ACSI FreeLife

Menu

V&A: Afwijkingen caravangewicht

Niet iedere weegbrug is hetzelfde. Daar kwam Wybe Vormeer uit Spijkenisse ook achter. Toen hij in 2015 zijn caravan (Dethleffs 450 FL) kocht, kwam Wybe uit op een caravangewicht van 1.276 kilogram. “Het rijklaar gewicht is 1.025 kg volgens het kentekenbewijs en de totale maximum massa is 1.350 kg. Een recente weging op een geijkte weegbrug van 70 ton gaf echter een gewicht van 1.380 kg aan. Zijn er wettelijk toegestane afwijkingen die een fabrikant mag hanteren?”

Auteur
Joop Stam
Datum

Antwoord van Joop:

Tijdens de type keuring door de RDW wordt van een bepaalde serie nieuwe caravans een weegproef gedaan. Hierbij wordt de massa van het lege voertuig  bepaald door de beide wieldrukken te meten en op te tellen. De disseldruk wordt niet meegeteld en geldt als belading van de trekauto. Deze vastgestelde massa komt op het kentekenbewijs van de caravan te staan. Dat heet op het kentekenbewijs de massa ledig voertuig.

Een individuele caravan uit deze groep mag maximaal 5 procent afwijken van deze massa. Dat is de marge van de fabrikant. Wat de caravan na een tussenstop bij de dealer weegt, is de vraag en hangt naast de marge van 5 procent af van wat er na de type keuring allemaal is bijgekomen in en aan de caravan.

Maximum last as

Bij caravans van (meestal) Duitse herkomst doet de fabrikant vaak een opgave van het gewicht van de zaken die volgens hem horen bij het rijklaar zijn. Dat is meestal de gasvoorraad, de gevulde watertank, soms de haspel en soms het reservewiel. Dit getal vind je overigens niet terug op het kentekenbewijs. Het gewicht van mover en accu is vaak niet in deze rekensom opgenomen. Naast de weegproef bij de RDW wordt ook het draagvermogen van de as, zoals dat door de assenfabrikant is vastgesteld, op het kentekenbewijs vermeldt. Dit is de maximum last as.

Verschil kentekenbewijs en weegbrug

Vaak, maar niet altijd wordt bij een enkelas caravan de maximaal toegestane massa van de caravan gelijkgesteld aan de maximum last van de as. Dit is de maximum massa voertuig. Soms wordt echter de maximum as last met een zekere disseldruk verhoogd. Wat op het kentekenbewijs staat zal dus, gezien het voorgaande, soms of helemaal niet, kloppen met wat de weegbrug aangeeft.

Werkelijk laadvermogen

Helaas is de praktijk dat het bruto laadvermogen (verschil tussen massa lege voertuig en maximum massa voertuig) meestal aanzienlijk hoger is dan het werkelijke laadvermogen. Soms is het werkelijke laadvermogen zo laag dat meenemen van de vakantiespullen een probleem wordt.

Zeker foutmarge

Een 70 ton weegbrug heeft een zekere foutmarge, zodat je bij de meting van een relatief lichte caravan op een ander gewicht kan uitkomen. Een essentiële waarde op het kentekenbewijs is de maximum massa voertuig. Zwaarder dan dit mag de caravan absoluut niet zijn. Ook de maximum as last mag absoluut niet worden overschreden als deze afwijkt van de maximum massa voertuig.

Nauwkeurigheid

Helaas ben je bij controle onderweg helemaal overgeleverd aan de nauwkeurigheid van de weegapparatuur van de controlerende instantie. Zelfs een gewaarmerkt weegcertificaat wil niet altijd voldoende zijn bij verschil van inzicht.

Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.