ACSI FreeLife

Menu

V&A: Maximumgewicht caravan

“Hoe wordt het maximumgewicht van een caravan bepaald? Is het enkel de som van de druk op de wielen of moet de dissel/kogeldruk meegeteld worden?” De reden waarom Christianne Vangronsveld uit Maasmechelen deze vraag stelt, is dat bij het meten met een weegschaal de druk op de wielen nauwelijks verandert als zij voor of achter gewicht wegneemt of toevoegt. Enkel de kogeldruk verandert.

Auteur
Joop Stam
Datum
4
4
ReactiesPraat mee
Joop

Antwoord van Joop:

De disseldruk (last onder de koppeling) wordt gerekend als belading van de trekauto. Het maximaal toegestane gewicht van de caravan (maximum massa voertuig) is gelijk aan de maximaal toegestane som van de wieldrukken (maximum last as).

Voorkom overschrijding

Zowel de maximum last onder de koppeling als de maximum last as, als de maximum massa voertuig staan op het kentekenbewijs. Geen van deze drie maxima mogen overschreden worden bij belading. Daarnaast mag de disseldruk niet hoger zijn dan is toegestaan voor de maximale kogeldruk van de trekauto.

Disseldruk

Door de hefboomwerking zal belading achter de as invloed hebben op de disseldruk, hoe verder achterin hoe lager de disseldruk. En andersom, bij meer belading voor de as geeft dat een hogere disseldruk. Hoe dichter de belading bij de as hoe meer invloed op de wieldrukken en hoe minder op de disseldruk. Voor de wegligging van de combinatie is een relatief hoge disseldruk gunstig, mits de vooras van de trekauto niet te ver ontlast wordt.

Als de disseldruk te hoog is voor wat is toegestaan – bijvoorbeeld bij veel zware spullen in de kofferbak en/of een grote achter-oversteek ­– geeft dat een vaag en gevaarlijk stuurgedrag.

Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.

Praat mee

  1. GR

    ik heb alleen het antwoord dat ik heb gekregen van de RDW gekopieerd en weergegeven. Dat is anders dan hetgeen Joop schrijft. Wellicht kunt u eens contact opnemen met de RDW want blijkbaar is er onduidelijkheid. Ik had deze vraag gesteld omdat ook andere bronnen steeds wisselende antwoorden gaven.
    Ik had een auto die 1050 kg mocht trekken en een caravan die maximaal 1000 kg mocht wegen, daarom was mijn vraag mag ik met een caravan rijden die in totaal 1000 + 75 kg= 1075 kg weegt. De caravan had een laadvermogen van 170 kg dus die 75 kg extra is relatief veel. Ik had een caravan met kentekencard.

    Reageer
    0
    0
  2. GR
    G. Reinds

    ik heb deze vraag ook al eens gesteld aan de RDW. Dit was het antwoord en dat is anders dan Joop aangeeft.
    “Het maximaal toelaatbaar totaal gewicht op het kentekenbewijs van een caravan is het maximaal gewicht wat de caravan in afgekoppelde toestand op een weegbrug mag wegen. In de praktijk is dat dus het gewicht op de as en de kogeldruk samen.
    Kentekencard
    Het op uw kentekencard vermelde maximale aanhangwagengewicht is het totaalgewicht zoals hierboven omschreven.”

    Reageer
    0
    0
    1. Sander Cox

      Geachte meneer Reinds, hierbij de reactie van onze expert Joop Stam:

      “Het kentekenbewijs, in welke vorm dan ook (papier of card), is altijd maatgevend. Ter illustratie laat ik een geldig kentekenbewijs van een caravan zien. Let op de volgende termen en getallen:
      Massa ledig voertuig (G) 967 kg, maximum massa voertuig (F) 1.300 kg, maximum last as (asnummer) 1.300 kg, maximum last onder de koppeling 75 kg.

      Deze caravan mag op een geijkte weegbrug maximaal 1.375 kg wegen. Bij controle onderweg zal de asdruk, door meting van de wieldrukken, bepaald worden. (maximaal 1.300 kg). Daarnaast moet de disseldruk apart gecontroleerd worden (maximaal 75 kg). Blijven beide metingen onder de maximumwaarde dan is de caravan niet te zwaar.

      Merk bij de gegevens op dat maximum massa voertuig en maximum last as allebei 1300 kg zijn, dus precies zoals ik verwoord heb. De disseldruk wordt dus niet opgeteld bij de as-last voor het bepalen van de totale maximale massa.

      Nu de complicatie…
      Het papieren kentekenbewijs is voor nieuwe caravans gewijzigd in een card. Zou het papieren kentekenbewijs van deze caravan omgewisseld worden naar card, dan gebeurt het volgende: De gegevens op de card zijn plotseling subtiel anders dan op het papieren document.
      Maximum massa voertuig is vervangen door technisch massa voertuig en toegestane massa voertuig (1.300 kg). Maximum last as is vervangen door wettelijk toegestane maximale aslast en technisch toegestane maximale aslast (1.300 kg). De opgave van de maximale disseldruk is dus verdwenen.
      Daar zit nu de kneep.. bij weging op de brug zou de caravan zomaar 75 kg te zwaar kunnen zijn als de weeg-meester de uitlezing van de weegbrug als de juiste accepteert.”

      Reageer
      0
      0
  3. B

    Wat mij steeds weer verbaasd is dat er weinig aandacht besteed wordt aan het max. treingewicht van de combinatie. Bij nogal wat automerken is de optelsom van max. belading auto + max. trekgewicht niet gelijk aan de optelsom van die twee gewichten. Met andere woorden als de auto vol beladen is mag de auto veel minder trekken ! Veel verkopers van auto’s weten het verschil net eens. Terwijl zelfs in het verleden een trekauto van het jaar werd verkozen die absoluut niet aan deze voorwaarden voldeed

    Reageer
    0
    0

Praat mee: V&A: Maximumgewicht caravan

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht