ACSI FreeLife

Menu

V&A: Versleten asrubbers

Auteur
Joop Stam
Datum
ReactiesReageer
Joop

Vraag van F. Wagner uit Haarlem

Begin dit jaar hebben wij een BOVAG onderhoudsbeurt laten uitvoeren. De dealer belde later dat de asrubbers eigenlijk vervangen dienden te worden. Ik heb dit geweigerd aangezien ik nog nooit iets heb gemerkt van scheefhangen of iets dergelijks.

Bij het ophalen van de caravan heb ik nogmaals de vraag gesteld waarom. Als antwoord kreeg ik dat de caravan dan iets hoger komt te staan. Mijn vraag is: hoe merk ik – als leek – dat ze vernieuwd dienen te worden? Er hangt namelijk wel een stevig prijskaartje aan.

Antwoord van Joop

Het eerste signaal van versleten asrubbers zijn uitpuilende rubberstrengen aan de uiteinden van de as, bij de wieldraagarmen. Een ander signaal is dat de wielen dieper in de wielkast komen en bij het inveren de bovenkant van de wielkast raken, met als resultaat excessieve bandslijtage.

Scheefstand van de caravan komt alleen voor als aan de ene kant de as beschadigd is door een hevige slinger en daardoor doorgedraaid, en heeft dus niets met de asrubbers te maken.

Het ontbreken of defect zijn van schokbrekers kan de levensduur van de as aanmerkelijk verkorten, zo ook overbelading. Deze caravan heeft al wat jaartjes dienst gedaan, en hoewel rubbergeveerde assen een behoorlijke levensduur hebben, kan afhankelijk van het gebruik het einde in zicht zijn. Dat is ter beoordeling van een deskundige dealer.

Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.

Praat mee

Praat mee: V&A: Versleten asrubbers

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht