ACSI FreeLife

Menu

Caravanramen: zo zit dat

Met een raam van acrylglas in je camper of caravan ben je verzekerd van licht, lucht en een schitterend uitzicht. Bovendien zijn ze warmte-isolerend en veilig. Onderling bestaan er echter genoeg verschillen. We zetten de merken, modellen en materialen daarom op een rijtje.

Auteur
MPS
Datum
10
10
ReactiesPraat mee

We beginnen bij het materiaal. Bij de eerste caravans waren de ramen van glas. Die waren weliswaar goed bestand tegen krassen, maar daar stond tegenover dat ze gevoelig waren voor barsten, matig isoleerden en zowel zwaar als duur waren. Ook de vliegtuigindustrie zat hier mee in de maag, en dus bogen knappe koppen zich over een alternatief.

Cockpit

Nog voor de Tweede Wereldoorlog vond men het lichte, eenvoudig te verwerken en onbreekbare acrylglas uit. Het werd meteen toegepast in de cockpit van vliegtuigen. In de jaren zestig bracht Polyplastic ramen van acrylglas op de caravanmarkt.

Anno 2016 is het bedrijf uit Rotterdam met een aandeel van 75 procent de onbetwiste marktleider. De enige echte concurrent is de Duitse fabrikant Dometic-Seitz, die zich vooral richt op het hogere segment.

Verschil in tinten

Voor de toepassing in caravans en campers worden acrylramen vaak getint. De tint is niet alleen voor het zicht maar geeft het raam een warmte-isolerende werking. Lichtgrijs heeft een lichtdoorlatendheid van 75 procent, donkergrijs van 35 procent en zwart van maar 8 procent. Volledig helder glas is niet gebruikelijk.

Een nadeel van acrylglas is de gevoeligheid voor krassen. Bovendien is acrylglas niet bestand tegen alcohol, aceton en benzeen. Als het met een van deze stoffen in aanraking komt, kunnen er scheurtjes ontstaan.

Pas sinds een jaar of 45 maakt men dubbele beglazing van twee acrylramen met daartussen een isolerend luchtkussen, aan elkaar gelijmd of gelast. Het is normaal dat vocht zich ophoopt in de tussenruimte. Hierdoor kan de dubbele beglazing beslaan. Een kleine stop zorgt ervoor dat het vocht kan afvloeien. Bijkomend voordeel: dit eenvoudige ventiel werkt drukverminderend tijdens lange ritten door de bergen.

Klapramen

Tot zoverre het materiaal en de merken. Wil jij wel eens weten wat nu de belangrijkste verschillen zijn tussen de raammodellen? We zetten de belangrijkste plus- en minpunten op een rijtje van het klapraam en het raamkozijn.

Het klapraam wordt gebruikt voor caravans tot in de middenklasse. Boven de uitsparing voor het raam zit aan de buitenkant een aluminium rail, die de helft van de scharnierfunctie op zich neemt. Het tegenprofiel, dat heel eenvoudig in de rail wordt gehangen, zit vast aan het acrylraam.

Een kozijn of frame ontbreekt, de rand van de uitsparing wordt enkel versterkt met een profiellijst en afgedicht. De eenvoudige kunststof grendel klemt zich vast achter een rubberen strip. Klapramen bestaan in talloze vormen.

+ Eenvoudige en voordelige constructie. Vrije vormen zijn mogelijk.

+ Reparatievriendelijk en makkelijk in te bouwen

– Minder robuust dan ramen met kozijnen en gevoeliger voor inbraak

– Voor de wanduitsparing is versterking met hout onontkoombaar

Kozijnraam

Zowel Polyplastic als Dometic-Seitz hebben dit hoogwaardige raamtype in hun assortiment. Het kozijn bestaat uit een binnen- en buitendeel die beide aan de wand worden vastgeschroefd. De groef tussen het kozijn en de sandwichwand wordt gevuld met dichtmassa. Het (meestal dubbele) raam zelf klik je in de rail op het kozijn. Aan die rail zitten ook de uitzetstangen vast.

+ Stevige en tevens isolerende constructie. Iets beter bestand tegen inbraak.

+ Mooi vlakke verschijningsvorm

– Hoger gewicht en duurder dan klapramen

– Enkel realiseerbaar in rechthoekige vorm

Bron: MPS, Tekst: Rainer Lachenmaier

Praat mee

  1. WJ
    Wim Janssen

    wij zoeken een zijraam voor een ERIBA 535
    caravan opening is 450 x 900

    Reageer
    0
    0
  2. J

    Wij zoeken zij raam voor een elldis Antares caravan

    Reageer
    0
    0
  3. BB
    Betthil brit Van Britsom

    Daar kan iik weinigb kwijt iikljuistnaargevoeleemomenmijwoonstiriskoudaklesienmameiitiogmag laten wieniafgelotenzodedaglichrcikeljedavaaflichtidibjeeherfthuernitoevooreoreretinrgkesietnaartedinkervabbcaavan

    Reageer
    0
    2
  4. HM
    Henk Moes

    Ik heb een Adria unica B 462 PH van het jaar 2000 de ramen van deze caravan hebben een blauw geverfd randje en die verf laad een beetje los hoe haal je verf er af en waar mee

    Reageer
    0
    0
    1. BB
      Betthil brit Van Britsom

      Er zijn product. Voor verf oplossing iin de detail handel enkele ogenblikb wachtenhelis Los gekomeb mesteekme verf ceewijdern het gllas vetv vrijte makeh

      Reageer
      0
      1
  5. N

    Wij hadden de vraag of caravanramen ook getint kunnen worden op de een of andere manier. We willen ze graag een stuk donkerder maar weten niet of dit mogelijk is.

    Reageer
    0
    0
    1. ES

      Dat kan zeker..

      Met een speciale coating kan het raam voorzien worden van een tint naar keuze. Deze coating is ontwikkeld voor kunststof ramen.

      ColoredView is de fabrikant en heeft meerdere dealers in Nederland en België.

      Reageer
      0
      0
  6. Theo de Man

    Mijn vraag is of je de ramen van een caravan ook kunt tinten met folie zoals bij een auto.
    Wij hebben een Adria Adora uit 2015 waar wel w=iets getinte ramen in zitten maar we willen ze nog wat donkerder…heb wel eens wat gelezen dat ze dan kunnen barsten ivm dat ze niet zo goed kunnen uitzetten of zoiets..

    Reageer
    0
    6
  7. RV
    Rob van Veldhoven

    Wij hebben een Elddis Wisp 490/4 caravan van 1996, nieuw gekocht, Hiervan is het midden voor raam gebarsten. Hoe en waar kan ik een 2e hands of nieuw raam bemachtigen?
    R. v Veldhoven
    E-mail: robentrudy@ziggo.nl

    Reageer
    0
    0
    1. jb

      ik heb een dethleff aero caravan uit 1982 en de ruit is stuk hoe kom ik aan een ander nieuw of gebruikte

      Reageer
      0
      0

Praat mee: Caravanramen: zo zit dat

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht

Confidental Infomation