ACSI FreeLife

Menu

V&A: Waarom niet achteruitrijden met caravan?

Auteur
Joop Stam
Datum
1
1
ReactiesPraat mee
slide freelife expert pagina

Vraag van Henk van der Wal uit Benthuizen:

De remmen van onze caravan slaan vast bij het achteruitrijden. Wat kan dit zijn?

Antwoord van Joop:

Aanhangerremmen zijn meestal van het systeem ‘mechanische oploop’, uitgevoerd als enkelwerkend (simplex) trommelrem. In de remtrommel is een primaire, ‘oplopende, vast gelagerde schoen en een secondaire ‘aflopende’ schoen met een verende ophanging gemonteerd. De draairichting van het wiel bepaalt of een schoen oplopend, dan wel aflopend is.

De oplopende schoen is zelfbekrachtigend volgens een mechanische wetmatigheid en neemt, bij vooruitrijden, verreweg het grootste deel van de remwerking voor zijn rekening. De ‘secondaire’ schoen heeft volgens dezelfde wetmatigheid een veel lagere remwerking. De remschoenen worden met een veer vrij gehouden van de trommel als er niet geremd wordt en door een nok (spreider) tegen de trommel gedrukt tijdens het remmen.

Kenmerkend voor het oploop-remsysteem is dat de koppelingsklauw van de caravan door middel van een schuifmof voor- en achteruit kan bewegen ten opzichte van de caravandissel. Wanneer de caravan in loopt door sterk remmen van de trekauto, schuift het trekklauw mechanisme in elkaar. Via een stang- en bowdenkabelstelsel wordt daardoor de caravanrem geactiveerd. Bij acceleratie van de trekauto schuift het mechanisme weer uit elkaar en aanhangerremmen worden gelost. In het remsysteem, in of bij de schuifmof, is (meestal) een hydraulische oploopremdemper aanwezig.

Deze heeft zoveel inwendige weerstand dat de oplooprem niet bij elke snelheidsverandering afwisselend geactiveerd en gelost wordt. Tegenwoordig is een oploopremsysteem bijna altijd voorzien van een terugrijdautomaat. De weerstand in de oploopremdemper zorgt ervoor de oplooprem bij achteruitrijden met enige vertraging inkomt. Dat maakt het mogelijk om de caravan een klein stukje bijna zonder remmen achteruit te laten rijden. Hierbij draaien de caravanwielen in omgekeerde richting.

Een noodzakelijkheid, want door het omkeren van de draairichting komt de verende, secondaire schoen deels vrij van de trommel en kan bijna niet meer remmen. De andere schoen verandert van ‘oplopend’ naar ‘aflopend’ met de bijhorende minimale remwerking. Ondanks enige remwerking is verder achteruit rijden dan meestal mogelijk.

Als de caravan erg zwaar beladen, de oploopremdemper versleten, het inwendige van de rem sterk vervuild of de achteruitrij-richting is sterk hellingop, dan is er geen vertraging in het oploop mechanisme. De secondaire schoen, die nu primair geworden is, komt niet vrij en blijft remmen. Vaak is het dan zo goed als onmogelijk met de aangekoppelde combinatie achteruit te rijden.

Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.

Praat mee

  1. Jc
    Jan coenraads

    Wat is de oplossing als je toch achteruit wil rijden tegen een lichte helling .
    Een mover aanschaffen, maar dat wist ik al.

    Reageer
    0
    0

Praat mee: V&A: Waarom niet achteruitrijden met caravan?

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht