datum

Signalement

Merk
Fendt
Model
Opal 560 SRF
Onderstel
Euro Delta-ass
Banden
205/70 R 15 C
Testjaar
2016
Gewicht
Leeggewicht 1430 kg, rijklaar gewicht 1521 kg

Zowel het uiterlijk als de technische features krijgen een make-over bij de vernieuwde Opal. Prijzen variëren tussen de € 23.150 en € 32.400. Wij testen de 560 SRF, met een basisprijs van € 29.250. Dankzij de extra’s komt onze testcaravan uit op € 30.029.

Rijkelijk daglicht

Alles klopt, van de hoogwaardige frontpartij van oerdegelijke kunststof tot de grote klep van de disselbak, van de stevige rangeergrepen (achteraan wat beter dan vooraan) tot de perfect toegankelijke uitdraaisteunen. Op de uitrusting en kwaliteit van de opbouw valt niets aan te merken. Instappen is dankzij de geïntegreerde trede makkelijk en de deur met raam is even chic als praktisch, ook al ontbreekt een hor die de hele deuropening afdekt. Twee panorama-dakkoepels boven het middenpad zorgen voor rijkelijk daglicht van bovenaf en voor een goede ventilatie.

Lof voor de Fendt Opal

Het interieur van de Opal zit boordevol fijne techniek. Voor een deel tegen meerprijs, maar ook de basisuitrusting mag er zijn. Zoals bijvoorbeeld de ledverlichting. En onze experts zijn ook heel goed te spreken over de nieuwe inrichting van de Opal. Ruimte, looks en technische eigenschappen; de experts spreken bijna niets dan lof.

Toch een puntje van kritiek…

Puntje van kritiek is er over het laadvermogen. Gezien de enorme hoeveelheid bergruimte kun je je afvragen of je met een maximaal toelaatbaar totaalgewicht van 1800 kilogram wel voldoende laadvermogen hebt, en helemaal als je kiest voor extra’s die uiteraard ook allemaal iets wegen. Er zijn mogelijkheden om het maximaal toelaatbaar totaalgewicht op te waarderen, maar hier zit uiteraard ook weer een prijskaartje aan verbonden.

De Opal is sowieso niet goedkoop, maar volgens onze experts is een prijskaartje van € 30.029 voor een hoogwaardige caravan zeker niet buitenproportioneel.

Onze experts hebben de Fendt Opal uitgebreid onder de loep genomen. Wil je lezen waar ze nog meer positief over waren, of wat er volgens hen nog beter kan? Lees het in ons magazine, ACSI FreeLife 1-2016. Nog geen abonnee? Je bestelt een los nummer hier gemakkelijk online.

bestel magazine

Praat mee

  1. EV
    Edwin van Vark

    Wij hebben in 2017 een Fendt Opal 465 gekocht nieuw uit de doos . Vele plus punten . Maar toch ook zeker min punten , zo is het disselbak slot van kunstof en dan met vuil en water Slot stuk De kasten boven het keukenblok blijven niet open staan Nu derde scharnier er bij laten zetten Nu dus wel . Het derde wiel wat geplaatst zit in de disselbak ik te zwaar als je twee gasflessen bij je hebt beter het derde wiel onder de caravan achter de As plaatsen
    Een paar kleine puntjes Maar toch een punt voor aandacht .

    Reageer
    0
    0
  2. JD

    Het laadvermogen is maximum aslast – rijklaar gewicht,in dit geval 1800 kg – 1521 kg.

    Reageer
    0
    0
  3. M

    echte interesse ??

    je hebt een ledig gewicht, 1430
    je hebt een rijklaar gewicht 1521
    je hebt een totaal gewicht. 1800

    Reageer
    0
    0
  4. I

    In uw artikel over de nieuwe Fendt caravan, staat rijklaar gewicht 1521 Kg terwijl verder op plotseling is gemeld 1800 Kg.
    Waar kan ik mij nu aan vasthouden als het ledig gewicht 1430 Kg bedraagt is het laadvermogen dus maar 91 Kg. vreemde zaak.

    1521
    1430—
    ——–
    = 91

    Reageer
    0
    0

Praat mee: Fendt Opal gooit hoge ogen

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht