ACSI FreeLife

Menu

Zo laat je caravankoelkast het onderweg niet afweten

Het wordt steeds lastiger om de caravankoelkast tijdens de rit te laten werken. Dat kan onder anderen te maken hebben met de stekkerdoos van de trekhaak die niet correct is aangesloten. Het lijkt erop dat er maar één oplossing mogelijk is.

Auteur
Charlotte Kipp
Datum
6
6
ReactiesPraat mee
Koelen tijdens het rijden

Moderne koelkasten beschikken over de mogelijkheid om een energiebron te kiezen: gas of 230 volt op de camping, 12 volt voor onderweg. Die 12 volt-modus komt echter meer en meer in het gedrang – en is trouwens niet bijzonder efficiënt als het hoogzomer is. Ervaren caravanners stelden de koelkast vroeger daarom tijdens de rit in op de gasstand. Dat werkte prima en was bovendien de enige optie als de 12 volt aansluiting ontbrak in de caravan.5

Vandaag de dag hoeven we nog altijd niet veel te verwachten van de 12 volt aansluiting. Integendeel, in veel caravans is de 12 volt voor onderweg niet eens meer voorzien. Zoals het er nu naar uitziet, is er nog maar één mogelijke oplossing om je koelkast tijdens de rit gewoon te laten werken: gas.

Probleem 1: draad niet aangesloten

Volledig kansloos is de koelkast als de stekkerdoos van de trekhaak niet volgens het boekje is aangesloten. De aansluiting van pin 10 en 11 zijn cruciaal, want deze geven de stroom door naar de aanhanger als de ontsteking van de trekauto is ingeschakeld en de motor loopt. Vooral bij geïmporteerde auto’s en auto’s waarbij achteraf een trekhaak is gemonteerd, is het maar afwachten of de bekabeling in orde is. Je kunt de aansluiting dan alsnog in orde laten maken, maar voor die montage betaal je aardig wat geld – en zelfs dan zijn problemen onderweg niet volledig uit te sluiten (zie probleem 2 en 3).

Probleem 2: spanningsverlies in de bedrading

Het belangrijkste is wat er bij de stroomverbruiker aankomt, want elke kabel levert wel wat spanningsverlies op. Het verlies neemt toe als de kabel langer en dunner wordt. Aan het begin van de kabel zal de spanning 14 volt bedragen, maar met elke meter neemt dat een beetje af. En ook de kracht van de stroom is van belang, wat betekent dat het verlies groter is bij een koelkast van 150 liter dan bij een kleiner exemplaar van 90 liter. Stel dat een dynamo op papier 14 volt levert. In de praktijk blijkt dat vaak nog geen 13 volt. Onderweg naar de koelkast wordt dat met toenemende afstand steeds minder. Bij een draadlengte van 11 meter kan het spanningsverlies bijvoorbeeld al 2 volt zijn. Grote kans dat dat consequenties heeft voor het koelvermogen.

widget fl tijdloos plat 300x300 button rood1

Krijg jij geen genoeg van caravans en campers?

  • Lees meer in ACSI FreeLife
  • 3 nummers voor slechts € 12,95
  • Loopt automatisch af
Meer info

Probleem 3: moderne auto’s leveren veel te weinig of geen spanning

Een serieus probleem is het feit dat moderne auto’s tijdens het rijden gewoonweg de generator, meestal dynamo genoemd, steeds vaker ontkoppelen. Die heeft immers een stukje vermogen van de motor, wat een hoger verbruik tot gevolg heeft. De benodigde stroom wordt op zulke momenten onttrokken aan de accu, die precies 12 volt levert. Tests wijzen echter uit dat de spanning bij de koelkast gedurende langere periodes lager ligt dan 10,5 volt, vooral bij constante snelheden en als je optrekt. Als je remt of met de lampen aan rijdt, treedt de dynamo weer in werking en stijgt de spanning. De koelkast treft dus geen blaam, die doet wat hij kan. Maar zonder voldoende spanning kan het koelvermogen nu eenmaal tekort schieten.

De enige oplossing: een gasregelaar met crashsensor

Van stroom kun je onderweg niet op aan en dus zit er maar één ding op: je koelkast laten werken op gas. Europese wetten schrijven echter voor dat er na een ongeval, waarbij leidingen kunnen breken of scheuren, in geen geval gas mag ontsnappen.

Truma heeft speciale gasregelaars in het assortiment waarmee dat wordt voorkomen: de Monocontrol CS voor één gasfles en de Duocontrol CS voor twee gasflessen. Bij beide regelaars zit een stalen kogel middenin de houder die zo het gasventiel open houdt. Bij de minste of geringste botsing valt de kogel uit de houder en sluit het ventiel de gastoevoer af.

Breukbeveiliging

Bijkomende verplichting: het gebruik van hogedrukslangen met breukbeveiliging. Een set voor twee gasflessen kost rond de € 350, de montage zo’n € 60 à 140. Opgelet: als de koelkast op gas draait, moet je hem bij tankstations, op veerboten en tijdens het transport met een sleepvoertuig uitschakelen.

Bron: MPS Tekst: Dieter S. Heinz

Praat mee

  1. F

    Mijn koelkast draait op LPG en met twee lpg flessen in de dissel geen probleem. 1 vaste LPG en 1 losse. De vaste gebruik ik als ik de losse aan het tanken ben bij LPG tankstation. Daarna weer de losse…Met crashsensor.
    De vaste tank ik gewoon aan de pomp. Geen probleem..De lossen zet ik in de gordel op de bijrijdersstoel. deur open bij LPG station en aankoppelen. Geen probleem.

    Reageer
    0
    0
  2. MF
    Maria Faassen

    Gaskraan dichtdraaien bij tankstations ??? Ik zou niet weten hoe dit in de praktijk zou gaan. Daar is meestal helemaal geen gelegenheid voor en je moet heel goed kijken waar je überhaupt moet tanken. Ik heb t ook nog nooit iemand zien doen. Ook voor de Gotthardtunnel zie je niemand stoppen om het gas dicht te draaien en de mensen die er in de file staan zetten het gas erop omdat bij stilstand de auto stopt met 12v aan de ijskast door te geven. Vraag maar eens na bij de kampeerders. Ken niemand die zich aan de regeltjes houdt. En dan krijg je van die antwoorden; O, wij doen dat al 30 jaar zo. Niks crashsensor.
    Wijzelf nemen geen gasbom mee. Te hoge kogeldruk anders. 141 liter koelkast is voor vertrek goed koud en in de diepvries liggen ook 2 koelelementen welke ik tijdens het rijden in de 4 graden koude koelkast leg. Deze werkt op 12v maar krijgt toch niet continu stroom. Wanneer we stoppen en de motor vd auto draait nog is ie toch vaak uit, maar ik denk omdat ie dan te scheef staat. De temperatuur in de ijskast is dan wel nog 4 of 6 graden. Op de camping aangekomen gaat ie waterpas en weer op 220. Koelelementen weer in de vriezer voor de volgende dag. Gaat prima zo.

    Reageer
    5
    2
  3. GB

    Koeling is niet ideaal, maar nooit problemen gehad met koelkast op 12 V onder het rijden. ’s Nachts als het kan gewoon terug naar 220 V – of gas. Nergens kan ik overigens nagaan of de koelkast permanent op 12 V zou mogen draaien als je je caravan niet met je auto maar met een 220 V-campingaansluiting en je woonaccu verbindt.

    Reageer
    0
    0
  4. Hg
    Herman garritsen

    Ik gebruik nooit gas voor de koelkast tijdens rijden.wij doen altijd een paar dagen van te voren de koelkast op stroom doen bevroren maaltijden of iets andere bevroren voedsel in het dv vak.wanneer men dan vertrekt is de koelkast op temperatuur en tijdens rijden op 12volt is het ok

    Reageer
    3
    0
  5. EM
    EE.van Meegdenburg

    Wij leggen voor vertrek altijd koelelementen in de koelkast dit werkt prima als we stoppen op de camping koelelementen weer in de vriezer voor de volgende dag . Wij gebruiken zes elementen past precies in ons vriesvak .

    Reageer
    6
    0
  6. EM
    EE.van Meegdenburg

    Wij legggen er altijd voor vertrek koelelementen in de koelkast gaat de hele dag prima s avonds leggen wij ze in het vriesvak en s morgens weer in de koelkast tot we op plaats van bestemming zijn . We nemen er altijd zes mee past precies in ons vriesvak .

    Reageer
    2
    0

Praat mee: Zo laat je caravankoelkast het onderweg niet afweten

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht