ACSI FreeLife

Menu

Zelfstellende remmen, zo houd jij ze fit

De laatste jaren zijn steeds meer caravans uitgerust met zelfstellende remmen. Hoor jij ook weleens dat deze remmen niet goed werken? ACSI FreeLife vertelt je hoe dit komt en wat je kan doen tegen een niet goed werkende oplooprem.

Auteur
Charlotte Kipp
Datum
4
4
ReactiesPraat mee
Oplooprem

Stel dat je je caravan laat keuren en het blijkt dat de remmen niet goed werken omdat de vrije slag van de oplooprem te groot is. Dat je caravan een zelfstellende rem heeft, verandert niets aan die conclusie. Zo is het in Duitsland, dat een verplichte caravankeuring kent, een aantal caravanbezitters met een zelfstellende AAA-rem vergaan.

Om zo’n keuringsresultaat te begrijpen en te weten wat je er aan kunt doen, leggen we hier uit waardoor het uitvallen van het stelmechanisme wordt veroorzaakt en wat je eraan kan doen.

Afstand automatisch aangepast

Bij caravans met zelfstellende remmen (AAA-remmen) wordt de afstand tussen de remschoen en de remtrommel automatisch aangepast. Hierdoor is het niet nodig om deze afstand handmatig in te stellen zoals bij een gewone oplooprem zonder zo’n automatisme. Tot zover de theorie. Want bij zelfstellende remmen kan het wel gebeuren dat het automatisme niet goed werkt, met als gevolg een trage remrespons en een langere remweg.

Rijstijl bestuurder

Als de automatische afstelling niet probleemloos functioneert, betekent dit nog niet dat de remmen kapot zijn. Maar wat is er dan aan de hand? Experts van Al-Ko wijzen erop dat dit gebrekkige functioneren ook veroorzaakt kan worden door de rijstijl van de bestuurder. Bij sterk anticiperend rijgedrag en overwegend zacht remmen, is er onvoldoende remdruk om het zelfstellende automatisme in werking te stellen.

Aantal keer krachtig remmen

Wie dit probleem met de zelfstellende remmen wil verhelpen, heeft twee mogelijkheden. De eerste is om met de caravan aan de haak op een private weg een aantal keren krachtig te remmen. Kijk dan wel uit dat alle deurtjes en lades goed gesloten zijn en dat er geen losse inventaris kan rondvliegen.

Krik en schroevendraaier

Om het zelfstellende mechanisme weer te activeren, is het doorgaans voldoende om een paar keer krachtig te remmen. Daardoor schiet het tandwiel op de ankerplaat een tandje naar voren. Hierdoor schuiven de remschoenen verder uit elkaar en wordt de afstand tussen de remblokken en de trommel kleiner. Soms komt het voor dat ook een paar keer krachtig remmen niet helpt. Dan heb je de krik en een schroevendraaier nodig.

Zelfstellende remmen

Zelfstellende remmen

Je krikt dan allereerst de caravan op. Met een (platte) schroevendraaier kan je via een opening in de ankerplaat het tandwiel afstellen. Hiertoe moet je allereerst het afdekplaatje in het midden (zie foto’s hierboven) loshalen – via de met een pijl aangeduide opening – en de schroevendraaier in de opening steken. Met een opwippende beweging stel je de remschoen af. Belangrijk om te weten, de afstand tussen de remschoen en de trommel wordt kleiner in de richting van de pijl en in omgekeerde richting wordt die afstand groter.

Eén tandje verspringen is voldoende

Het is doorgaans voldoende om slechts één tandje te verspringen om de automatische afstelling weer te activeren. Om zelf de automatische remafstelling te activeren volstaat een paar keer hard remmen of anders een wipje met een schroevendraaier. Andere reparaties aan de reminrichting moet je aan een vakman laten. Dit geldt zowel voor AAA-systemen als voor normale oploopremmen.

Joops advies

Regelmatige inspecties en onderhoud zijn cruciaal voor betrouwbare remmen. In Nederland bestaat echter geen verplichte APK voor caravans. Toch is het volgens technisch kampeerexpert Joop Stam risicovol om zelf onder de caravan te gaan liggen.

“Voordat je het weet kan zelf sleutelen tot gevolg hebben dat je rem verkeerd wordt afgesteld. Het is aan te raden om je caravan om de paar jaar weg te brengen voor een onderhoudskeuring bij een bevoegd bedrijf. Daarbij vormen de banden, antislingerskoppeling, schokbrekers, wiellagers, oploopremdemper, gasveiligheid en de lekdichtheid de belangrijkste inspecties. De oplooprem is primair bedoeld als parkeerrem. Bovendien wordt de oplooprem bij goed werkende oploopremdemper van de caravan nauwelijks gebruikt en zal de remvoering dus niet slijten”, benadrukt Joop.

 

widget fl tijdloos plat 300x300 button rood1

Op zoek naar meer kampeerinspiratie?

  • Lees meer in ACSI FreeLife
  • 3 nummers voor slechts € 12,95
  • Loopt automatisch af
Probeer nu

 

Zelfstellende remmen tips

Tot slot geven we nog een aantal tips om ervoor te zorgen dat de zelfstellende remmen goed werken.

  • Zorg voor tijdige servicebeurten.
  • De onderdelen moeten precies afgesteld, roestvrij en zonder beschadigingen zijn.
  • De servicenippel van de oplooprem jaarlijks doorsmeren.
  • De ophanging en remstangen moeten vrij kunnen bewegen.
  • De bowdenkabels moeten elastisch en flexibel zijn.
  • Houd de remmen in goede conditie.
  • Rem met de caravan aan de haak zo nu en dan krachtig af om de automatische afstelling te activeren.

Bron: MPS, Tekst: Ingo Köcher

Praat mee

  1. S

    Wij kochten in 2019 een nieuwe caravan (Fendt) welke is uitgerust met zelf stellende remmen . vanaf het begin hebben we last van zeer luid piepende remmen. tot op heden is dit nog steeds niet opgelost ondanks meerdere interventies, en zelfs na reeds vervangen van de remschoenen. ik ben dus niet echt te spreken van de kwaliteit van de aaa remmen van alko!

    Reageer
    0
    0
  2. WZ
    Wybe Zijlstra

    Ben het eens met Martien en daarom voorstander van een APK voor caravans.
    Het gaat toch om de veiligheid op de weg en dat geldt voor iedereen.

    Reageer
    0
    1
  3. L

    Beste Joop,
    Leken adviseren zelf aan de remmen te knutselen …
    Serieus?
    Mvg, Lerang

    Reageer
    0
    1
  4. MD
    Martien van Dinteren

    Een caravan met zelf stellende remmen is een goede ontwikkeling,echter is dit bij het trekkende voertuig met achter trommelremmen al zeer oude toepassing. Tijdens een apk keuring van een personenwagen zal regelmatig blijken dat er,(ondanks dat het zelf stellende remmen zijn),er vaak verschil in remkracht zit tussen het linkerwiel en het rechterwiel,met het gevolg dat de auto scheef trekt tijdens het remmen aan,in dit geval aan de achterzijde,en de auto dus scheef gaat remmen. Dit is volgens mij ook mogelijk bij caravans met zelfstellende remmen !
    En een caravan die scheef trekt tijdens remmen wil je echt niet !!
    De combinatie is dan nog heel moeilijk goed in bedwang te houden.
    Ik ben nog steeds voorstander van een twee jaarlijkse remcontrole op de remmentestbank,zodat dan het verschil tussen links en rechts zichtbaar is,en op deze manier de caravanremmen op de juiste wijze optimaal af te stellen zijn,zodat de caravan recht remt,en er dus een veilige combinatie ontstaat wat recht remmen betreft. Eigenlijk zou het trekkende voertuig geharmoniseerd moeten worden met het getrokken voertuig,zodat alle remmen even sterk remmen en zo ten alle tijden altijd een veilige combinatie ontstaat. Deze techniek word gebruikt bij luchtgeremde voertuigen,lees vrachtwagencombinaties.

    Reageer
    1
    0

Praat mee: Zelfstellende remmen, zo houd jij ze fit

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht