Stel dat je je caravan laat keuren en het blijkt dat de remmen niet goed werken omdat de vrije slag van de oplooprem te groot is. Dat je caravan een zelfstellende rem heeft, verandert niets aan die conclusie. Zo is het in Duitsland, dat een verplichte caravankeuring kent, een aantal caravanbezitters met een zelfstellende AAA-rem vergaan.
Om zo’n keuringsresultaat te begrijpen en te weten wat je er aan kunt doen, leggen we hier uit waardoor het uitvallen van het stelmechanisme wordt veroorzaakt en wat je eraan kan doen.
Afstand automatisch aangepast
Bij caravans met zelfstellende remmen (AAA-remmen) wordt de afstand tussen de remschoen en de remtrommel automatisch aangepast. Hierdoor is het niet nodig om deze afstand handmatig in te stellen zoals bij een gewone oplooprem zonder zo’n automatisme. Tot zover de theorie. Want bij zelfstellende remmen kan het wel gebeuren dat het automatisme niet goed werkt, met als gevolg een trage remrespons en een langere remweg.
Rijstijl bestuurder
Als de automatische afstelling niet probleemloos functioneert, betekent dit nog niet dat de remmen kapot zijn. Maar wat is er dan aan de hand? Experts van Al-Ko wijzen erop dat dit gebrekkige functioneren ook veroorzaakt kan worden door de rijstijl van de bestuurder. Bij sterk anticiperend rijgedrag en overwegend zacht remmen, is er onvoldoende remdruk om het zelfstellende automatisme in werking te stellen.
Aantal keer krachtig remmen
Wie dit probleem met de zelfstellende remmen wil verhelpen, heeft twee mogelijkheden. De eerste is om met de caravan aan de haak op een private weg een aantal keren krachtig te remmen. Kijk dan wel uit dat alle deurtjes en lades goed gesloten zijn en dat er geen losse inventaris kan rondvliegen.
Krik en schroevendraaier
Om het zelfstellende mechanisme weer te activeren, is het doorgaans voldoende om een paar keer krachtig te remmen. Daardoor schiet het tandwiel op de ankerplaat een tandje naar voren. Hierdoor schuiven de remschoenen verder uit elkaar en wordt de afstand tussen de remblokken en de trommel kleiner. Soms komt het voor dat ook een paar keer krachtig remmen niet helpt. Dan heb je de krik en een schroevendraaier nodig.
Je krikt dan allereerst de caravan op. Met een (platte) schroevendraaier kan je via een opening in de ankerplaat het tandwiel afstellen. Hiertoe moet je allereerst het afdekplaatje in het midden (zie foto’s hierboven) loshalen – via de met een pijl aangeduide opening – en de schroevendraaier in de opening steken. Met een opwippende beweging stel je de remschoen af. Belangrijk om te weten, de afstand tussen de remschoen en de trommel wordt kleiner in de richting van de pijl en in omgekeerde richting wordt die afstand groter.
Eén tandje verspringen is voldoende
Het is doorgaans voldoende om slechts één tandje te verspringen om de automatische afstelling weer te activeren. Om zelf de automatische remafstelling te activeren volstaat een paar keer hard remmen of anders een wipje met een schroevendraaier. Andere reparaties aan de reminrichting moet je aan een vakman laten. Dit geldt zowel voor AAA-systemen als voor normale oploopremmen.
Joops advies
Regelmatige inspecties en onderhoud zijn cruciaal voor betrouwbare remmen. In Nederland bestaat echter geen verplichte APK voor caravans. Toch is het volgens technisch kampeerexpert Joop Stam risicovol om zelf onder de caravan te gaan liggen.
“Voordat je het weet kan zelf sleutelen tot gevolg hebben dat je rem verkeerd wordt afgesteld. Het is aan te raden om je caravan om de paar jaar weg te brengen voor een onderhoudskeuring bij een bevoegd bedrijf. Daarbij vormen de banden, antislingerskoppeling, schokbrekers, wiellagers, oploopremdemper, gasveiligheid en de lekdichtheid de belangrijkste inspecties. De oplooprem is primair bedoeld als parkeerrem. Bovendien wordt de oplooprem bij goed werkende oploopremdemper van de caravan nauwelijks gebruikt en zal de remvoering dus niet slijten”, benadrukt Joop.
Zelfstellende remmen tips
Tot slot geven we nog een aantal tips om ervoor te zorgen dat de zelfstellende remmen goed werken.
- Zorg voor tijdige servicebeurten.
- De onderdelen moeten precies afgesteld, roestvrij en zonder beschadigingen zijn.
- De servicenippel van de oplooprem jaarlijks doorsmeren.
- De ophanging en remstangen moeten vrij kunnen bewegen.
- De bowdenkabels moeten elastisch en flexibel zijn.
- Houd de remmen in goede conditie.
- Rem met de caravan aan de haak zo nu en dan krachtig af om de automatische afstelling te activeren.
Bron: MPS, Tekst: Ingo Köcher