ACSI FreeLife

Menu

Adria Adora 572 UT: verbeterde bestseller

De nieuwe Adora heeft ambitieuze doelen. Hij wil nog beter zijn dan zijn voorganger, zowel in het interieur als aan de buitenzijde. Deze proftest vertelt je of dat is gelukt.

Auteur
Savannah Bos
Datum
ReactiesReageer
Ausen1

Signalement

Merk
Adria
Model
Adora 572 UT
Onderstel
Al-Ko chassis met schuingeplaatste draagarmen
Banden
195 R 14 C banden op stalen wielen, LI 106 = 950 kg
Testjaar
2021
Gewicht
leeggewicht: 1.440 kg; maximumgewicht: 1.900 kg; laadvermogen 460 kg
Basisprijs
€ 25.795

De Sloveense caravan fabrikant Adria wilde voor 2021 een bestseller dus nog verder verbeteren. Aan de buitenkant valt de nieuwe Adora in elk geval op door de luchtgeleiders aan de voorzijde en de nieuwe led-lichtunits aan de achterkant. De nieuwe verlichting moet de strakke vormgeving van de Adora nog beter accentueren.

Luchtgeleiders

De nieuwe voorzijde heeft geen grote opbouwdelen meer. Twee slanke luchtgeleiders buigen de rijwind af, waarmee de Adora de meest aerodynamische caravan op de markt zou moeten zijn. Tussen de twee geleiders vinden we een rechthoekig en dus groter raam en daaraan aansluitend een panoramadakraam. Net als de bredere toegangsdeur is ook het strakke design afgeleid van de Adria Astella.

In het interieur van de Adora is die strakke vormgeving ook terug te vinden. De holronde bovenkastkleppen in de keuken leveren tegelijk meer hoofdruimte en bergruimte op. Ons testexemplaar was een Adora 572 UT, een tweepersoons caravan met eenpersoonsbedden en een grote toiletruimte achterin. Zoals gebruikelijk bij Adria is hij redelijk compleet uitgerust. De vanaf prijs van de 572 UT bedraagt € 25.795. Ons testexemplaar heeft nog enkele comfort verhogende opties en komt op € 26.370.

Hogere klasse uitstraling

“De Adora ziet er bijna uit als een caravan uit de hogere klasse”, zegt carrosseriespecialist Rudi Stahl. Hij is onder de indruk van de strakke vormgeving, de slanke opbouwdelen en de vlak ingebouwde led-achterlichten. “Vanwege de luchtgeleiders aan de voorkant naast het raam ben ik benieuwd naar de eerste windtunneltest, want het ziet er zeker interessant uit.”

Het dak en de wanden zijn van vezelversterkte kunststof sandwich, de vloer is van multiplex sandwich. “Als de markeringslichten aan de zijkant in de skirts verzonken zouden zijn, was het totale ontwerp nog beter in balans geweest”, aldus Rudi. Hij vindt de grote klep van de disselkast fraai, nu deze over de hele breedte open kan. De combinatie van het grote raam voorin en het panoramadakraam erboven “creëert een geweldige look.”

Het grotere, rechthoekige raam past perfect in het nieuwe design van het exterieur met zijn vlakke, getinte ruiten. Natuurlijk zorgen plissé-gordijnen rondom voor zonwering en privacy. Het bovenste raam kan ver genoeg open om de warmte te laten ontsnappen.

Gladde wanden

Een goot op het dak houdt regenwater weg van de deuropening. De vlakke, donker omlijste opbouwramen en de deur met raam en multifunctionele bak zijn chic en tegelijk praktisch. De bredere deur maakt het instappen comfortabeler, hogere servicekleppen maken het beladen gemakkelijker. De wanden van vezelversterkte kunststof zijn vrij glad, “dat is al heel goed gedaan. En er is ook nog een afdekking voor de rechter wielkast.” Dat vulstuk voorkomt tochtgaten bij het wiel als je een voortent voor de caravan wilt zetten.

De uitdraaisteunen zijn vooral aan de achterkant niet zo gemakkelijk te bereiken onder de caravan. Maar de nieuwe, elegant gestileerde drager voor de achterlichten heeft vervangbare hoeken. De afwerking van de carrosserie is goed tot zeer goed, van de toiletschacht tot de vloerdoorvoeren en de gasflessenkast. Rudi vindt weliswaar twee onbehandelde stroken aan de bovenkant van de flessenkast, maar deze zijn goed geïntegreerd in het kitwerk op de wand. Een grote, naar onderen openende serviceklep geeft toegang tot de opbergkast aan de rechterkant van het bed.

Dimbare verlichting

“De voorgeschreven verlichting is volledig uitgerust in led-techniek en natuurlijk is alles aan de buitenkant volgens de voorschriften”, bevestigt technisch expert Roman Heinzle. Aan de onderzijde van de caravan prijst hij de perfect afgedichte vloeropeningen en de goede bevestiging van de elektrische, gas- en waterleidingen. “De gasflessenkast is perfect geventileerd met een geperforeerde plaatstalen vloer en de grote klep opent royaal, zodat je nu gemakkelijk bij het standaard reservewiel kunt.”

Binnen is de dimbare verlichting inclusief indirect licht aangenaam, “het ziet er geweldig uit en kan aan je smaak worden aangepast. Je moet bijna zoeken naar de mini-spots in de zithoek en op de bedden, maar ze zijn wel helder genoeg.” In de toiletruimte vindt de ingenieur het licht met een kleine plafondlamp, twee spots boven de wastafel en indirect licht achter de spiegels, in de douche en boven het toilet “bijna perfect”.

Betten

 

Verborgen luidsprekers

Roman moet wel zoeken naar het stopcontact in de smalle bovenkast bij de wastafel, “het zou beter toegankelijk kunnen zijn, ook al moet je wel voorzichtig zijn met de douche ernaast.” Naast het stopcontact in de toiletruimte, zijn er twee in de keuken en telkens één in de zithoek en bij de tv-plaats, waar er gemakkelijk meer zouden kunnen worden geïnstalleerd. De drie dubbele USB-aansluitingen zijn geïntegreerd in de multimedia-apparatuur. Naast de complete tv-voorbereiding omvat dit ook de geluidsinstallatie met verborgen luidsprekers en bluetooth-aansluiting. Ook de bluetooth-ontvanger is standaard.

De rest van de techniek overtuigt de technisch expert ook. Het fornuis beschikt over elektrische ontsteking en de slanke, tot het plafond reikende koelkast heeft een inhoud van 140 liter. Ook in het interieur zijn alle leidingen netjes aangelegd, met uitzondering van enkele warme luchtleidingen in de opbergruimten. De elektra is in de rechter bed berging perfect bereikbaar, de boiler in de andere bed berging is goed beschermd in een metalen kastje gemonteerd. De standaard elektrische vloerverwarming zorgt voor extra comfort als het buiten frisjes wordt.

Licht houtdecor

In de Adora gebruikt de Sloveense fabrikant nog steeds een licht houtdecor met chroomkleurige strips op de nu rechte kleppen. De tafel is wit hoogglans, het werkblad heeft een lichtgrijs steendecor, het tv-meubel naast de deur is helemaal wit, net als het keukenmeubilair. Meestertimmerman Oli Pfisterer vindt het design voor een middenklasse caravan geslaagd. Veel verbindingsstukken en afdekkappen zijn echter wel zichtbaar, soms zelfs direct in het blikveld. “Als je het op deze manier doet, moeten de afdekkappen wel minstens dezelfde kleur hebben.” De randen van de meubelkleppen zijn veel beter afgewerkt dan bij de voorganger, en ook de afdichting in de toiletruimte en de keuken is goed gedaan.

Smalle lattenbodems

De bovenkasten van het keukenblok hebben nu naar binnen gebogen kleppen, “wat meer hoofdruimte biedt zonder het kastvolume te beperken.” De inrichting van de Adora is overal goed. De scharnieren houden de bovenkasten zo goed dicht dat de sluitingen eigenlijk overbodig zijn. De gedeelde keukenlades lopen in hoogwaardige geleiders en ook de schuifdeur voor de toiletruimte werkt goed.

De lattenbodems van het bed zijn niet verstelbaar in hardheid, maar ze zijn redelijk comfortabel met verstelbare hoofdeinden. Maar onze meubelexpert heeft wel kritiek op de constructie van de bedden. De lattenbodems zijn namelijk smaller dan de matrassen. Naast de lattenbodem zit tegen de zijwand een koker waarin leidingen lopen en de warme lucht opstijgt. Hier zijn de matrassen dunner uitgevoerd en rusten ze op de rand van een dunne verticale multiplexplaat. “Hoe lang zal dat meegaan als daar echt iemand slaapt?”, vraagt hij zich af.

TUV

 

Gebruiksgemak

“Er is veel ruimte in het woon- en kookgedeelte, wat nog benadrukt wordt door het grote panoramische dakraam en de holronde kleppen van de bovenkasten in de keuken.” Voor twee personen vindt interieurexpert Christiane Eckl de 572 UT “behoorlijk perfect.” De rondzitgroep onder het panoramische dakraam is groot en gezellig. De keuken erachter krijgt lof van Christiane met zijn afzuigkap en de chique combinatie van spoelbak en driepits kookplaat, “waardoor die kookplaat gemakkelijk schoon te maken is.” Bovendien is er een snijplank die bovenop op de spoelbak past en een afdruiprek dat op maat is om op de kookplaat te plaatsen.

In de bovenkasten zou wel minstens één legplank wenselijk zijn. De verdeelde lades maken het makkelijker om alles netjes te houden. De iets verhoogde koelkast van 140 liter biedt niet alleen veel ruimte, maar is ook zeer overzichtelijk en toegankelijk. In de kast aan de overkant bevindt zich nog een plank boven de verwarming en een uittrekbare mand – hier kun je eventueel nog voorraad en serviesgoed kwijt. Twee kasten boven de eenpersoonsbedden moeten de rol van kleerkast overnemen. De bedden zijn 85 centimeter breed, het linkerbed is 195 centimeter lang, net korter dan het twee meter lange bed aan de rechterkant.

De combinatie van de lattenbodems en de matrassen is heel comfortabel. Een schuifdeur scheidt de toiletruimte van het slaapgedeelte. De toiletruimte achterin over de hele breedte scoort punten vanwege de aparte douche. Rond het draaibare toilet is niet al te veel ruimte. De centraal geplaatste wastafel met kastjes en een grote spiegel beperkt de ruimte hier.

widget fl tijdloos plat 300x300 button rood1

Krijg jij geen genoeg van caravans en campers?

  • Lees meer in ACSI FreeLife
  • 3 nummers voor slechts € 12,95
  • Loopt automatisch af
Meer info

Schuingeplaatste draagarmen

Adria biedt voor het chassis van de Adora bijna het meest complete pakket: een onderstel met schuingeplaatste draagarmen, schokdempers en mechanische stabilisatie. Je kunt het gewicht niet opwaarderen. Een Adora wordt standaard altijd met het hoogst mogelijke maximumgewicht geleverd. En dus is er altijd veel laadvermogen. De testcaravan heeft een maximumgewicht van 1.900 kilogram en een laadvermogen van 460 kilogram. Maar hij heeft ook twee nadelen. Rijklaar heeft de Adora 572 UT al een disseldruk van 84 kilogram met een reservewiel in de disselbak. En met de standaard geleverde Continental-banden heb je geen marge, want ze zijn goedgekeurd voor een belasting van 950 kilogram per band.

Lange dissel

De 572 UT is relatief kort voor een caravan die 1.900 kilogram mag wegen. Of anders gezegd heeft hij een hoog maximumgewicht voor zijn lengte. In vergelijking met caravans van dezelfde lengte die lichter zijn presteert hij slechter op de pendeltestbank: de gemeten waarden zijn zo’n tien procent slechter. Maar vergeleken met caravans in dezelfde gewichtsklasse scoort hij juist elf procent beter. De Adria-ingenieurs hebben de 572 UT voorzien van een relatief lange dissel en dat heeft een positief effect op de rijstabiliteit. Daarom scoort hij bij de test van de rijdynamiek vijf procent beter dan caravans van vergelijkbare grootte. En hij doet het ook beter dan andere caravans met 1.900 kilogram maximumgewicht.

Sitzgruppe II

Ruimtelijk gevoel

De Adria Adora van 2021 ziet er nog moderner uit dan zijn voorganger met de nieuwe lichtunits en de luchtgeleiders. De afwerking van de carrosserie is ook op details verbeterd. We zijn onder de indruk van het ruimtelijke gevoel aan boord van de 572 UT, mede dankzij het grote panoramadakraam voorin. Er is veel bergruimte ondanks het weglaten van enkele bovenkasten. Door de toiletruimte over de hele breedte achterin te plaatsen is de koelkast het enige tot het plafond reikende element tussen het woon- en slaapgedeelte. Niets stoort het zicht naar achteren. Maar het is niet allemaal goud wat er blinkt. Het elegantere meubilair is weliswaar beter afgewerkt, maar het kan op onderdelen nog iets beter geconstrueerd worden.

De ventilatie aan de achterkant van de bedden en de vele zichtbare meubelverbindingen verstoren het positieve beeld een beetje. De rijstabiliteit kan beter voor dit formaat, maar is wel goed voor de gewichtsklasse. Over het geheel genomen is de tweepersoons indeling comfortabel en zeer ruim met afmetingen die nog prima passen bij een toercaravan. Wie een grote toiletruimte met douche wil en een grote garderobekast beter kan missen dan het ruimtelijke gevoel, moet de Adora 572 UT zeker overwegen.

Conclusie 

Testredacteur Volker Stallmann: “De Adora is populair en niet voor niets. Adria levert in feite een compleet pakket met bijna alles wat je nodig hebt standaard aan boord. en het nieuwe ontwerp laat de Adora’s er nog beter uitzien. Ze zijn ook in veel opzichten beter gemaakt. Het meubilair is beter afgewerkt, maar de constructie kan op sommige punten nog beter. met zijn ruimtelijke gevoel, comfortabele zithoek, aangename eenpersoonsbedden en toiletruimte met douche achterin, is de 572 Ut al met al een aanrader voor kamperende stellen.”

Praat mee

Praat mee: Adria Adora 572 UT: verbeterde bestseller

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht