ACSI FreeLife

Menu

V&A: Luchtweerstand bij caravans

Cas Officier uit Velserbroek vraagt zich af of caravanfabrikanten nog oog hebben voor luchtweerstand. “Een aantal jaren geleden werd daar door caravanfabrikanten nogal veel aandacht besteed. Kip, Solifer en Eifelland zijn voorbeelden van met caravans hun schuine voorkanten. Ook zou aerodynamica leiden tot lager benzineverbruik. Op dit moment hoor ik hier niets meer over. Wordt dit nog als prioriteit gezien en welke caravanmerken besteden hier aandacht aan?”

Auteur
Joop Stam
Datum
Joop

Antwoord van Joop:

Ik heb niet de indruk dat de weinig overgebleven caravanfabrikanten (cluster Hymer, Knaus, Hobby en de kleinere merken) nog erg veel belangstelling hebben voor een verdere vervolmaking van de stroomlijn. Ze weten allemaal dat het helpt als het dak aan de voorkant schuin is en de overgang tussen voorwand en zijwanden afgerond is.

Dat doet dus elke fabrikant, voor de rest blijft het rommelen in de marge. De speelruimte, dat heeft het verleden wel geleerd, is gering nadat de echte ‘vierkante bakken’ verdwenen zijn. Uit windtunnelproeven destijds bleek overigens dat de trekauto heel veel invloed heeft. Hoe hoger, breder en zwaarder hoe gunstiger. Het oppervlakte aan de voorkant dat windt vangt, is een belangrijke factor. Dat is bij doorsnee caravans in de orde van ruim 6 m2 en daar kun je alleen wat aan verminderen als je een smalle en lage caravan kiest.

Benzineverbruik

Dat is tegen de huidige tendens van groter en zwaarder. De huidige opgepepte potentiële trekauto’s met hun mooie verbruikscijfers gaan met een aangekoppelde caravan dramatisch meer verbruiken.

En dan maakt het niet uit welk merk caravan je aankoppelt, zolang je in de zelfde gewichtsklasse blijft. Voor een ‘lompe’ 2,5 liter diesel met een verbruik van 10 liter per 100 km zonder aanhanger/caravan is het meerverbruik verwaarloosbaar met een caravan erachter. Dat eventuele meerverbruik wordt gecompenseerd door een wat minder hoge snelheid.

Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.

Praat mee

  1. A

    De Caravans HOBBY zijn ook al jaren gestroomlijnd en komen er vaak in tests het beste vanaf het is vaak een totaal plaatje trekkend voertuig en caravan samen bepalen de weerstand, ook hoeveel werveling je hebt achter het trekkend voertuig is van belang

    Reageer
    0
    0
  2. MG
    Marcel Le Guen

    Hoeken tussen dak en zijwanden zijn steeds meer afgerond, dat help zeker.
    Snelheid heeft een grotere bijdrage (exponentieel). Net terug van vakantie verwonder ik mij hoe veel caravan rijders met snelheden van ca 100 km/uur en meer voorbij komen.

    Reageer
    0
    0
  3. c
    celest.vercauteren

    Mijn caravan is een trigano Rubis ( totaal gewicht 950 kg) deze is met hefdak.Mijn wagen is een Renault scenic 1200 cc 115 pk.Ik heb deze caravan nog maar 2 maanden,en ik moet zeggen het gaat blijkbaar goed.

    Reageer
    1
    0
  4. J

    Koop een hefdak caravan.
    Wij hebben Erica Feeling 470, deze trek ik met een Audi A3 Sportback Quattro 2.0 TDI.
    Gemiddeld verbruik is met caravan 1 op 14.
    En dan rijd ik gemiddeld 100km/u.

    Reageer
    0
    0
  5. Roger Smets

    Einde jaren zeventig was Chateau al vooruit strevend. Mijn cantara 938 was al schuin. Was een van de betere merken vind ik persoonlijk. Het probleem was de voorwand die scheurtjes vertoonde.

    Reageer
    1
    0

Praat mee: V&A: Luchtweerstand bij caravans

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht