ACSI FreeLife

Menu

V&A: Warmgelopen remmen

Warmgelopen remmen. Roger Smets uit het Vlaamse Tienen heeft er zelf geen last van met zijn Eriba 465, maar zijn zoon wel. Zijn Hymer Sporting wordt om de twee jaar nagekeken. Toch lopen de remmen van zijn caravan nog steeds warm, zowel links als rechts. Hoe kan dit?

Auteur
Joop Stam
Datum
ReactiesReageer
Joop

Antwoord van Joop:

Een caravanrem is bedoeld als parkeerrem. Daar zal hij niet warm van worden. Daarnaast moet een caravanrem in actie komen na een (nood)stop en het inschuiven van het oplooprem mechanisme. Daarna moeten de remmen weer lossen. De remschoenen moeten dan (met een trekveer) helemaal loskomen van de remtrommel.

Zou om de een of andere reden een rem blijven slepen, dan is het onvermijdelijk dat de zaak heet wordt. Slepende remmen kunnen onder meer veroorzaakt worden door vervuiling, verkeerde afstelling en een gebroken reactieveer (die de remschoenen vrij moet trekken van de trommel).

Defecte wiellager

Je kunt het zelf eenvoudig testen door het verdachte wiel op te krikken en te laten roteren. Zorg er dan uiteraard wel voor dat je hem niet op de rem zet en de caravan goed gestabiliseerd is met de uitdraaisteunen. Een wiel met een goed afgestelde rem moet dan geluidloos draaien. ‘Grommen’ duidt op een defecte wiellager en kan een bron zijn van voortdurend warmlopen.

Schurend of brommend geluid

Een schurend geluid duidt op een slepende rem. Grommen en schuren, dat betekent acuut laten repareren. Ook een defecte, onderbemeten of versleten oploopremdemper kan de oorzaak zijn van het veelvuldig en onnodig mee remmen van de caravan en het daardoor warmlopen van de rem. Dan zal het waarschijnlijk bij beide wielen voorkomen. Voorzichtig zijn dus. Als het probleem zich na een servicebeurt blijft voordoen, zou ik meteen op zoek gaan naar een onderhoudsbedrijf.

Remvertraging meten

Niet ieder bedrijf is deskundig in het repareren en afstellen van caravanremmen. Vaak wordt bij een servicebeurt de caravan op de remmentestbank gezet en de remvertraging gemeten. Eigenlijk meet de bank de kracht die nodig is om de wielen te laten stoppen. Ligt de remvertraging binnen de wettelijke grenzen (5 m/s2) dan is er verder geen reden nader te inspecteren, terwijl dat best nodig kan zijn.

Oudere remmen hebben geen automatische nastelinrichting, die de speling tussen remvoering en trommel automatisch op de juiste waarde houdt. Door dat mechanisme is de kans op slepende remmen wat kleiner. Maar zelfs dan kan door vervuiling de zaak fout gaan. Onderstellenfabrikant Al-Ko claimt dat zelfs het gebruik van verkeerde remvoering tot problemen kan leiden. Of dat zo is, laat ik voor rekening van die firma.

Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.

Praat mee

Praat mee: V&A: Warmgelopen remmen

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht

Confidental Infomation