ACSI FreeLife

Menu

V&A: Hoe voorkom je dat je een wiel verliest?

Auteur
Joop Stam
Datum
6
6
ReactiesPraat mee

Vraag van M. Blom uit Leeuwarden:

Vorig jaar zag ik een vrij nieuwe caravan die total loss was omdat hij tijdens het rijden een aluminiumwiel heeft verloren aan de linkerkant. Recent heb ik gehoord dat iemand ook een wiel was verloren tijdens het rijden met een snelheid van circa 80 km /uur. Het was wederom een linker aluminiumwiel. De caravan had zijn reguliere dealeronderhoud gehad. En er is na het uitgevoerde onderhoud geen nadere instructie meegegeven.

Ook op het internet op buitenlandse website wordt melding gemaakt van dit fenomeen. Mijn vraag : wat is de oorzaak en hoe kun je dit voorkomen?

Antwoord van Joop:

Ik ben niet op de hoogte van de details van deze crashes en kan daarom alleen maar veronderstellen. Bekend is dat de wielmoeren voor aluminiumvelgen anders van vorm zijn dan die van staalvelgen. Ook het aanhaalmoment (koppel) is anders en meestal hoger (soms boven 110 Nm).

Volg hierbij altijd het voorschrift van de velgfabrikant. Het kan best lastig zijn om de juiste gegevens te vinden, maar dit is wel essentieel. Helaas is niet iedere caravandealer op de hoogte. Bij wisselen van staal naar aluminium is het gebruiken van de juiste moeren een noodzaak. Als bij een servicebeurt de monteur zich vergist en de moeren met het verkeerde koppel vast zet, of verkeerde moeren gebruikt, is een calamiteit niet ver weg.

Sommige wielmoeren kunnen verkeerd om gemonteerd worden, ook dat gaat mis. Wanneer wielbouten gebruikt worden kan dat in ieder geval niet voorkomen. Dat het linkerwielen zijn is waarschijnlijk toeval.

Regelmatige check op vastzitten van de wielmoeren, bij voorkeur met een momentsleutel, voorkomt rampen. Na een wielwissel (of een beurt) in ieder geval binnen 100 km checken. Succes!

Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.

Click me for a modal

Awesome. I Have It.

Your couch. It is mine.

I’m a cool paragraph that lives inside of an even cooler modal. Wins!

Praat mee

  1. AM
    Albert Mastebroek

    Er is een tijd geweest dat de amerikaanse legerautos aan de linkerkant wielbouten/moeren hadden met linkse schroefdraad. Dat was omdat men toen al vond dat ze dan minder gauw losliepen, het is dus geen toeval dat er vaker linker wielen loslopen dan rechter.

    Reageer
    0
    0
  2. Elbert J. van de Pol

    Als je er zelf geen verstand van hebt afblijven en advies vragen aan een deskundige afblijven dus. Het gaat om jouw en andermans veiligheid.

    Reageer
    0
    0
  3. m

    In mijn beschrijving van het “stappenplan” heb ik een tikfout gemaakt:
    toque waarde moet zijn: torque waarde = vastzetten met een draaimomentsleutel.

    Reageer
    0
    0
  4. m

    Ik heb nog even nadere informatie opgezocht en kom terecht bij de site van:VACO.nl

    -Stappenplan Wielen Monteren-

    Hier wordt aangeven hoe je op de juiste technische wijze wielen moet monteren oa.:
    -NOOIT GEEN VET aan de bouten aanbrengen
    als er vet aan aan de bouten zit wijzigt de wrijvingscoeeficient en als dan de voorgeschreven toque waarde wordt gebruikt is rek van bouten en vervorming van het aluminium mogelijk en wellicht loslopen van de bouten.

    -NOOIT gebruik maken van een lucht wielbout/moersleutel.

    Als er volgens de VACO -instructie wielen worden gemonteerd gaan de bouten niet loslopen.

    Als wielen er toch aflopen is er niet volgens de VACO- instructie gewerkt.

    NB.Het gaat hier in dit geval om wielbouten en niet om moeren !

    Overigens lijkt het mij wel zinvol,nadat onderhoud is uitgevoerd, dat de gebruiker van de caravan wordt geïnformeerd om bv. na 100km bouten na te trekken.[ bv. met een kaartje ophangen in de caravan op een zichtbare plaats]

    Wellicht is een artikel over dit onderwerp op te nemen in Freelife.

    Reageer
    0
    1
  5. WV

    Dat het linkerwielen zijn is GEEN toeval. Door de rijrichting en de draairichting van het wiel zal de moer of bout links steeds los komen die van rechts draait zichzelf aan. Wat niet wil zeggen dat je ook het rechtse goed moet aandraaien. Artikel klopt verder wel velgen in staal of aluminium vragen anders bouten

    Reageer
    0
    0
    1. In theorie is dat waar, vandaar de linkse schroefdraad op de wielen van sommige oude Franse auto’s uit het hele grijze verleden. Al heel lang heeft men deze constructie verlaten.
      Daar voor in de plaats is een vastdraaikoppel gedefinieerd, die samen met de vorm van de moer, loslopen voorkomt.
      Ik denk dat de calamiteiten toch onder de noemer ‘incident’ gerangschikt mogen worden dat te maken heeft met een montagefout. Kennelijk worden alle linkerautowielen goed vast gezet, je hoort weinig over het verliezen van een zo’n wiel.
      Zaak is dus:
      – Gebruik het juiste bevestigingsmiddel.
      – Draai de wielmoeren/bouten vast met het juiste koppel en controleer regelmatig.

      Reageer
      0
      0

Praat mee: V&A: Hoe voorkom je dat je een wiel verliest?

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht

Confidental Infomation