ACSI FreeLife

Menu

V&A: Invloed luifel op stabiliteit caravan?

Rien Fluit uit Alphen aan den Rijn heeft een vaste Thule-luifel aan de keukenzijde van zijn caravan (Fendt Bianco Selection) laten monteren. “Tegenover de keuken bevindt zich het toilet en een kast. De luifel is tamelijk zwaar en ik kan dat gewicht door de bouw van de caravan niet compenseren. Wat is het gevolg voor stabiliteit en rijgedrag van de caravan?”

Auteur
Sander Cox
Datum
8
8
ReactiesPraat mee
Joop

Antwoord van Joop:

Het kan zijn dat de opbouw van de caravan iets gaat overhellen, maar dat is afhankelijk van de stijfheid van de wielophanging en het verschil in belasting. Het is zaak de bandenspanning van beide wielen aan te passen aan de belasting van het zwaarst belaste wiel. Dat compenseert enigszins de scheve belading.

Wieldruk verschillend

Bij een groot aantal caravans is de wieldruk onbeladen links en rechts van huis uit al verschillend. Vaak is het niet mogelijk om dat verschil te compenseren met slim beladen. Dat daardoor regelmatig calamiteiten voor zouden komen, is mij niet bekend.

Hoe lager het zwaartepunt van de caravan hoe…

Vanwege de door de luifel veroorzaakte verhoogde zwaartepuntligging kan de rijstabiliteit misschien iets verminderen. Doe in ieder geval verder geen zware spullen in de bovenkastjes. Hoe lager het zwaartepunt van de beladen caravan, hoe stabieler de wegligging.

Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.

Praat mee

  1. PK
    Peter van der Kruys

    Dat een vaste cassetteluifel het zwaartepunt van de caravan verandert, lijkt mij evident. Of dat in de praktijk veel gevolgen heeft, waag ik te betwijfelen. Logisch, dat je zorgdraagt voor de juiste bandenspanning en een goede belading met de zwaarste stukken op en rond de as is ook genoegzaam bekend. Maar als je die voorzorgen neemt, hoef je echt niet bang te zijn voor een instabiele combinatie.

    Reageer
    0
    0
  2. AB
    Albert van den Bosch

    Ik rij al enige jaren met een vast luifel op mijn caravan. Van onstabiliteit merk ik niet zoveel wel dat mijn rubbers van mijn as aan de luifelkant eerder “versleten” waren t.o.v. de andere kant. Dat zou door de luifel kunnen komen daar ik de caravan nog nooit gewogen heb (links -rechts).
    De slijtage kan ook komen dat de rechterkant op minder goede wegen en een slechte verkanting van de weg het meest voor zijn kiezen krijgt.

    Reageer
    0
    0
  3. PM
    Paul Moorthamers

    Wij hebben ook een vaste luifel aan onze caravan laten monteren , lengte 4,5 m en totale caravan lengte 7,5 m . Het rijdt als een trein dus zonder problemen maar het is ook niet de bedoeling om te racen met een caravan aan de haak ! Van aanzuiging bij voorbijrijden van autobussen en dergelijke heb ik geen last , we zorgen er steeds voor dat de belading goed verdeeld is zoals het moet , het meeste onderaan en in de wagen !

    Reageer
    0
    0
  4. CK
    Cors Koopman

    Die 4,5 bar is de max spanning voor je banden. Je inventaris rammelt dan wel de wagen uit. Ik heb zelf een etuiluifel aan de caravan (toevallig ook een Fendt) hangen. Daar rij ik al jaren mee en ik heb nog nooit iets gemerkt van scheef hangen of scheef slijten. Gewoon zorgen voor de goede spanning op de banden en een evenwichtige belading. Ik neem trouwens nooit zware dingen mee. Tenslotte ben ik op vakantie. Succes.

    Reageer
    1
    0
  5. CK
    Cors Koopman

    Hai Rien. Zoals je merkt, maakt een luifeltje meer of minder niet veel uit. Zorg dat de bandenspanning van alle wielen goed afgestemd is op de belasting en dat de kogeldruk goed is. Gaat het allemaal verder van zelf.

    Reageer
    0
    0
    1. RF
      Rien Fluit.

      Hoi Cors,
      Leuk je reactie. Ik heb echter nog niet eerder van verschil in bandenspanning ivm compenseren gelezen. De caravan is nieuw en advies was 4,5 bar in beide wielen. Ik ga dus ff verder informeren. Antwoord van ACSI Joop was dus leerzaam. Groet.

      Reageer
      0
      0
      1. Beste Rien Fluit,

        Joop wil hier graag als volgt op reageren:

        Het is niet de bedoeling dat ter compensatie van de belasting de bandenspanning links en rechts van elkaar moet verschillen. De bedoeling is om beide banden op de spanning brengen die hoort bij het wiel met de hoogste belasting. Hoe groter de “scheve” belasting, hoe meer de noodzaak voor correctie.

        De spanning van het minst belaste wiel is bij deze aanpassing misschien iets te hoog, maar dat is minder schadelijk dan links en rechts een verschillende spanning.
        En ook minder schadelijk dan de bandenspanning te bepalen door uit te gaan van de gemiddelde as-belasting, zoals die volgt uit de totale caravanmassa.

        Overigens zal in de meeste gevallen, bij een goed gekozen band met de juiste loadindex, de maximale spanning gekozen worden zoals die te vinden is op de bandwang. En daar is weinig op tegen.

        Reageer
        0
        0
  6. HB
    Henk van der Blom

    Het is bekend dat luifels en airco’s op het dak de stabiliteit duidelijk verminderen. Oplossing zoveel mogelijk uit de bovenkastjes uit halen en b.v. in kratten doen, deze of op de bodem in de caravan zetten liefst boven de as, nog beter deze in de auto zetten, auto moet overwicht hebben. Reservewiel onder de caravan of ook in de auto. Heb hier nu met verschillende merken caravans zeer goede ervaring mee. Ook het zuigen van voorbijrijdende voertuigen is dan nauwelijks voelbaar, caravan wiebelt bijna niet meer van links naar rechts. Zorg voor juiste kogeldruk en pas bandenspanning auto aan voor beladen rijden, banden caravan ook juiste spanning, zeker niet te laag,

    Reageer
    0
    0

Praat mee: V&A: Invloed luifel op stabiliteit caravan?

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht