ACSI FreeLife

Menu

V&A: Stuiterende caravan

Ton Stevens uit Moordrecht heeft een aantal vragen over de belading van een caravan. “Als ik een nieuwe caravan koop met een 1.800 kilogram as en ik hem belaad tot 1.500 kg (terwijl mijn auto maar 1.500 kg mag meenemen), is mijn caravan dan niet te hard afgeveerd? Is hij dan niet te stug met rijden, zodat hij gaat stuiteren achter de auto?  En is dit niet slecht voor het interieur?”

Auteur
Joop Stam
Datum
6
6
ReactiesPraat mee
Joop

Antwoord van Joop:

Een 1.800 kg as is voor een maximaal caravangewicht van 1.500 kg enigszins aan de overbemeten kant. Kennelijk is 1.500 kg de maximaal toegestane treklast van de in te zetten auto. Netto zou het laadvermogen van deze caravan met deze begrenzing wel eens beperkt kunnen zijn.

De combinatie auto-caravan (grote caravan met relatief kleine en lichte trekauto) is niet ideaal. Of de caravan met deze as en belading gaat stuiteren, hangt voor een deel af van de bandenkeus en de bandenspanning.

Bandenspanning

C-banden onder deze caravan met een Load Index van 104 of hoger (900 kg/band) en bandenspanning op de maximale waarde van misschien wel 4,5 bar, leveren waarschijnlijk een heel stug resultaat op. Of dat slecht is voor opbouw en interieur hangt af van de fabrikant. Een caravan hoort niet spontaan uit elkaar te vallen of interieurschade op te lopen, zelfs als er onbeladen mee gereden wordt.

De ontwerp-bandenspanning van de gemonteerde banden zou 2,5 bar (250 kPa) kunnen zijn. Dit is de laagste spanning waarbij de band tot het maximum belast mag worden. Het verlagen van de bandenspanning kan een oplossing geven. Een vuistregel is, dat voor elke 0,2 bar spanningsverlaging (ten opzichte van de maximale spanning) de belasting met 10 procent verlaagd kan worden.

De maximale bandenspanning en de maximale belasting staan op de zijkant van de band. Langs deze weg kan misschien een acceptabele bandenspanning gevonden worden.

Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.

Praat mee

  1. C

    En vergeet niet om de wielen te laten balanceren.
    Bijna alle caravanfabrikanten monteren de wielen zonder te balanceren en je staat er versteld van hoeveel gewicht er soms opgaat. Wordt het rijgedrag ook een stuk rustiger van.

    Reageer
    0
    0
  2. J

    Ik vind 90 km een mooie snelheid omdat je dan in principe met het vrachtverkeer meerijdt wat een hoop ergernis scheelt .

    Reageer
    0
    0
  3. jP
    ja dat is Peter

    175/75R14C 99 loadindex met 4 bar zou dus 700 kg mogen dragen tot 160km/u.
    Mijn stelling is dus dat als er dan die 560 kg werkelijk op staat dus 80 % van die 700 kg , dat dus dan de band niet gaat stuiteren , dus 4 bar mag dan hier.

    Maar omdat er 9 van de 10 keer gewichtsverschil is tussen Rechts en Links , gebruik ik in mijn spreadsheet 90% van het draagvermogen voor de gevoerde druk voor tot 160km/u.
    Om het gewicht te bepalen waar de druk voor bereket moet worden doe ik dan 560/0,9=622 kg en reken daarvoor de druk uit. De officiële formule is dan .
    (622 kg/775 kg)^1,25 x 4,5 bar= 3,41 bar afgerond naar boven dus dan die 3,5 bar .
    Als dan lichtste kant zakt tot 80% van 622kg= 498 kg, dan gaat de boel nog net niet stuiteren volgens mijn bediscussiëerbare norm.
    2x 560 kg = asgewicht van 1120 kg -die 498 kg= 622 kg , dus de andere kant zit dan nog maar net veilig want precies op gewicht waarvoor de druk berekent is.
    De reserve is hier dan alleen nog maar omdat de druk berekent is voor 160 km /u , zodat dan oververhitting van geen enkel stukje van de band niet optreedt.
    De snelheid is echter lager / maximaal 120km/u soms in buitenland, en op die snelheid minder omwentelingen van de band dus minder warmte-ontwikkeling.
    Maar verdere onnauwkeurige drukmeting en te laag inschatten van asgewicht , zou dit alles over de grens kunnen brengen dus toch nog bandschade door oververhitting.
    Hiermee wil ik aangeven dat je beter wat gestuiter voor lief kan nemen , om absoluut veilig te zijn.

    Publiek geheim bij caravans ( en campers) is dat overbelading meer regel is dan uitzondering.
    Dus de MTM ( max toegelaten massa hier 1800 kg) moet je knap beladen om op die 1500 kg uit te komen.
    Mijn vermoeden is dat je dat niet gaat lukken.
    Tel gerust 100 kg op bij het opgegeven leeggewicht.
    En dan zit je denk ik al aan die 1500 kg.
    Dat opgegeven leegegewicht is vaak zonder de extra’s als mover , luifel, soms zelfs de kussens.

    Kan hier eindeloos over bomen , maar beter via E-mail adres , doe maar hotmail.com met gebruikersnaam jadatis ( zo om spamm te voorkomen , combineer zelf).

    Reageer
    0
    0
  4. G

    Volgens mij gaat deze caravan niet stuiteren als er shokdempers zijn gemonteerd

    Reageer
    0
    0
  5. jP
    ja dat is Peter

    De bandenfabrikanten hebben druk/draagvermogens-lijsten voor hun banden, dus voor lager gewicht kan je daar de bijbehorende spanning opzoeken.
    Als “eigenwijze zelf-benoemde bandendruk-specialist” heb ik daar spreadsheet voor gemaakt.
    Heb aan de hand van reacties bepaald dat de boel begint te stuiteren als het werkelijk gewicht op de band 80% is van het gewicht waar de bandendruk voor uitgerekent is, met de ideale formule volgens de wetten van de natuur.
    eind 2007 heb ik de officiële formule bemachtigd en ben er mee aan de loop gegaan. Dit is echter nog niet de ideale formule voor C-banden , die tegenwoordig vaak on caravans gebruikt worden, met die druk op de zijwang van 3,8 bar( 6PR) of 4,5/4,8 bar ( 8PR).
    Gebruik daar mijn eigen formule voor die tot hogere drukken lijdt voor het gewicht, of lager draagvermogen voor de zelfde druk.

    Ook is het wijs om de bandendruk met een reserve uit te rekenen , vanwege gewichtsverschil R/L, en te laag inschatten van gewicht. Net zoveel dat het lichts beladen wiel net boven de 80% van het draagvermogen voor de druk blijft, zodat de boel net niet gaat hinderlijk stuiteren.
    Is een bediscussiëerbare grens ben ik me van bewust.
    Kan zijn dat je dat allemaal uitrekent met de resserve, maar dat door onnouwkeurigheden in druk meten en gewicht bepalen , je uiteindelijk maar net genoeg druk hebt om voor de snelheid waar je mee rijdt en de werkelijke gewichten .

    Reageer
    0
    0
    1. Beste Peter,

      Bandenfabrikanten beschikken inderdaad over een tabel met druk/draagvermogen waarden. Deze tabel moet je zeker raadplegen en met verstand toepassen. Zelf vertrouw ik alleen de informatie van de bandenfabrikant en wat op de band staat. 80 procent van de werkelijke belasting bij die hoort bij de toegepaste bandenspanning zou best stuiterneiging kunnen veroorzaken. Klinkt redelijk, daar kan ik het mee eens zijn.

      Ter illustratie, voor een band 175/75 R 14 C met de volgende specificaties (Michelin tabellenboek):
      Draagvermogen per band: 550 kg met 3,0 bar tot 775 kg met 4,5 bar (Load Index 99 bij 4,5 bar)
      Bij een maximale geschatte belasting van per band van 700 kg en een spanning van 4,0 bar zou stuiteren kunnen optreden bij een werkelijke belasting van 0,8 x 700 = 560 kg of minder (asbelasting 1.120 kg).
      De bandenspanning zou dus theoretisch verlaagd kunnen worden tot iets boven 3 bar.

      Om aan de veilige kant te blijven zou ik dan kiezen voor 3,5 bar. Dan is er marge tot een belasting van 625 kg per band (asbelasting 1.250 kg, Michelin tabellenboek). En ga bij deze belastingwaarden de banden zeker niet oppompen tot 4,5 bar!

      Joop Stam

      Reageer
      0
      0

Praat mee: V&A: Stuiterende caravan

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht