ACSI FreeLife

Menu

Vraag het aan Joop: Onstabiele auto-caravancombinatie

Saskia Schinkelshoek uit Barendrecht heeft problemen met de stabiliteit van haar auto-caravancombinatie. Deze combinatie bestaat uit een Mazda CX-5 en een Hobby Excellent 560, waarop een Thule-luifel is gemonteerd.

Auteur
Frans Zengerink
Datum
ReactiesReageer
Vraag het aan Joop

Tijdens een rit naar Spanje klonk er opeens een scharend geluid, waarna ze het gewicht opnieuw hebben verdeeld. Toch bleef de combinatie onstabiel aanvoelen. “Hoe zit het met de bandenspanning, en aan welke kant moet de bandendruk dan hoger zijn? Wat kunnen we verder nog doen om de combinatie stabieler te maken?”

Antwoord van Joop

“De bandenspanning moet aan beide kanten van de caravan hetzelfde zijn. De belading moet per slot van rekening ook met luifel aan beide kanten ongeveer hetzelfde zijn. Qua bandenspanning gaan veel kampeerders uit van een te lage druk. Voor banden die geschikt zijn voor een caravan (C-type banden) dient de spanning ongeveer 4,5 bar te zijn. Dit kun je ook aflezen op de band. De kogeldruk is zeer belangrijk voor de stabiliteit van de caravan en dient minimaal 50 kilogram te zijn.

Als het mogelijk is zou je de belasting (gewicht) per wiel moeten meten, zodat je weet in hoeverre deze belastingen overeenkomen. De belading moet ook nog eens zo zijn dat er tijdens het rijden voldoende, maar niet teveel kogeldruk is. Daarnaast is van groot belang hoe hard er wordt gereden, hoe het wegdek erbij ligt en of de anti-slingerkoppeling goed functioneert.”

Ook een vraag?

Heb jij ook een vraag over je camper, caravan of kampeeruitrusting? Ons  expertpanel staat klaar om al je kampeervragen te beantwoorden! Stuur je vraag in via dit formulier.

Praat mee

Praat mee: Vraag het aan Joop: Onstabiele auto-caravancombinatie

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht