ACSI FreeLife

Menu

V&A: Raakt oplooprem oververhit?

Auteur
Ivo van den Dijssel
Datum
6
6
ReactiesPraat mee
slide freelife expert pagina

Vraag van Cor Kuilboer uit Berkel-Enschot:

Als ik met mijn TEC-caravan in de bergen rijd maak ik mij zorgen over de remmen van de caravan bij het afdalen. Kunnen deze remmen oververhit raken bij een lange afdaling? Ik schakel natuurlijk terug om zoveel mogelijk op de motor af te remmen, maar hoe gaat dat met de oplooprem van de caravan?

Antwoord van Joop:

Het is terecht dat meneer zich zorgen maakt over de oplooprem. Als de caravan mee gaat remmen, worden zijn remmen zeker oververhit. Dit kan hele nare gevolgen met zich meebrengen. Daarom moet je dit zo veel mogelijk vermijden.

Hierbij een recept voor een goede afdaling:

-Kies wanneer mogelijk een andere route met een minder steile daling.
-Wanneer dit niet mogelijk is, start dan met een zeer lage snelheid aan de afdaling in een lage versnelling. Schakel de motor niet uit.
-Voor een bocht rem je kort en stevig. Dit doe je ook wanneer de snelheid te snel oploopt. Daarna trek je op, zodat de oplooprem weer lost.
-Neem vaak een rustpauze om de remmen te laten afkoelen. Je kunt de temperatuur controleren. Wanneer de rem warmer is dan handwarm, moet je nog even wachten. Als de banden en de naaf onaangenaam heet blijken te zijn, zit je in de gevarenzone. Dat stoppen moet je niet te lang uitstellen bij een lange steile afdaling. Koelen met water draagt een zeker risico, de gietijzeren remtrommel kan spontaan barsten bij een te grote thermo-shock
-Rem niet zachtjes bij tijdens het dalen en blijf van de koppeling af. Behalve uiteraard wanneer je moet schakelen.
-Automaat zet je in de daal-modus.

Dan nog een paar opmerkingen:

De oplooprem gaat mee remmen als de caravan sneller daalt dan de trekauto, “inloopt” op de auto. De demper (vooraan op de dissel bij de trekklauw) in het remsysteem moet dat bij het dalen zo lang mogelijk en liefst helemaal voorkomen. Een defecte of te lichte oploopremdemper laat de caravan al veel te vroeg mee remmen met alle gevolgen van dien.

Maar als het nodig is moet er ook door de caravan geremd worden, natuurlijk. Door een truc uitschakelen van de oplooprem is verboden en levensgevaarlijk.
Remmen op de motor spaart wel de autoremmen maar niet de oplooprem van de caravan. Een slecht werkende oploopremdemper (bij de trekklauw) laat de caravanremmen te snel in komen, maar ook een goedwerkende demper kan soms niet voldoende zijn. Bijvoorbeeld wanneer de caravan zwaar beladen is. Sommige caravans zijn van huis-uit voorzien van een te lichte demper.

Monteer je een te zware demper dan kan het voorkomen dat,  zelfs als de caravan mee moet remmen, bijvoorbeeld bij een noodstop, dat te laat gebeurt. De APK-normen eisen ook voor caravanremmen een zekere remvertraging. Met een te zware demper zou die remvertraging misschien niet gehaald kunnen worden. Aanpassen van het remsysteem van een caravan mag niet zomaar. Advies van een kundige dealer  of importeur is nodig voor deze aanpassing.

Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.

Praat mee

  1. GL
    Gee van de Luut

    Wat raar dat Joop hdt helemaal niet heeft over hrt IBTS systeem…..

    Reageer
    0
    0
  2. A

    Ik heb het ITBS-systeem laten monteren.
    De caravan remt nu alleen als ik het rempedaal van de auto in trap. Resultaat: geen oververhitte remmen.

    Reageer
    1
    0
  3. H

    Trouwens heb ik de dealer gevraagd om een zwaardere demper. Deze durft de verantwoordelijkheid niet te nemen ook al heeft Hobby en Caravantrekker aangegeven dat een zwaardere demper is toegestaan op ons model caravan. De dealer zegt, als er iets gebeurd dan ben ik verantwoordelijk. En ja als dit zo is heeft hij gelijk.

    Reageer
    0
    0
  4. H

    Goed verhaal Joop. Maar het blijft lastig heb ik gemerkt. Bij 10% afdaling gedurende 10 km zonder stopmogelijkheid moesten remmen en lagers worden vervangen. Kan ik wel stoppen om af te koelen dan wil ik ook graag weten hoe lang de caravan heeft geremd door zijn eigen gewicht, dus zonder het rempedaal aan te raken.

    Ik heb hiervoor een verklikker gemaakt zodat ik kan zien wanneer de caravan door zijn eigen gewicht gaat remmen. Gevoelsmatig weet ik nu wel wanneer ik even een koelpauze moet inlassen. Op deze site heb ik er een blog over geschreven:

    http://www.mrmodelrailroad.com/index.php/caravan-helling-af-indicator

    Reageer
    1
    0
  5. EG
    E. Gendriks

    Automaat kan je handmatig in 1-2-3 of 4 zetten zodat hij niet opschakeld en je meer op de motor kunt afremmen.

    Reageer
    0
    0
  6. HD
    Hans Dolislager

    Er wordt gesproken over de “daalmodus” inschakelen bij een automaat.
    Kunt u dit nader verklaren? Heb gekeken in het boekje vd auto maar kan hierover niets vinden.

    Reageer
    0
    0

Praat mee: V&A: Raakt oplooprem oververhit?

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht