ACSI FreeLife

Menu

V&A: Bodemvrijheid caravan

Sjaak Ligtvoet uit Drunen heeft een vraag over de bodemvrijheid van zijn caravan, een Eriba Nova 540 uit 2012. “De asbelasting mag 1.800 kilogram bedragen. Toch heb ik indruk dat de as erg laag hangt. De afstand tussen wiel en onderkant wielkast is naar mijn idee 5 a 6 cm? Is dit erg weinig?”

Auteur
Joop Stam
Datum
ReactiesReageer
Joop

Antwoord van Joop:

Op internet-fora wordt gediscussieerd over bodemvrijheid van caravans. Zowel caravans met staal- als met rubbergeveerde assen blijken soms erg laag bij de grond te zitten. Ook bij caravans van hetzelfde merk en type blijken hoogteverschillen voor te komen. Daarbij zie ik weinig over “weinig speling in de wielkast”.

Van extreme bandenslijtage is ook geen sprake, maar er zijn wel klachten over grondcontact bij verkeersheuvels. Soms is sprake van een verkeerd gemonteerde as. De voorgeschiedenis van deze  caravan ken ik niet. Het blijft dus gissen…

5-6 cm bodemvrijheid is niet dramatisch

Vraag is of de caravan bij aankoop op deze hoogte stond of er tijdens het gebruik  een verlaging is ontstaan. Zo’n 5 of 6 centimeter vrijheid tussen band en wielkast is bij een volledig geladen caravan niet dramatisch, zolang onderweg de band de wielkast maar niet raakt.

Overbelasting

Bij deze vraag wordt niet over geringe bodemvrijheid gesproken. De mogelijkheid bestaat dat bij vervanging te grote banden zijn gemonteerd. Er zijn een aantal oorzaken waardoor de wielen in de loop van de tijd dieper in de wielkast kunnen komen. Een daarvan is overbelasting.

Ook een 1.800 kilogram as kan overbelast worden. Met name als de beschikbare laadruimte veel groter is dan het werkelijke laadvermogen. Iets dat bij grote caravans met een relatief bescheiden laadvermogen vaak schijnt voor te komen. In dat geval zal de wielophanging niet veel verder inveren. De wieldraagarmen staan dan al in de bovenste stand.

Beschadigde as

Verder kan een hevige slinger waarbij de wielen beurtelings los gekomen zijn, de as beschadigen waardoor de wielen dieper in de wielkast verdwijnen. Staal geveerde assen hebben soms de neiging onder voortdurende belasting een permanente draaiing te gaan vertonen, met het duidelijke gevolg. Dat is hier niet van toepassing, Hymer/Eriba past rubber geveerde Al-Ko onderstellen toe. Versleten rubber geveerde assen kunnen echter een stand doordraaien met hetzelfde gevolg. Revisie is dan aan de orde.

Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.

Praat mee

Praat mee: V&A: Bodemvrijheid caravan

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht