ACSI FreeLife

Menu

V&A: Waar plaats je de mover bij een tandemasser?

Ron Plomp uit Rotterdam heeft een tandemasser (Hobby 650 UMFe model 2019) en wil graag weten waar hij het beste de twee aandrijvingen van zijn mover kan plaatsen. Is het verstandig om de ene aandrijving op het voorwiel en de andere op het achterwiel te plaatsen in verband met het draaien?

Auteur
Joop Stam
Datum
6
6
ReactiesPraat mee
Joop

Antwoord van Joop:

Ik zou beide aandrijvingen op de achterwielen zetten en daarna bij het manoeuvreren het neuswiel zo ver mogelijk naar beneden draaien om de voorwielen zoveel mogelijk te ontlasten. Het neuswiel vergroot de de afstand tussen de dissel en de grond en ontlast daarmee de voorwielen. Het neuswiel gaat omlaag en de dissel gaat omhoog. De vakhandel heeft vaak een voorkeur om de aandrijving voor het wiel te plaatsen, onder meer vanwege vervuiling op de weg.

Tussen beide wielen

Of dat de plaats achter het wiel niet al te hinderlijk is, hangt af van het type mover. De beste plaats voor de mover bij een tandemasser is tussen de beide wielen met aandrijving op de achterste as, maar daar is in het algemeen geen plaats voor.

Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.

Praat mee

  1. EN
    Eric-Norbert

    Hallo, mijn tandemasser is 10,30 lang en mag 3500 kg aan totaalgewicht wegen.
    Af fabriek is er een Reich 3.5 mover gemonteerd, 4 motoren dus op elk wiel één aandrijving.
    Er is één afstandbediening om de 4 motoren te besturen.

    Reageer
    0
    0
    1. EN
      Eric-Norbert

      De draaicirkel is bij montage van 4 aandrijvingen aanmerkelijk kleiner ten opzichte van die bij 2 aandrijvingen.
      Bij gebruik van de afstand bediening is er geen verschil met 2 of 4 motoren, daar deze geprogrammeerd is voor 4 motoren.

      Reageer
      0
      0
  2. EB
    Erik Borghouts

    Joop zegt: “Ik zou beide aandrijvingen op de achterwielen zetten en daarna bij het manoeuvreren het neuswiel zo ver mogelijk naar beneden draaien om de voorwielen zoveel mogelijk te ontlasten.”
    Als je het neuswiel naar beneden draait worden de voorwielen juist meer belast. Moet bij het plaatsen van de mover op de achterwielen het advies niet zijn: Draai het neuswiel zo ver mogelijk naar boven om de voorwielen te ontlasten.

    Reageer
    0
    0
    1. Dank voor uw reactie. Joop wil hier op reageren met de volgende aanvullende zinnen die inmiddels ook zijn toegevoegd aan het artikel: “Het neuswiel vergroot de de afstand tussen de dissel en de grond en ontlast daarmee de voorwielen. Het neuswiel gaat omlaag en de dissel gaat omhoog.”

      Reageer
      0
      0
  3. Jannes Nijkamp

    Tot nu toe heb ik bij tandemassers alleen maar 2 movers gezien, dus zowel op de voor- als achterwielen. Blijkbaar is één mover niet voldoende in de praktijk.

    Reageer
    0
    2
    1. Joop Stam wil hier graag op reageren: “Uiteraard is iedereen vrij om twee movers te gebruiken. Het lijkt me alleen lastig om tegelijkertijd met twee afstandsbedieningen te werken. Als je de voorwielen met het neuswiel vrijwel van de grond kunt tillen, lijkt mij een enkele set ruim voldoende.”

      Reageer
      0
      0

Praat mee: V&A: Waar plaats je de mover bij een tandemasser?

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht