ACSI FreeLife

Menu

V&A: Luchtweerstand bij caravans

Cas Officier uit Velserbroek vraagt zich af of caravanfabrikanten nog oog hebben voor luchtweerstand. “Een aantal jaren geleden werd daar door caravanfabrikanten nogal veel aandacht besteed. Kip, Solifer en Eifelland zijn voorbeelden van met caravans hun schuine voorkanten. Ook zou aerodynamica leiden tot lager benzineverbruik. Op dit moment hoor ik hier niets meer over. Wordt dit nog als prioriteit gezien en welke caravanmerken besteden hier aandacht aan?”

Auteur
Joop Stam
Datum
Joop

Antwoord van Joop:

Ik heb niet de indruk dat de weinig overgebleven caravanfabrikanten (cluster Hymer, Knaus, Hobby en de kleinere merken) nog erg veel belangstelling hebben voor een verdere vervolmaking van de stroomlijn. Ze weten allemaal dat het helpt als het dak aan de voorkant schuin is en de overgang tussen voorwand en zijwanden afgerond is.

Dat doet dus elke fabrikant, voor de rest blijft het rommelen in de marge. De speelruimte, dat heeft het verleden wel geleerd, is gering nadat de echte ‘vierkante bakken’ verdwenen zijn. Uit windtunnelproeven destijds bleek overigens dat de trekauto heel veel invloed heeft. Hoe hoger, breder en zwaarder hoe gunstiger. Het oppervlakte aan de voorkant dat windt vangt, is een belangrijke factor. Dat is bij doorsnee caravans in de orde van ruim 6 m2 en daar kun je alleen wat aan verminderen als je een smalle en lage caravan kiest.

Benzineverbruik

Dat is tegen de huidige tendens van groter en zwaarder. De huidige opgepepte potentiële trekauto’s met hun mooie verbruikscijfers gaan met een aangekoppelde caravan dramatisch meer verbruiken.

En dan maakt het niet uit welk merk caravan je aankoppelt, zolang je in de zelfde gewichtsklasse blijft. Voor een ‘lompe’ 2,5 liter diesel met een verbruik van 10 liter per 100 km zonder aanhanger/caravan is het meerverbruik verwaarloosbaar met een caravan erachter. Dat eventuele meerverbruik wordt gecompenseerd door een wat minder hoge snelheid.

Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.