ACSI FreeLife

Menu

V&A: Levelen schadelijk voor caravan?

Auteur
Ivo van den Dijssel
Datum
2
2
ReactiesPraat mee

Vraag van Jan Musch uit Almere:

In het voorjaar waren wij op vakantie op een camping waar we moeite hadden om de caravan waterpas te krijgen. Een Duitse medekampeerder zagen we het volgende doen. Hij rangeerde, gebruik makend van de mover, zijn caravan op zo’n geel levelblok wat ook campers vaak gebruiken, maar die gebruiken er dan twee. Deze Duitse kampeerder zette het blok onder één wiel en de caravan stond geheel waterpas.

Wij hebben dit onthouden en ook zo’n levelblok aangeschaft. Omdat wij ook een mover onder onze caravan hebben, maken wij nu ook gebruik van deze techniek en inderdaad, binnen luttele seconden staat de caravan waterpas. Wij vragen ons echter af of levelen wel goed is voor het onderstel/ de as van de caravan? Want het is duidelijk zichtbaar dat het wiel op het levelblok behoorlijk naar boven in de wielkast wordt gedrukt. Kunt u ons vertellen of dit geen schade aan de caravan veroorzaakt?

Antwoord van Joop:

Een leveler is een prima hulpmiddel om de caravan waterpas te krijgen, zo ook een krik. Dit is beter dan te proberen met de uitdraaisteunen de zaak waterpas te krijgen. Echter, afhankelijk van de belading zal bij het omhoog brengen van een van de wielen, het wiel eerst iets dieper in de wielkast verdwijnen voordat de hele opbouw van de caravan omhoog komt.

De veerkracht van de wieldraagarm verliest het in eerste instantie van het gewicht van de opbouw. Door het inveren wordt de veerkracht groter tot een evenwicht is bereikt. Hoe zwaarder de belading boven dat wiel, hoe verder het wiel omhoog gaat. Wat hier te zien is, gebeurt onderweg tijdens het rijden voortdurend. Onder invloed van de weg veert een wiel in en uit, daar is de hele constructie voor ontworpen.

Dit is dus een normale situatie. Er is pas iets mis als bij het inveren de band de onderkant van de wielkast raakt. Dan is de as aan revisie toe of is de caravan overbeladen.

Ter illustratie: als je een krik onder de as plaatst, achter een van de wielen, en  je duwt de zaak omhoog, dan zal de hele caravan omhoog gaan aan die kant. Het wiel blijft op de grond tot het eind van de veerweg van de wieldraagarm, zakt dus uit de wielkast. Bij nog verder krikken gaat ook het wiel omhoog. Plaats je de krik onder het eind van de wieldraagarm en je gaat krikken, dan gaat, afhankelijk van de veerstijfheid en belading,  eerst het wiel en pas daarna de caravanopbouw  omhoog.

Heb jij ook een vraag voor onze expert? Joop heeft het antwoord!

stel je vraag

 

Praat mee

  1. J

    Beste Joop

    De Alko krik als leveler is mij erg onhandig gebleken.
    Ik overweeg nu een elektrische schaarkrik vooral onderweg.

    Mijn vraag is nu, waar kan ik de krik veilig plaatsen, behalve onder de as ?, en heb ik
    daarvoor een opzetstuk nodig?

    Vr.gr

    Johan

    Reageer
    0
    0
  2. p

    wij gebruiken om onze caravan waterpas te zetten een ouderwetse halve maan en dat gaat prima.

    Reageer
    0
    0

Praat mee: V&A: Levelen schadelijk voor caravan?

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht