ACSI FreeLife

Menu

V&A: Caravan trekken, met automaat of schakelauto?

Bart Jagers wil graag overstappen van een Mazda 5 naar een Mazda CX 5. In trekkracht gaat Bart er met de CX 5 500 kilogram op vooruit (van 1.300 naar 1.800 kilogram). Maar wat is nu de meest verstandige manier om zijn Eriba Nova GL te trekken, een automaat of een schakelauto?

Auteur
Joop Stam
Datum
Joop

Antwoord van Joop:

Een automaat heeft eigenlijk alleen maar voordelen bij caravan trekken. Ik neem aan dat de keuze ligt tussen een automaat 2.0 Skyactiv 160 208 Nm met 4.000 rpm en een handschakel 2.0 Skyactiv 165  210 Nm van 4.000 rpm. Het verschil in koppel is verwaarloosbaar. Bezwaar tegen beide auto’s is dat het maximum koppel (Nm) bij een relatief hoog toerental bereikt wordt. Dat heeft bij de automaat minder invloed dan bij de handschakelaar.

Op kruissnelheid (90 kilometer per uur) draait de motor op ongeveer 3.000 toeren per minuut (rpm), dus wordt het maximum koppel nog niet bereikt in de hoogste versnelling. Het streven is bij kruissnelheid de motor op maximaal koppel toerental te laten draaien in de hoogste versnelling. Hoewel de maximaal te trekken massa voor beide typen 1.800 kilogram bedraagt, is dit voor de stabiliteit van de combinatie niet aan te bevelen. Bij een tot het maximum beladen trekauto (circa 2.000 kilogram) moet je niet hoger te gaan dan 1.500 tot 1.600 kilogram aanhanger gewicht.

Advies: houd de maximale massa van de aanhanger op 75 tot 80 procent van de gewogen massa van de trekauto. Laad dus veel zware bagage in de trekauto indien mogelijk.

Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.

Praat mee

  1. BT
    B. Thiele

    Sinds 2013 rij ik met de volgende combinatie: Audi A4 Avant, 125 KW, koppel 320 Nm bij 1400 – 3700 t/min, caravan 1500 kg beladen. Automaat Multitronic. Met de automaat is het zeer ontspannen rijden, zelfs met de Acsi-reis “Toppers van Europa” waarin op een bepaald traject veel scherpe en steile haarspeldbochten voorkwamen reed het voortreffelijk. Ik rij altijd in stand “Drive” en bergaf schakel ik de cruisecontrole in boven 30 km/h. Ik begrijp niet hoe het kan, maar dit remt veel beter op de motor af dan handmatig terugschakelen.

    Reageer
    0
    0
  2. HG
    Herman Geers

    Ik heb een Opel Antara 4×4 ,2 liter diesel met turbo. Voor de vakantie had ik olie ververst en een onderhoudsbeurt gegeven. In Spanje bleek dat volgens het olielampje ik olie moest vervangen. Dat heb ik toen gedaan. Navraag bij de Opel dealer leerde dat de automaat door de hoogteverschillen zo vaak moest schakelen dat de boordcomputer dacht dat de olie ververvangen moest worden omdat het voorgeprogrammeerde aantal schakelingen was bereikt. Door de sleutel een stukje te draaien en drie keer achter elkaar het gaspedaal in te trappen kan dat lampje worden uitgeschakeld en zijn het aantal schakelingen gereset. Dat stond niet in het Opel boekje. Het heeft wat gekost maar rijden zonder rood lichtje is in ieder geval prettiger rijden. Overigens rijdt de Opel Antara met automaat met caravan verder uitstekend.

    Reageer
    0
    0
  3. R

    Wat een Goh iedsereen hgeeft toch zijn eigen wensen!

    Reageer
    0
    0
  4. R

    wat een g.o.h iedereen heeft toch zijn eigen wensen!

    Reageer
    0
    0
  5. GA
    Godfried Aerts

    Heb nu iets meer dan een jaar mijn nieuwe wagen, nu ook een automaat en dat bevalt me zeer goed met de aanhangwagen en de caravan. Moet wel zeggen dat het een Hyundai santa fe diesel is met 200pk en een koppel van 420Nm.

    Reageer
    0
    0
  6. WP
    WGM Prins.

    Dus als ik het goed begrijp is rijden met de caravan een automaat beter dan een handgeschakelde auto? En welke trekauto is het beste met een trekkracht van 1500 tot 1700kg?

    Reageer
    0
    0
    1. BK
      Bert Klaver

      Dag heer Prins, ik rij al jaren met een Subaru Forester automaat met Avento Caravan. Heel Europa door. Nooit problemen. Wel even leren hoe je de berg af moet; handmatig terug schakelen. Subaru is het einde!! Subaru trekt 2000 kg. met gemak. 4wheel drive!!

      Reageer
      0
      0
  7. nk
    njl van kempen

    In de eerste alinea, voorlaatste regel schrijft Joop “koppel” waar hij toerental bedoelt.
    Ik vind zijn antwoord op de vraag: automaat of handgeschakelde, niet duidelijk.
    In het laatste stuk gaat het over het maximale gewicht van de caravan. Daar gaat de vraag niet over.

    Reageer
    0
    0
  8. KS
    Kees Schapendonk

    Ik rijd nu 25 jaar met een automaat en caravan. Zeer rustgevend. In NL meestal in D(rive). Op lange en wat klimmende routes buiten NL rijd ik met de automaat in manueel. Meestal één versnelling lager dan de hoogste. In het geval van de beschreven Mazda komt de motor dan, met een iets hoger toerental, dichter bij het max koppel.
    Controleer wel of er een aanpassing aan de koeling, ook van de automaat, nodig is. Grotere radiateur of een extra oliekoeler.
    Een koppelomvormer in de automaat verdubbeld het koppel bij het wegrijden. Een automaat valt dus ook te prefereren boven een handbak bij het manoeuvreren.

    Reageer
    0
    0
    1. KS
      Kees Schapendonk

      Dat klopt. Daarom ben ik in mijn reactie kort ingegaan op het specifieke automaat rijden.
      Een prima kans om in Freelife uitgebreid in te gaan op de diverse verschillende automaten. De voor- en nadelen hiervan en preventieve maatregelen om probleemloos te kunnen toeren.

      Reageer
      0
      0
  9. PK
    Peter van der Kruys

    Dat het maximum koppel bij een relatief hoog toerental wordt bereikt is inherent aan het feit, dat het een turboloze motor betreft en zegt op zich niet veel. Als er maar een goed bruikbaar koppel over een relatief groot toerentalbereik kan worden gerealiseerd. En dat gaat uitstekend met de CX5 met deze motor. Deze denkfout wordt maar al te vaak gemaakt. Overigens zou ik bij vrijwel gelijke prestaties altijd kiezen voor de automaat, vooropgesteld dat de meerprijs geen bezwaar vormt.

    Reageer
    0
    0

Praat mee: V&A: Caravan trekken, met automaat of schakelauto?

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht