ACSI FreeLife

Menu

V&A: Gaan wiellagers onbeperkt mee?

Martin Bol uit Veldhoven wil graag duidelijkheid over het vervangen van de wiellagers. “U heeft in een artikel gesteld dat de wiellagers van een Al-Ko as statistisch gezien vrijwel onbeperkt meegaan. Bij mijn caravan (een Fendt 465 SFB uit 2014) zijn de wiellagers dit jaar al vervangen.”

Auteur
Joop Stam
Datum
13
13
ReactiesPraat mee
Joop

“De dealer zegt op persoonlijke titel dat hij vindt dat de lagers voor deze as te licht zijn uitgevoerd. Dit heb ik ook bij een andere dealer gevraagd in de zin van dat ik er verstand van had en dat Al-Ko te lichte uitvoering gebruikt van de wiellagers. Ook bij deze dealer werd mij dit bevestigd.”

Antwoord van Joop:

In het algemeen hebben lagers van de bekende fabrikanten (SKF, INA) een lange levensduur. Wel is in de loop van de jaren de traditionele nastelbare constructie met kroonmoer, splitpen en losse vetdop vervangen door een gesloten en verzegelde constructie.

Ik ken caravans met een geknikte Al-Ko as van meer dan 20 jaar oud, met een respectabel aantal kilometers onder de wielen waarvan de lagers nog prima zijn. Voorwaarde is wel dat de smering niet is verdwenen doordat bij een afdaling de remmen heet geworden zijn. Dat betekent einde vetsmering en op termijn einde lager. Verder hebben Nederlandse caravans soms te lijden onder overbelading. Ook dat is slecht voor de lagering, de as, de schokbreker en de banden. Komt meer voor dan mij lief is.

Alternatief

Dat neemt niet weg dat we dit verschijnsel nauwkeurig zullen volgen. Voor de fabrikant kan het aanlokkelijk zijn, in plaats van een product van een gerenommeerde lagerfabrikant een goedkoop Chinees alternatief te gebruiken. Dat merk je dan pas wanneer de lager vervangen moet worden.

Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.

Praat mee

  1. H

    Ik heb een Fendt 465 SFB van 2016.
    – 2 lekkende velgen gehad (in de lasnaad)
    – origenel banden kaal na 20.000 Km
    – nu na nogmaals 30.000 km geen slijtage aan de banden.
    – wel wiellagers moeten vervangen.
    Niet over beladen (ongeveer 1450 Kg totaal gewicht)

    Verder geen klachten.
    Hiervoor Dethleff 460 DB van 2002 14 jaar gehad. Nooit banden, velgen en lager problemen gehad. Alleen banden vervangen vanwege leeftijd. Denk dus dat er ergens geld wordt bespaard op banden, velgen,lagers….

    Reageer
    0
    0
  2. HM
    Hans Meijer

    Ook wij hebben te maken gehad met een gebroken as omdat een wiellager vastliep. Gevolg wiel in brand en gelukkig is het wiel op de remvoering blijven hangen en heb zelf de brand kunnen blussen. Dat was het einde van onze 19 jaar oude en 80.000 km verder, waarbij de wielen elke 2 jaar zijn nagekeken en gesmeerd. Wat mij verbaasde was dat er in een Alko chassis Hongaarse lagers waren gemonteerd.

    Reageer
    0
    0
  3. Wolter Nienhuis

    Ook ik ben in bezit van Fendt Tendenza 465 SFB van 2011. In juni 2015 zijn de wiellagers vervangen, na ruim 20.000 km. Volgens dealer normaal na zo’n afstand. Ook werd gezegd dat het een bekend euvel was bij deze caravan. Zal wel. Groot was mijn verbazing dat in oktober 2016, na plm. 6.000 km, opnieuw de wiellagers moesten worden vervangen. Dan kan niet! De caravan is zeker niet overbeladen geweest. Uit coulance is één lager in rekening gebracht door de dealer. Het geeft naar mening aan dat AL-KO/Fendt te lichte uitvoering gebruikt van de wiellagers.

    Reageer
    0
    0
  4. JD

    Als dat wekelijk zo is dat wiellagers bij een Alco chassis al na 7000 Km vervangen moeten worden dan moeten de caravanfabrikanten die gebruik maken van dit chassis de fabrikant in gebreke stellen.
    Bij mijn caravan die nu 23 jaar is zijn de wiellagers éénmaal vervangen na 20 jaar en ongeveer 60 000 Km.

    Reageer
    0
    0
  5. FV
    F.Hulscher Veldhoven

    Ook bij mij moesten de wiellagers van mijn Fendt 465 Tendenza 2012 vervangen worden max. 7000 km mee gereden .3x naar de Provence op en neer .
    Op de camping hoorde ik nog een verhaal dat bij 2 recente Fends de lagers moesten worden vervangen.
    Het zou met het Alco onderstel te maken hebben werd verteld.???
    In ieder geval is er met de wiellagers iets aan de hand.

    Reageer
    0
    0
  6. NK
    Nico van Kempen

    Na ongeveer 10.000 km. ( 2 keer Zuid Frankrijk, 1 keer Italië) waren mijn remvoeringen verglaasd en de afdichtingen van de wiellagers lek. Deze moesten dus vervangen worden. Fendt 445 TFB van 2015
    Volgens mijn dealer mag er geen zwaardere demper worden geplaatst, omdat dit de typegoedkeuring van de caravan aantast.

    Reageer
    0
    0
  7. MP
    Meerlaen Patrick

    WIELLAGERS ZEKER NAZIEN!!!!
    we hebben na 9jaar eens een wiel dat afdraaide tijdens het rijden aan 95km/u,dit wil je niet meemaken!!!
    de lagers waren beginnen smelten van de hitte ,zijn dan gebroken en het wiel met remtrommel zijn dan afgebroken doordat de as was vervormd eveneens door de warmte
    gevolg het wiel is op de snelweg gerold en de caravan viel op de chassis ,gelukkig door onze zware wagen hebben we de pechstrook kunnen bereiken ,gevolg einde vakantie en veel miserie voor het takelen naar huis
    ik had nog zo gezegd dat we na 10jaar rijden toch eens de lagers gingen vernieuwen ,nochtans hier in België wordt de caravan om de 2jaar verplicht gekeurd en had deze een groene kaart (perfect in orde)

    Reageer
    0
    0
  8. HK
    Hester Korzilius

    Wij hebben in het voorjaar hetzelfde meegemaakt met onze Fendt. Met dit artikel is het nu al de vierde caravan die na dezelfde tijd of bouwjaar dit heeft meegemaakt.
    Wij kamperen al meer dan 50 jaar…….nooit zoiets meegemaakt. Wij hebben onze bedenkingen over de kwaliteit van de lagers

    Reageer
    0
    0
  9. HL

    Ik heb ook een fendt sfb uit 2014. De derde rij dag al klapband. Deze originele banden zijn maar net aan voor het gewicht van de caravan. Ook hier een te goedkope oplossing gezocht voor een zgn topmerk? Zal de lagers ook laten nakijken.

    Reageer
    0
    0
  10. WK
    Wigbolt Kiel

    Ook bij onze Fendt Saphir 470 uit 2011 zijn de wiellagers vorig jaar al vervangen, een kant was volledig kapot, de andere begon ook al slechter te worden

    Reageer
    0
    0
  11. A

    Er is toch een recall geweest. De banden vlogen van de velg af.

    Reageer
    0
    0
  12. bh

    die van mij is ook een fendt 465 sfb bj 2012 en daar zijn dit jaar ook de lagers vervangen dus ze gaan niet onbeperkt mee

    Reageer
    0
    0
  13. f

    Dat lagers na 2 jaar al de geest geven is niet acceptabel.Vermoedelijk zijn er lagers toegepast met een te laag dynamisch draaggetal en er is dan naar mening sprake van een ontwerp fout,danwel lagers van inferieure kwaliteit.Dit laatst kan ik mij niet voorstellen bij een gerenomeerd merk als Alko/Fendt.
    De fabrikant dient de lagers kosteloos te vervangen en zou eigenlijk een recall moeten regelen.

    Reageer
    0
    0

Praat mee: V&A: Gaan wiellagers onbeperkt mee?

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht

Confidental Infomation