ACSI FreeLife

Menu

V&A: Asrubbers vervangen

Na hoeveel jaar moet je de asrubbers vervangen? Dat vraagt Rolf van der Mark uit Hillegom zich af. In 2013 heeft hij op advies de rubbers van zijn caravan (Chateau Calista) laten vervangen. Dit jaar kreeg hij bij een keuring van Veilig Verkeer Nederland (VVN) te horen dat zijn asrubbers aan vervanging toe zijn. “Nieuwe rubbers gaan toch minstens tien jaar mee?”

Auteur
Joop Stam
Datum

Antwoord van Joop:

Asrubbers van een rubbergeveerde Al-Ko as dienen zelden te worden vervangen. De levensduur is meestal hoger dan de gebruiksduur van de caravan. Zelfs caravans van 25 jaar en ouder zijn vrijwel nooit aan asvervanging toe. Destijds kwam het nog wel eens voor dat rubbergeveerde assen niet voorzien waren van schokbrekers.

Levensduur as

Voor dit soort as zijn schokbrekers ook niet strikt noodzakelijk. Maar het ontbreken heeft op den duur een negatieve invloed op de levensduur. In het algemeen, en de meeste caravanners weten dat, is de levensduur van een as afhankelijk van:

  • Frequentie en slag van het veersysteem, dus hoe verder en vaker op en neer hoe meer slijtage.
  • Rijden op slechte wegen en veel rijden met een lege wagen is niet gunstig.
  • Overbelading. Mogelijk is de maximaal toelaatbare massa van de caravan volgens kentekenbewijs niet in overeenstemming met het draagvermogen van de as. Veel caravans zijn uitgerust met assen waarbij het draagvermogen verschillende waardes heeft. Hierdoor kan onbewust overbelasting plaatsvinden. Met gevolgen voor de levensduur van de as. Meestal is op de as een typeplaatje te vinden met het toegelaten draaggetal.

Ik vermoed dat betreffende dealer de reparatie niet zelf heeft uitgevoerd. Niet veel bedrijven beschikken over de juiste apparatuur. Misschien is in het uitbestedingstraject iets fout gegaan, of misschien is de reparatie helemaal niet uitgevoerd. Achteraf is dit slecht te constateren.

Indicatie versleten as

Een eerste Indicatie voor een versleten as is het uitstulpen van de rubberuiteinden in de wieldraagarm. Vervolgens, na verregaande slijtage komt het wiel hoger in de wielkast. Bij het inveren kan zelfs de band de onderkant van de wielkast raken. Dat merk je meteen vanwege de snelle slijtage van het bandprofiel. Soms zal dan de geladen caravan enigszins scheef staan.

Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.