ACSI FreeLife

Menu

V&A: Waar bevestig ik de breekkabel?

Auteur
Katinka Schippers
Datum
7
7
ReactiesPraat mee
slide freelife expert pagina

Vraag van Jan Stevens uit Maastricht:

In de laatste ACSI FreeLife tijdschriften zag ik op foto’s van voorgestelde trekauto’s met trekhaak en rem breekkabel. Deze laatstgenoemde is gewoon over de kogel heen gelegd. Ik dacht dat die breekkabel met een speciale (veer)haak vastgelegd moesten worden aan een vast deel of oog van de trekhaak of auto. Hoe zit dit feitelijk?

Antwoord van Joop:

De vragensteller heeft volkomen gelijk. Bedankt voor de opmerkzaamheid. De bedoeling van de breekkabel is dat wanneer de caravan los zou komen van de trekker, door het aantrekken en eventueel breken van de kabel de caravanrem aangetrokken wordt. De caravan gaat dan geen ongecontroleerd eigen leven leiden.

De losbreekkabel moet daarom aan aparte steun, naast of aan de bevestigingsstang van de van de kogel gehaakt worden. De lus onder de kogel om de stang heen leggen, is verboden. De reden dat de breekkabel niet los om de haak geslin­gerd mag worden, is niet in de eerste plaats het afbreken van de kogel, iets wat zelden voorkomt. Dit heeft te maken met een soms falende vergrendeling van de trek-­klauw.

Onheil

Wat er kan gebeuren… De klauw van de koppeling valt perfect over de kogel, de eventueel aanwezige indicatie staat op groen, maar de vergren­deling aan de onderkant heeft zich niet gesloten. Ga je nu zonder te controleren rijden, dan komt de aanhanger bij een keer stuiteren los van de trekauto. Hoe lager de disseldruk (lege aanhanger) hoe sneller het onheil zich zal voltrekken.  Als in deze situatie de breekkabel niet volgens voorschrift is be­ves­tigd en over de ko­­­gel mee omhooggaat, komt de kabel los en wordt  de oplooprem niet be­­krachtigd.

Heb jij ook een vraag voor onze expert? Joop heeft het antwoord!

stel je vraag

 

Praat mee

  1. CW
    Cees Wildervanck

    Op de jl Caravana heeft de man van de AlKo-stand mij op het hart gedrukt, de kabel rond de trekhaak te leggen!
    Overigens lijkt me niet zo waarschijnlijk dat de kogel afbreekt, wel dat de koppeling door de een of andere oorzaak losschiet.

    Reageer
    0
    0
  2. BS

    Een paar jaar geleden is door Theo Gerrits van de Politie Academie in Apeldoorn een artikel hierover geschreven. Dit artikel heeft o.a. gestaan in de KCK. Ik heb sindsdien de caravan altijd op die manier gekoppeld aan de auto. Voordeel is dat de kabel “mooi” hangt. Nu is een site van deze heer Gerrits met diverse tips en andere zaken omtrent rijden met auto met caravan. Bijgaand een link met het artikel over de afbreekkabel. caravanendewet.nl/page9.php

    Wel even naar beneden scrollen

    Reageer
    0
    0
  3. TL
    T. van der Lugt

    Zoals Jasper de Kinkelder aangeeft is het onverstandig (ook in het buitenland) om de losbreekkabel onder de kogel om de stang heen te leggen. In wet staat niet letterlijk dat dit verboden is. Wat echter wel in de wet staat is dat een automobilist de vrijheid en veiligheid van het verkeer niet in gevaar mag brengen. Op grond van dit artikel (en soortgelijke in het buitenland) kan de automobilist bekeurd worden als de losbreekkabel niet deugdelijk bevestigd is.
    Een proefproces is niet nodig, gezond verstand is al genoeg.

    Reageer
    0
    0
    1. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik schrijf namens onze expert Joop Stam. Hij zoekt voor ons naar oplossingen van lastige zaken en geeft onze lezers advies.

      Reageer
      1
      0
  4. LM
    Lex Meuldijk

    Kunt u mij vertellen in welke wet of welk reglement staat dat: “De losbreekkabel daarom aan aparte steun, naast of aan de bevestigingsstang van de van de kogel gehaakt moet worden.” ?
    Idem voor: “De lus onder de kogel om de stang heen leggen is verboden.” ?

    Reageer
    0
    0
    1. Joop heeft het één en ander opgezocht:

      ‘Een verkeerd bevestigde breekkabel doet niet wat de bedoeling is. Dus afgezien van het feit of dit ergens in de wet verankerd ligt, is er geen reden om het niet goed te doen. Het is bijzonder onverstandig om deze kabel alleen om de beugel te haken. Ook al komt het statistisch gezien zelden voor dat trekkogel afbreekt.

      In veel gevallen zal de politie bij controle eerst waarschuwen. Maar als een goed bevestigingspunt in de buurt van de trekhaak ontbreekt, dan zal de agent ongetwijfeld een bekeuring uitschrijven. Er is altijd een ‘kapstok’-wetsartikel waar dit aan opgehangen kan worden.

      Meer informatie is te vinden op http://www.caravanendewet.nl. De volgende artikelen zijn van belang. Ze geven volledige informatie, maar wel in ambtelijke taal: art. 5.12.46, art. 5.12.66, en art. 5.18.34

      Op grond van deze artikelen zal een controlerende instantie bekeuren bij afwijking van de norm.’

      Reageer
      0
      0
      1. LM
        Lex Meuldijk

        Dat is mij bekend.
        Het is vreemd dat het om de trekhaak lussen alleen in NL ‘verboden’ is.
        Kortom, lus in het buitenland gerust om de trekhaak.
        Het reglement vermeldt: ‘een vast deel van de auto’. De trekhaak is geen vast deel van de auto?
        Overigens heb ik gelezen dat de reden niet is het mogelijk afbreken van de trekhaak, maar het los ‘dansen’ van de kabel als de caravan afgehaakt is.
        Een proefproces hierover zou wel eens leuk zijn.

        Reageer
        0
        0

Praat mee: V&A: Waar bevestig ik de breekkabel?

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht