ACSI FreeLife

Menu

Vouwcaravans: Camp-let Saphir

Vouwcaravans zijn terug van weggeweest, in ACSI FreeLife 8 schrijven we daar over. Maar hoe zit het eigenlijk met de geschiedenis van de vouwcaravan? We blikken terug op twee bijzondere modellen die niet meer verkrijgbaar zijn. Dit keer hebben we het over de Safir van het Deense merk Camp-let.

Auteur
Sander Cox
Datum
10
10
ReactiesPraat mee
camp-let safir vouwcaravan
camp-let safir vouwcaravan

Qua uiterlijk komt de Camp-let Safir aardig in de buurt van de Paradiso Feria. Dit is een nieuw model vouwcaravan waarmee het Nederlandse merk Paradiso volgend jaar terugkomt op de markt. De Safir was vanaf eind jaren tachtig een aantal jaar verkrijgbaar in Nederland.

Aerodynamisch

“Heel bijzonder aan de Camp-let Safir was de lage bouw, doordat het chassis gedeeltelijk in de bodem was weggewerkt. Dat deed Camp-let ook bij de Mustang paardentrailers”, zo typeert Johan Schipper – destijds importeur van dit model – de Safir. “Daardoor was de luchtweerstand nog minder en de hoogte minimaal.”

Uittesten

Voordat een nieuw model op de markt komt, moet ie natuurlijk eerst worden getest. Dat kostte Johan Schipper in de jaren tachtig bijna een flinke bekeuring. “Toen ik een keer een Safir in Arnum (Denemarken) afhaalde en ’s avonds terug naar huis reed, werd ik op de Duitse autobaan door de politie staande gehouden omdat ik meer dan 130 kilometer per uur reed. De agent vroeg mij waarom, waarop ik antwoordde ‘Deze Safir is een nieuw product en ik ben aan het testen hoe de wegligging en dergelijk is’. Daardoor kwam ik er met een waarschuwing vanaf. Wel kreeg ik te horen dat ik me aan de maximumsnelheid van 80 kilometer per uur moest houden.”

Polyester

De carrosserie van de Safir bestaat uit polyester. Dat was ook terug te zien in het prijskaartje. Zonder uitrusting kostte de Safir omgerekend ongeveer € 5.100. De buitenkant van de dubbele zijwanden is van acryl, terwijl de binnenzijde uit katoendoek bestaat. Met het opzetten van de Safir ben je volgens Camp-let in een halve minuut klaar. Het Deense model vouwcaravan is onder meer voorzien van een eindkeuken, een 30 liter koelkast en een U-zitgroep voorin. Daarnaast heeft dit model ‘een Peitz oplooprem met terugrijautomaat, een Peitz rubbergeveerde as met schokbrekers en geheel geïntegreerde Hella verlichting en zijreflektoren’, zo staat te lezen in een advertentie van destijds.

Lengte en gewicht

De Camp-let Safir met ingebouwde disselbak is 355 centimeter lang en 195 centimeter breed. De vouwcaravan heeft een totaal gewicht van 740 kilo en een laadvermogen van 310 kilo.

Nederlandse merken

Wil je meer weten over het ontstaan en de revival van de vouwcaravan? Speciaal voor ACSI FreeLife is Wim de Roos van SERV-media in de geschiedenisboeken van de vouwcaravan gedoken. In ACSI FreeLife 8-2016 lees je zijn uitgebreide verhaal waarin de Nederlandse merken Paradiso en UdoCamp een centraal rol vervullen.

Eerder besteedde ACSI FreeLife al aandacht aan de Europli van het voormalige Franse merk La Bohème. De Europli was van eind jaren zeventig tot midden jaren tachtig één van de weinige vouwwagens met vaste en geïsoleerde wanden.

Praat mee

  1. AV
    Antoon Voermans

    Ik heb eventueel een camplet safir in de aanbieding.
    Mijn vrouw en ik zijn geen echte kampeerders.

    Reageer
    1
    0
    1. E

      Graag

      Reageer
      0
      0
  2. Hv
    H.j. van.der.Zon

    heb zelf al meer dan 30 jaar een Camp-let Safir , en gaan er ieder jaar nog ongeveer 10 weken mee weg ,4 in Nederland en 6 in buitenland veel Frankrijk ,wij zouden nooit iets anders willen ,jammer dat hij niet meer gemaakt wordt ,we hebben er zelf heel veel aan verbetert
    het is een soort hobby geworden .

    Reageer
    4
    0
    1. MW
      Matthijs van de Wetering

      ik heb sinds kort ook een safir maar moet nu een voortent erbij kopen. weet u welke ik moet hebben ? omloopmaat en of een universele. klopt het dat de originele voortent 3 stokken vooraan heeft en 2 stokken om in het dak rechtstandig re steken aan de buitenkant ?

      Reageer
      1
      0
      1. HZ
        H.J. van der Zon

        Matthijs , wij hebben nog een voortent over die wij al allang niet meer gebruiken , verkeert in prima alleen de stokken zijn niet meer compleet .

        Reageer
        0
        0
  3. S

    Wij hebben er ook nog steeds eentje.
    In perfecte staat.
    Dit weekend nog gebruikt.
    Alleen het koelkastje is inmiddels overleden.

    Reageer
    1
    0
  4. IE
    Ingrid Elst

    Ben benieuwd hoeveel er van deze vouwwagen nog in Nederland rondrijden. Ikzelf heb er nog een; bouwjaar: 1968. Alleen de luifel, keukendakje en de binnenverlichting boven de tafel is vervangen. Verder is hij nog in perfecte staat en hebben we er elk jaar nog veel plezier van.

    Reageer
    1
    0
    1. JP
      Jan Pieneman

      Hey Ingrid

      Waar en hoe heb je dat dakje laten repareren? Wij hebben sinds een jaar nu een Safir en zijn er helemaal weg van. Alleen het hefdak mechanisme is defect en heb het raam nu vastgezet met 2 tie wraps, wat erg jammer is.

      Reageer
      1
      0
      1. HP
        Helene Pluijgers

        Doe mij een bericht.
        Ik weet iemand die het mechanisme 3D kan printen van kunststof. Ik heb het ook moeten vernieuwen.
        Vrgr Helene Pluijgers, ok op fb.

        Reageer
        0
        0
    2. IE
      Ingrid Elst

      Bouwjaar moet uiteraard 1986 zijn!

      Reageer
      1
      0

Praat mee: Vouwcaravans: Camp-let Saphir

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht

Confidental Infomation