ACSI FreeLife

Menu

V&A: Hoe voorkom ik slingeren?

Auteur
Joop Stam
Datum
1
1
ReactiesPraat mee

Vraag van Leendert de Wal uit Hengelo:

Ik heb een nieuwe trekauto gekocht, namelijk een Suzuki Vitara S 1.4. Hiermee nemen we de Sprite Sport mee op vakantie. Tijdens het rijden bij circa 90 kilometer per uur heb ik het gevoel dat de neus van de auto zoekende is om de combinatie op de weg te houden. Hiervoor had ik een Skoda Yeti en met deze auto had ik dat gevoel niet.

Ben dus met een nieuwe auto en de caravan gaan rijden de eerste keer dat mijn snelheid 90 was begon de caravan bijna te scharen. Toen ik remde werd de combinatie weer rustig. Ik heb de kogeldruk gemeten, die was cira 75 kilo en dat mag die ook hebben. Volgens mij moet de belading goed zijn, al heb ik wel twee fietsen op de achterkant gemonteerd. Totale gewicht caravan inclusief fietsen circa 1150 kilo de auto weegt 1200 kilo met 140 PK.

Wat kan de oorzaak zijn van het slingeren van de combinatie en het zoeken van de neus van de auto? Moet ik bijvoorbeeld hulpveren onder de auto nemen? Of een antislingermelder op de caravan zetten? Alvast bedankt voor uw reactie.

Antwoord van Joop:

Niet vermeldt is of de aandrijving van de auto 2×4 of 4×4 is. Maakt ook niet zoveel uit omdat de 4×4-modus alleen bij noodzaak ingeschakeld wordt. Ik begrijp dat er twee fietsen achterop de caravan zitten. De Sprite caravan is van behoorlijke lengte en heeft een flinke achter-oversteek. Veel gewicht zover achter de as maakt de combinatie per definitie al minder stabiel.

Dat de disseldruk ondanks dat gewicht achterop toch 75 kg bedraagt, wijst erop dat de disselkast en laadruimte voorin ook een behoorlijk gewicht herbergt. Dat is een kenmerkende voorwaarde voor een mogelijke pendel, veel gewicht voor- en ook achterop.

Op zichzelf is 75 kg disseldruk een prima waarde en ook voor deze auto toegestaan. Maar deze belasting zou toch de vooras, met daarin de aandrijving en de besturing, te veel kunnen ontlasten en daardoor instabiliteit (slingeren) kunnen veroorzaken. Een instabiliteit aan de voorkant van de auto geeft een onrust-reactie op de trekhaak en een pendel dreigt.

Verder hangt veel af van de dwarsstabiliteit van de achterwielophanging. Duw met afgekoppelde caravan maar eens stevig opzij tegen de trekhaak. Zit er dan beweging in dwarsrichting? Dan is versteviging van de achterwielophanging misschien nodig. Maar win hier eerst altijd deskundig advies over in.

Je kunt proberen een testrit te maken met een caravan zonder fietsen en met iets minder disseldruk om de voorwielophanging te ontlasten. Een antislingerkoppeling heeft in ieder geval een goede invloed op de zogenaamde ‘kritische snelheid’. Uiteraard moet voor een AKS de trekkogel schoon en vooral vetvrij zijn. Zwarte verf is er na een paar kilometer wel af maar vet verpest de werking grondig.

Een elektronische slinger detector (ATC op de caravan en ESP op de auto) grijpt pas in als het eigenlijk al te laat is. De caravan slingert al, en slechts de gevolgen worden (hopelijk) beperkt.

Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.

Praat mee

  1. h
    hassenmüller

    ik ben van de politie vanwege slingerend rijgedrag op een N weg gestopt en met nu zelf een rijtest bij het CBR doen. Ik reed 63, en de meeste vrachtautos reden 80/90, dus moeilijk in tehalen, ondanks dat ik altijd weer keek, of er genoeg ruimte links was.

    Reageer
    0
    0

Praat mee: V&A: Hoe voorkom ik slingeren?

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht