ACSI FreeLife

Menu

Met een elektrische trekauto naar de Dolomieten (deel 2)

Caravannen met een elektrische trekauto, Tesla maakt het mogelijk met de Model X. Maar hoe ver kun je komen met een caravan erachter? Redacteur Ingo Wagner van het Duitse kampeertijdschrift Caravaning neemt de proef op de som. Vanuit München vertrekt hij via de Alpen richting de Dolomieten met een Dethleffs Beduin 500 FR achter zijn Tesla.

Auteur
Charlotte Kipp
Datum
2
2
ReactiesPraat mee
elektrische trekauto_Tesla Model X_Dolomieten

Inmiddels zijn we de Alpen voorbij en zijn we op weg naar onze eindbestemming, Camping Caravan Park Sexten in de Dolomieten. De adreslijst toont alleen hotels als laadlocatie. Nu maken we ons dubbel zorgen: hoe zullen hoteliers reageren als we met een caravan achter de Tesla om energie komen smeken? Wat doen we als ze ons weigeren? Maar Sabine van het Dolomiten Residenz Sporthotel in Sillian belooft door de telefoon: “Herbert maakt het laadstation voor jullie in orde.”

Elektrische trekauto: een uur aan de kabel

Tien minuten later koppelen we de Dethleffs af op de parkeerplaats tegenover het kabelbaanstation en rollen we naar het hotel. Hoewel we Herbert niet treffen, vloeit direct na het aankoppelen de kracht van de 22 kW Wall-Box in de 90 kWh accu van de Tesla. Deze normale oplader moet het doen met 16 in plaats van 24 ampère. Wij drinken intussen alcoholvrij bier. Ons barverbruik is voor de receptioniste voldoende tegenprestatie voor een uur aan de kabel.

Een volledige acculading – gratis voor hotelgasten – zou negen uur duren. Het is nu 20.15 uur – de camping sluit over drie kwartier. En dus beginnen we met een actieradius van 39 kilometer en een knoop in onze maag aan de laatste etappe van 26 kilometer.

Slotklim

Ons voorgevoel blijkt juist. De slotklim van 1.160 naar 1.520 meter vergt zoveel vermogen dat de prestaties van de Tesla beginnen af te nemen met de campingingang al in zicht. Met een kilometer reserve en de waarschuwing dat de batterij minder energie geeft in de kou, rollen we door tot aan de receptie.

Batterijdood in Sexten

Op de vraag waar het beloofde oplaadpunt is, blijft de werknemer ons het antwoord verschuldigd. Ze stuurt ons naar de camperplaats. Een fatale beslissing. De zekering blijkt niet bestand tegen de startstroom van de oplader. Ze moet ergens direct na aankomst zijn gesprongen. Om zeven uur in de ochtend is de Tesla morsdood.

Campingbaas Happacher laat haastig krachtstroom aanrukken. Helaas blijken de reanimatiepogingen tevergeefs. Zelfs de 12-voltbatterij die zorg draagt voor de stroomvoorziening van het boordnet heeft het niet heeft volgehouden. Het internet laat weten dat de kofferruimte aan de voorkant moet worden geopend om de polen van de boordnetvoorziening te bereiken.

Alarmhulplijn

Hoe dat precies werkt, wordt ons verteld door een adviseur van de alarmhulplijn van Tesla. “Je moet de binnenbekleding van de fender (onderdeel van de auto) loshalen en met je hand tot aan de bumper reiken. Dat gaat een beetje pijn doen.” Dat doet het ook.

Aan beide kanten moeten lussen worden gevoeld waarmee je de klep kan openen. Alleen: rechts is er geen. Een uur van vergeefs gestuntel volgt, gekraste armen tot gevolg. Dan geeft een tweede adviseur ons het alternatieve advies de deksel in een specifieke grille te openen om vanaf daar de trekkoorden te bereiken. Bingo.

Zo lang mogelijk opladen

Het team van Caravanpark Sexten doet er alles aan om de Tesla weer vlot te trekken. Om 15.30 uur wagen we ons op weg. Op de terugweg willen we via de Brennerpas. Als in Toblach in de Puster-vallei een Tesla-vlag boven de weg wappert, slaan we af. Alexander Strobl van Hotel Rosengarten verhuurt zelf een Tesla X. Nadat we hem van het Brennerplan vertellen, adviseert hij ons zo lang mogelijk aan de stroom te blijven.

De waarde van dat advies ervaren we een uur later: twee kilometer voor de supercharger op de Brennerpas springt de aangegeven actieradius naar nul. We redden het toch, maar we zijn er helemaal klaar mee. De weg terug naar München verloopt verder soepel. Wat een opluchting.

Deel 1

Heb je het begin van het verhaal over caravannen met de elektrische trekauto gemist? Vergeet dan niet eerst deel 1 te lezen.

Bron: MPS, Tekst: Ingo Wagner

Praat mee

  1. M

    Btw onze caravan is een Burstner Averso Plus TK510 maximale gewicht 1.700 kg, de Tesla model X 90D. All wheel drive.

    Reageer
    0
    0
  2. M

    Beste Lezers,
    Ook wij zijn met een Tesla x en onze caravan op pad geweest. Een soortgelijke ervaring. Nu rijdt ik zelf een model S en heb redelijke ervaring met Elektrisch rijden. Wij bleven gelukkig binnen NL. Vanuit Arnhem naar de Cocksdorp op Texel. 400 kilometer op de teller en na 130 kilometer nog maar 20 kilometer over. Bij de supercharger, om tijd te winnen, de caravan er aan laten hangen. Maar helaas geen laadactie. De super service van Tesla wist geen oplossing ze hebben er alles aan gedaan, maar geen laadactie……pffff wat een stress. Tot dat we er klaar mee waren en de caravan afkoppelde. Binnen 1 minuut de Tesla service aan de lijn. Hij moet het nu doen. Wat bleek, als de caravan nog aangekoppeld zit geeft de auto de laadsessie niet vrij , lijkt logisch achteraf maar een melding hiervan wordt erg op prijs gesteld. Uiteindelijk de laatste boot naar Texel kunnen krijgen. Voor ons is de wens om met caravan en EV op vakantie te gaan even in de koelkast gezet. Wel een mooie ervaring, zeker gezien de rust en de enorme trekkracht kan ik me heel goed voorstellen dat EV de toekomst heeft.

    Reageer
    1
    0

Praat mee: Met een elektrische trekauto naar de Dolomieten (deel 2)

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht