ACSI FreeLife

Menu

Hoe bevalt jouw caravan?

ACSI FreeLife is op zoek naar ervaringen met verschillende caravans. Kampeer jij al een aantal jaren met een caravan? Dan horen wij graag met welke en hoe dit bevalt.

Auteur
Ivo van den Dijssel
Datum
86
86
ReactiesPraat mee
Caravanreisverzekering

Is de indeling praktisch? Is er genoeg opbergruimte? Heb je misschien zelf iets aangepast om het leefcomfort nog beter te maken? Zou je de caravan aanraden aan andere kampeerders? Zomaar een paar vragen die we je graag willen stellen.

ACSI FreeLife zoekt jou!

ACSI FreeLife test voor elke editie jonggebruikte caravans. De ervaringen van kampeerders geven dan een nog beter beeld van deze geteste occasions. Neem contact op met redacteur Katinka Schippers op tel. 0488-470430 of mail haar.

Stuur een mailtje

 

Praat mee

  1. HK

    Ik heb een Fenth 3.65 maar heb twijfel of de banden wel voldoen. Wie heeft deze ervaring ook.Beladen e.n.z. hoeft niet over worden gepraat.

    Reageer
    0
    0
  2. W

    Slapen jullie zo vast dan?
    Ik merk een brand in een ruimte van 3 bij 4 eerder op dan welke melder dan ook.

    Reageer
    0
    0
  3. W

    We hebben nu onze 3e caravan, een Dethleffs uit 2006.
    Dethleffs had toen het lumineuse idee om er een lichter BPW chassis onder te plaatsen, dat werd dus een ramp, het chassis is imniddels 9 jaar verder, compleet doorgescheurd en Dethleffs geeft niet thuis.
    Gelukkig was de dealer zo vriendelijk om 50% van de reparatie kosten (totaal 1700 euro) te vergoeden.
    Voor ons dus nooit meer een Dethleffs.
    Pas dus ook op voor een BPW chassis van bouwjaar tussen 2005 en 2007.
    Wat ik zo vreemd vind, waarom kunnen caravanbouwers, vooral Dethleffs, die al ruim 100 jaar caravanbouwervaring heeft, niet een caravan bouwen die degelijk is.

    Reageer
    0
    5
    1. Ms
      MIETTE stoelen

      Beste wij zitten met het zelfde problemen scheur in chassis caravan Detlefs 1 jaar oud reeds 2 maanden geleden gemeld bij dealer bij verzekering expert verslag op gemaakt naar Detlefs gestuurd staan nog geen stap verder kan iemand hulp bieden

      Reageer
      0
      0
  4. p

    Je staat er versteld van hoeveel caravans en campers geen brandmelder hebben !!!

    Reageer
    0
    0
  5. W

    Een paar jaar geleden hadden we een Delta Euroliner uit 2004, mooie caraven, licht.
    Trekt prima, maar er waren wel wat problemen.
    Vloertje van de WC was gescheurd doordat er ruimte onder gelaten was bij de bouw.
    Heb ik zelf gerepareerd en de ruimte opgevuld, zodat het niet nog een keer scheurde.
    Toen ontdekte we dat het voorfront van de caravan rondom vol met kleine scheurtjes zat.
    Dit hebben we laten repareren door een specialist, scheen erg moeilijk te zijn door het soort kunststof dat gebruikt was door Delta.
    De kosten waren ruim 1100 euro, maar wel met de verzekering dat het voor 90% zeker niet terug zou komen.
    Een jaar later de caravan ingeruild voor een iets ruimere, bij inruil bleek dat er een nieuwe scheur was onstaan, maar nu een grote vanaf het dak naar het raam.
    Het blijkt om een bekend probleem te gaan bij Delta, Beijerland en Chateau tot bouwjaar ????

    Reageer
    0
    0
  6. pr
    peter ruseler

    IN AUGUSTUS 2012 EEN NIEUW HYMER met frans bed gekocht.
    Uitgave ong 26500- euro. toch niet weinig.
    Wat een storingen hebben we gehad, een lijst van 23 klachten.
    Wel allemaal keurig onder garantie vervangen door Schaffelaar Barneveld.
    De laatste ramp was een gescheurde velg waardoor de band volledig is verwoest.
    Na 3 jaar zou dit toch niet mogen voorkomen.De caravan op zich is wat betreft indeling en wegligging goed, maar al die problemen verwacht je niet bij een nieuwe caravan van dit niveau.
    Zou niet snel weer voor dit merk kiezen.Met al mijn Hobby caravans heb ik minder problemen gehad in 35 jaar dan met dit exemplaar in 3 jaar.

    Reageer
    0
    0
  7. H

    Sind 2010 in het bezit van een Adria 462 PU Althea caravan, hieronder zelf een power-mover ondergezet, automaat, spiraal accu. Caravan en Mover bevallen prime, wij zijn echte trekkers en berijden meestal de kleine wegen en die zijn in vooral de zuidelijke landen soms bar slecht. Dit jaar bleek de batterij van de afstands bediening onderweg leeg, geen batterij zo snel te kopen, maar met het snoertje dat aangesloten kan worden, de caravan toch makkelijk uit de modder gekregen, deze mogelijkheid zit volgens mij alleen op de power-mover.Inmiddels ruim 36.000 km mee gereden, de caravan wordt bijna het hele campeer seizoen gebruikt, ook door onze kinderen. Dit jaar ruim 6100 km mee gereden, groot gedeelte in Zuid-italie, wegen zijn hier een ramp, caravan heeft dit goed doorstaan. Kogeldrukmeting op neuswieltje, werkt prima en werd gratis bij de Mover geleverd. Trek auto Citroën C 4 Picasso 1,6 120 pk. Blijkt geen probleem, zijn de Gotthard over getrokken en 16 % helling in Duistland goed te doen. Caravan ligt zeer stil achter de auto, inhalende vrachtauto’s nauwelijks merkbaar. Wel dit jaar zwaardere veren achter onder laten zetten, een aanrader.

    Reageer
    0
    0
  8. H

    Wij hebben sinds 2010 een Adria 462 caravan en hier ruim 36.000 km mee gereden op zeer slechte wegen in o.a. Frankrijk, Kroatië maar vooral Zuid-italie. Blijkt voor deze caravan geen probleem. Onze vorige caravan, Home ging van alles hierdoor kapot, ramen die scheurden, keukenblok kam los te staan, schroen liepen overal uit en electrische een drama. Op advies van drie caravan dealers, waarvan twee de meest bekende verkochten, werd de Adria als de juiste caravan voor slechte wegen geadviseerd.

    Reageer
    0
    0
  9. H

    Kijk of er op de caravan de juiste stekker zit. 16 polig heeft een aparte koelkast aansluiten. Tevens alle contactpunten nalopen, vaak gecorrodeerd.

    Reageer
    0
    0
  10. J

    Heb nu 3 jaar een burstner 460 tl niets dan ellende wat een slecht product,vanaf de dealer niets dan sores( ondertussen failliet )weg services weg garantie.
    Grootste probleem is de koelkast koelt onderweg niet. Wie weet een oplossing?

    Reageer
    0
    0
    1. B

      Koelkast demonteren
      24 uur op de kop zetten
      Weer monteren
      9 van de 10 keer doet ie het weer

      Reageer
      0
      0
  11. FH
    Ferry Haasjes

    Aanstaande vrijdag kunnen we onze nieuwe Adria Adora 472LU bij de dealer ophalen. We gaan voor het eerst caravannen na jaren in een Holtkamper Flyer en een de Waard tent te hebben gekampeerd in overwegend Frankrijk.
    We zijn gevallen voor de Adora vanwege het mooie strakke interieur, het Panorama dak en de gladde buitenbeplating. Met als opties o.a. een Truma XT mover en een Thule luifel.
    Of onze hoge verwachtingen van de Adora en het caravannen uit komen, zullen we nog laten weten.
    Vakantie groeten van fam Haasjes

    Reageer
    0
    0
  12. P

    Hallo Jan,

    Misschien te laat voor het probleem met je dakluik ,ik heb er ook problemen gehad.
    Ik heb de aandrijvingsblokjes los gehaald en hierna bleek het geheel geoxideerd was.
    Deze heb ik gereinigd en toen bleken ook de tandjes aangetast. Dit heb ik op kunnen
    lossen door er een ring onder te leggen. Hierna gemonteerd na er vet in te smeren. Hierna werkte het geheel weer prima. De dealer zal er wel een nieuw dakraam in zetten.

    Succes Posma.

    Reageer
    0
    0
  13. Wg
    Wim godding

    Wellicht is de montage van kinder-ladebeveiliging (IKEA) een optie.

    Reageer
    0
    0
  14. PK
    Pieter Korenhof

    Wij hebben ( nog ) een Chateau 450 van 2008 , Frans bed voor. ik heb wel de uitzet hendels van het voorraam vervangen door uitsetijzers met een draaiknop zodat je het raam veel gemakkelijker kan sluiten omdat het raam dan niet helemaal meer omhoog hoeft te worden geduwd. Verder geen problemen ondervonden , caravan is veel gebruikt.

    Reageer
    0
    0
  15. PS
    Peter van der Sluis

    Kamperen nu zo’n 35 jaar, Begonnen met een alpen kreuzer, daarna diversen caravans. Sinds 2014 een Knaus Sport 450, een heerlijke caravan die lekker rustig achter de auto ligt. Echt veel ervaring hebben we nog niet met de knaus omdat we nog maar 2 keer mee weggeweest zijn. 1 keer in nederland en 1 keer naar de ardeche.Hiervoor hadden we andere merken. De laatste was een adria die we 16 jaar hebben gehad en veel mee weggeweest zijn, hoofdzakelijk zuid frankrijk. Maar merkte afgelopen jaar wel met de knaus dat hij stabieler achter de auto ligt dan de adria. April staat op de planning voor de eerste reis van dit jaar. Eerst voor vertrek even een waterniveaumeter inbouwen want dat mis ik wel met een vaste watertank

    Reageer
    0
    0
  16. E

    Chateau Calista 450 2008.

    Ik lees regelmatig dat er problemen met de ramen van de Chateau vanaf bouwjaar 2007.
    Wie kan mij hier iets over vertellen?
    Wij hebben een Frans bed wat aan de voorkant van de caravan zit. Aldaar hebben wij maar 1 raam zitten.
    Ik ben benieuwd naar de reacties.
    Groet,
    Erik

    Reageer
    0
    0
  17. H

    Ik heb tweemaal een Wilk 470DQ S4 gehad met vloerverwarming af fabriek.Twee maal brand gehad waarbij mijn vrouw haar voet ernstig verbrand is geweest. Noch de dealer noch Wilk doet er iets mee. Dat hier mensenlevens mee gemoeid kunnen zijn interesseert men blijkbaar niet . Ook het weg dienst voor verkeer doet niets.HET IS LEVENSGEVAARLIJK.Iedereen is nu gewaarschuwd

    Reageer
    1
    0
  18. l

    Met de Dethleffs in de tussentijd naar de Ardèche en Vaucluse geweest, tevens nog wat weekenden in Nederland mee weggeweest.
    Met het rijden is niets mis, fijne wagen om mee te rijden. Voor het oog lijkt hij groter als de Sterckeman, absoluut scheelt het een kleine 50 cm.
    zeer bevallen zijn de dakluiken om te ventileren, en de vele openslaande ramen. Kastruimte ruim voldoende.
    We vinden de caravan een warme sfeer hebben, in de tussentijd natuurlijk af en toe neuzen in diverse caravans, maar nog weinig tegen gekomen die we als volgende aankoop zouden willen doen.
    Ondanks de vele verhalen over problemen met het front, hebben wij hier geen problemen mee.
    Deze caravan heeft een mover, dit is een hele prettige accessoire

    Reageer
    0
    0
  19. CJ
    Cornelis Jacobi

    We hebben onze knaus 550 tk blueline in 2006 aangeschaft toen onze derde werd geboren. We zochten eigenlijk een hobby met een andere indeling, maar vielen voor de knaus doordat hij erg fleurige bekleding had en erg licht was van binnen, ook met donker weer. Als eerste heb ik legplankjes gemaakt in de hangkast, zodat voor alle vijf de kleding in de kast kan liggen. We zijn de afgelopen 10 jaar er 20 keer mee weg geweest (totaal ca 50 weken!), naar volle tevredenheid. We hebben altijd de voortent opgezet. De originele knaus voortent doet het nog steeds uitstekend. Ideaal ook met warm weer is de ingebouwde airco. We hebben in de 10 jaar een keer lekkage aan het grote dakluik gehad (kit was gaar), en een keer een motortje moeten vervangen van het toillet. Ook hebben we in de beginjaren de vloer een behandeling laten geven omdat de vloer “veerde” door loslaten van de onderliggende lagen. Al met al ben ik erg tevreden met de caravan en wat mij betreft kan hij nog jaren mee…

    Reageer
    0
    0
  20. JH

    Sinds enkele jaren hebben we een Hobby 495UL. (2 Enkele bedden) Wat een geweldige caravan. Rijdt als een trein achter onze Citroen C4 Picasso. We waren in Zuid-Frankrijk, Oostenrijk en Italië. Ook bergop geen probleem. Hobby dealer in Steenwijk lost kleine probleempjes soepel op. De dakluiken, met een slinger om ze uit te draaien, zijn geen succes. Benieuwd hoe de dealer dit op gaat lossen. Voor het komende seizoen moet ik nog wel even een goede hordeur monteren.

    Reageer
    0
    0
  21. RW
    R. van der Werf

    Als u nog steeds een Engelse caravan zoekt met 2 vaste 1-persoonsbedden is onze Elddis Crusader Shamal (2012) misschien iets voor u. Wij hebben hem onlangs ingeruild bij Caravanlife Gorter in Heinkenszand.
    Niet omdat we niet tevreden zouden zijn over deze caravan, we hebben weer een Elddis gekocht (onze 3e) maar omdat we de Shamal net iets te groot vinden voor die leuke smalle weggetjes in Engeland, Wales en Schotland.
    De Shamal is een fantastisch complete caravan, echt de moeite waard om eens te gaan kijken!

    Reageer
    5
    1
  22. PN
    Petra v Niel

    Onze vloerverwarming bestaat uit 5 roosters met hete lucht verwarming. Verder onder de vloerbedekking in de zitruimte bevind zich een elektrisch verwarming plaat van 100x 120 cm op 12 volt.
    De kachel werkt zowel op gas als elektrisch (500,1000, 2000 watt).
    In voor of najaar is meestal het 500 watt element al voldoende om het behagelijk te houden. Evt s,avonds het vloerelementen aan voor warme voetjes.Dit element verbruikt ook 500 watt. Dus te samen 1000 watt voor een behaaglijke caravan.
    Groet Petra

    Reageer
    0
    0
  23. HE
    HP van Eeden

    Hallo,
    Gaarne zou ik van U willen weten hoe en wat voor een vloerverwarming U heeft gemonteerd in uw caravan . Mvg
    HP van Eeden

    Reageer
    0
    0
  24. PN
    Petra v Niel

    Jaren lang hebben wij een knaus Eurostar gehad. Dit beviel ons toch niet zo en zijn over gestapt op een Dethleff camper.Nu na 4 jaar toch weer terug gegaan op een caravan. Na veel wikken en wegen zijn we uiteindelijk overstag gegaan voor een Sprits 480 sr 2014.
    Al veel mee gereden naar zuid Frankrijk, polen en Tsjechië.
    Wat een geweldige caravan is dit. We hebben dan ook alles aan boord en buitenboord wat je maar wilt wensen. Zoals heerlijke matrassen en zitbanken met vering, 4 pits fornuis met gril ,oven en magnetron.automatische TV schotel, volop verlichting en dakluiken. Prima toilet met aparte douch ruimte.perfect verwarmingssysteem en boiler op gas en elektriciteit. Simparkmover en hydrolisch antislip systeem. Reserve wiel onder de wagen, enz enz.
    Alles getrokken door onze geweldige Kia Sorento met 112 kg kogeldruk.
    Nee wij hebben niets meer te wensen. Wij genieten zo,n 5 a 6 keer per jaar daarvan.
    Groet Petra

    Reageer
    3
    0
  25. FG
    Frank Gaemers

    Hallo Ton,

    We hebben afgelopen zomer hetzelfde probleem ondervonden.
    De laden zijn niet bestand tegen hard remmen en vliegen door de caravan.
    De bovenste lade van onze caravan, Hobby 410 SFE- 2011, moet vervangen worden.
    Niet meer te repareren.

    Reageer
    0
    0
  26. DB

    Wij zijn in het bezit van de dethleff 540 van 2008. Voordeel van een ruime caravan een groot bed. Verder heeft de caravan heel veel bergruimte en een ruime keuken. Tijdens reizen ligt er niets in de caravan op bed of tussen de banken. Onder het grote bed is ruimte genoeg voor alle buitenspullen.
    De disselbak heeft veel ruimte en is makkelijk te openen ook als er een fietsenrek op staat. Deuren en kastjes openen voelt stevig aan door stevige panelen en de sterke scharnieren. Toilet wordt gespoeld door water uit de grote tank wat voor ons erg praktisch is..wij kamperen al 30 jaar en diverse merken en type caravan gehad waaronder chateau hobby, knaus. En LMC en nu dan dethleff.
    De weg ligging is perfect in combinatie met een volvo v70 en hopen in deze combinatie nog veel trips te maken.

    Reageer
    0
    0
  27. PK
    Peter van der Kruys

    Wij zijn in 2007 overgestapt van een Hobby naar een Sprite caravan. Deze hebben wij inmiddels ingeruild voor onze tweede Sprite. Niets mis met een Hobby of een ander Europees merk, maar het zit- en ligcomfort is in een Engelse caravan (niet specifiek Sprite dus) onovertroffen. En aangezien mijn vrouw en ik beide rugpatienten
    zijn, kan ik deze caravans aan iedereen aanbevelen. En we hebben toch echt meerdere Europese merken gehad.

    Reageer
    1
    1
  28. hk
    hans van kuijk

    Sedert 2005 ben ik in het bezit van een Wilk S4 470DQ.Wij maken ieder jaar met ANWB of ACSI reizen met behoorlijk wat kilometers.De caravan bevalt ons uitstekend en ligt als een blok achter onze Kia Magentis 2.7 ltr.Een punt van kritiek is het hang en sluitwerk met name die van kastjes en deuren.Ik heb inmiddels al veel vervangen maar toch gaat er per reis weer het nodige kapot.Jammer want verder is het een degelijke wagen waarmee je qua wegligging en onderstel best wel over slechte wegen kunt rijden.Het onderhoud gebeurt in de stalling RustRoest van Dorrepaal te Koudekerk aan de Rijn,waar ik zeer tevreden over ben.Wij hopen de caravan nog vele jaren te kunnen gebruiken en nog vele mooie reizen te maken.

    Reageer
    0
    0
  29. HR
    Hans Rijnbende

    Na verschillende andere merken gebruikt te hebben die eveneens tot veel tevredenheid en reisgenot hebben geleid wonen we sinds 3 seizoenen geregeld in een Sprite Cruser 495 SR. Er zijn in iedere caravan altijd wel wat kleine storingen maar alles was tot op heden altijd op te lossen. Deze Sprite is mee geweest naar de Noordkaap en naar Sagres, zuidwest Portugal. Voorzien van ongeveer alle wenselijke comfort als standaard. Trumatherm elektrische kachel voor Scandinavie en plaats voor 2 gastanks. Magnetron en gasoven, ja echt engelse standaard. Alleen de piano is niet meegegaan. Perfecte reismogelijkheid voor langer verblijf. Alleen moet je wel de goede dealer proberen te vinden en verwacht van de importeur ook geen wonderen.
    Groet, Hans

    Reageer
    0
    0
  30. l

    Chateau la Car 400 Trophee 1993, indeling: zit (bed) voor en kleine zit achter. hier mee begonnen in 2011, geleend van broer. fijne caravan, goede wegligging en groot max te laden gewicht. Caravan zit kwalitatief goed in elkaar. mee naar de Elzas/Vogezen geweest.
    kastruimte voor 2 personen ruim voldoende.
    nadeel is de kleine zit achter (1 persoon bed) aangezien wij het bed laten liggen en in voor en najaar weggaan, zitten we dus regelmatig in de caravan als het wat killer wordt, dan vinden wij het zitje te klein om makkelijk te zitten.

    Sterckeman fjord 420d, 1993, gekocht in 2012, Indeling: achter keuken, toilet en wastafel, treinzit midden en bed voor. Keuken ruim voldoende kast ruimte, boven treinzit hangkastjes, hangkast boven voeteneinde bed en een kastje tegenover treinzit. ruim voldoende voor 2 personen, grote voordeel de bergruimte onder het bed, nadeel hiervan is dat het alleen van buitenaf bereikbaar is. Heel goed bevallen, iets breder (230) als de Chateau en wat meer binnen ruimte, lag goed achter de auto, Kwalitatief misschien iets lichter gebouwd, maar dit was niet echt merkbaar of hinderlijk. Met deze caravan verschillende reizen en reisjes mee gemaakt in Nederland: Veluwe, Brabant, Zuid-Limburg en de hoge Jura en de Ardèche. Gekocht vanwege de ruimere zit, en toilet. Behoudens wat gebruikers kwaaltjes geen problemen gehad met deze wagen, de bovag keuring bevestigde dit. Deze is een nieuw leven begonnen bij de volgende eigenaars en mag deze zomer weer naar zuid Frankrijk.

    Dethleffs camper 450db, 2003. dit jaar aangeschaft vanwege het vaste Franse bed en de rond zit voorin. Bergruimte onder het bed, lijkt minder groot als bij de Sterckeman, maar omdat het beter bereikbaar is en iets hoger, is het efficiënter te gebruiken. Kast ruimte zo op het oog weer ruim voldoende. Prettige indeling en genoeg loop ruimte. eerste rit vanaf de dealer in Brabant naar het westen gemaakt bij regen en wind, De wagen lag wederom prettig achter de auto: stabiel, rustig, zo op het gevoel zelfs nog beter als de Sterckeman, ondanks het hogere gewicht.

    Met deze caravan hopen we weer veel reizen en reisjes te maken: eerste weekend met Pasen om alles uit te proberen staat op de planning, waarna een vakantie richting Ardèche volgt later in het voorjaar.

    Reageer
    1
    0
  31. JT

    Wij hebben van 2006 tot vorig jaar gekampeerd met een Hobby 400 TK van 1996. Een fijne caravan voor twee personen. Er zat oorspronkelijk een kinderbedje in, maar dat hebben we er uit gehaald. Veel (ex) Hobby bezitters zeggen dat je met een Hobby blijft hobbyen en dat is ook wel zo. Maar, toch heb je veel caravan voor je geld en dat wil iedereen! We hebben er wel van alles aan vervangen en vooral verbeterd. Er zijn een vast bed, tentverlichting, serviceluiken en extra stopcontacten aangebracht. Zo hebben we er tot 2013 tientallen weken mee gekampeerd op de mooiste plekken in Nederland en in Frankrijk. Een auto met een beetje vermogen kan met deze caravan overal komen. Met een Volvo 850 (2.5) en later met een Peugeot 307SW (2.0) voor de caravan kwamen we ver en hoog! Het enige nadeel van deze caravan was de krappe zithoek op de plaats waar vroeger het stapelbed zat.
    Daarom gingen wij in 2013 zoek naar wat meer zitruimte en luxe. Het werd weer een Hobby. Dit keer een 460 Ufe De Luxe Easy van 2006 met een aantal leuke extra’s waaronder originele matten en een mover. Ook hier moest de gereedschapskist aan te pas komen. Inmiddels hebben we hem voor het grootste deel aan onze wensen aangepast. Het zijn vaak maar kleine dingetjes, toch kan dat net het verschil uitmaken. Soms moet je wel meer doen dan alleen maar schroeven aandraaien, maar tot nu viel het mee. Wat we meteen aangepakt hebben is het bed. De oorspronkelijke matrassen hebben we er al snel uitgehaald en vervangen door een nieuwe matras van HR schuim met een topper er op. Wij vinden het een ruime en comfortabele caravan. We hebben er al ruim 8 weken plezier van gehad in binnen- en buitenland. Het rijden met deze caravan gaat ook goed, mits de belading zorgvuldig is gedaan en er een kogeldruk wordt aangehouden van 75 kg. Onze Peugeot 307 bracht ook deze caravan weer ver en hoog, al merk je wel dat deze caravan heel wat zwaarder is. Als je in de goede versnelling rijdt, is er niets aan de hand. Wij hopen ook van deze Hobby weer jaren te kunnen genieten.

    Reageer
    0
    0
  32. T

    Wij hebben een Hobby 400 sfe van 2 jaar oud en bevalt ons uitstekend op 1 klein minpuntje na. De laden van de eindkeuken gaan tijdens het rijden soms open en dan ligt de hele inhoud over de vloer verspreid. Dit gebeurt meestal als we over een hobbelige weg hebben gereden en dan remmen.
    Wie herkent dit probleem en heeft hier een doeltreffende oplossing voor?

    Reageer
    0
    0
    1. JT

      Als je wilt dat je laden blijven zitten, kun je ze blokkeren door een kunststof “vleugel” in het blok te schroeven. Door de vleugel voor je la te draaien, blijft hij keurig op zijn plaats. Afhankelijk van de wiijze van bevestigen; horizontaal of verticaal om te vergrendelen. Ik heb zo’n vleugel in mijn vorige caravan gehad voor een kastje met tamelijk zware korven. De deur had de neiging open te klappen op slechte wegen. Het werkte perfect. Er moet wel voldoende ruimte zijn om een schroef in te draaien. Succes!

      Reageer
      0
      0
  33. AK
    Alida en Piet de Koning

    we hebben verschillende caravans gehad en wilde graag een vast bed en toilet,het werd een beierland sprinter 4.40 met een mondeo 2l.voor in de bergen ..we zijn er verschillende keren in duitsl,oostenr,switserl,italie geweest tot Assisi en Rome toe maar ons mooiste plek vinden we Toscanen en het lago magiore..we zijn weer plannen aan het maken voor de volgende vacantie..groetjes van ons en geniet er allen maar van…prettige vacantie..

    Reageer
    0
    0
  34. JH
    Jo en Anja van Heeswijk

    Wij kamperen nog maar 4 jaren, zijn begonnen met een Hobby 440 de Luxe, sinds 2012 in het bezit van een LMC Musica 470D met twee aparte bedden…..heerlijk, na ziwat over de hele wereld te hebben gereisd hadden we niet in de gaten dat kamperen zo leuk zou zijn. Onze caravan bied volop opberg ruimte , de indeling is ruimtelijk en perfect….hangt ook zeer goed achter onze Peugeot 3008 automaat, hopen er nog jaren plezier van te hebben.

    Reageer
    0
    0
  35. PS

    Wij hebben inmiddels onze derde caravan. In 1988 begonnen met een Knaus 395, deze later ingeruild voor een Burstner 420. Nu gebruiken wij al sinds 2007 een Eifelland 395 met vast bed. Een heerlijke wagen, ruim voldoende om met z’n tweeën over de Europese wegen te trekken. De laatste vakantie naar de Noordkaap in Noorwegen gereden, bijna 10.000 km, geen enkel probleem met onze combinatie. Na de vakantie even rond geneusd bij campers en toch besloten om door te gaan met de caravan.

    Reageer
    0
    0
  36. MS
    Marja Stoffel

    Sinds 1987 zijn we begonnen met een Hobby. De eerste was 4.95 m, helaas was hij afgebrand in de stalling waar hij stond. Hij was toen tien jaar oud. Daarna een Hobby 5.40 m gekocht, die ons ook weer heel erg goed beviel. Deze caravan hebben we aan de kinderen gegeven en hebben zelf wéér een Hobby gekocht, maar nu eentje van 5.60 m lang en 2.50 m breed. Heerlijk. Van alles voorzien, m.n. Ook voor de winter. Wij zetten hem altijd voor 3 maanden in de Franse Alpen, en gaan dan diverse keren enkele weken daar naar toe. Omdat wij altijd veel aanloop hebben is het heerlijk dat je aardig wat ruimte hebt. Alles klopt in deze caravan. Een heel grote rondzit, wij hebben er echt wel met 12 man in gezeten. Gezellig! En ook hebben we vloerverwarming, gasverwarming en ook elektrische, dus over de temperatuur in de caravan hebben we niet te klagen. Het rijden ermee is voor ons ook geen probleem omdat wij in een Volkswagen Transporter rijden, met 4-wielaandrijving. Perfect!

    Reageer
    0
    0
  37. av

    ik en mijn vrouw kamperen ruim 25 jaar met een caravan .Wij zijn begonnen met een adria 305 daarna een 410slt en toen overgestapt op een hobby 400 tm.Daarna 2x een fendt 496/490 tkm en nu een dethleffs camper 590 s .Tevens op een vaste staanplaat nog een lmc 720 rdk en een dethleffs 720 sk snow custommade af fabriek van 2005 en de lmc was van 2003 .Wij kamperen nu met onze 2 dochters een hebben een dethleffs 590 gekozen vanwege de ruimte en de grote tafel met grote rondzit met banken van 1.95 meter zodat de kinderen er zo op kunnen liggen zonder het hele bed te moeten klaarmaken.Kwaliteit tief was de hbby het slechts na 4 jaar gerbruik ging de bevestigingen van het interieur los en ook allemaal.de beide adria,s waren ook goed ondanks hun leeftijd nooit problemen gehad.de fendt en beide dethleffs doen kwaliteittief niet voor elkaar onder maar zijn wat de aanschaf betreft wel prijzig .De hobby en de fendt caravan zijn nieuw aangeschaft en de camper 590 s is van 2009 3n in maart 2013 door ons gekocht. Wij wilden een nieuwe caravan kopen maar de camper 590s word niet meer gemaakten de reden waarom we geen ander merk hebben gekocht zal ik nu even uitlichten .De nieuwe caravan hebben voor ons als gezin de volgende nadelen .Het is allemaal bij ieder merk dezelfde indelingen dat houd in. 1: Te kleine tafels je kan er met 4 niet fatsoenlijk aan zitten te eten. 2:een overvloed aan kast ruimte en andere onnutige ruimtes zoals een aparte douche cabine dit gaat meestal ten koste van de zithoek.3: een te kleine zithoek gemiddeld 1.50 meter ik zou liever een langere bank zien i.p.v al die kastruimte.4:volgens mij is de doelgroep bij de fabriek verplaatst naar de vutters en bejaarden en word er weinig gekeken naar de wensen van de gezinnen . Wij zoeken meestal naar een caravan van 5 tot 6 meter opbouw en kamperen er zomers en in de winter mee en vooral in de laatst genoemde periode is een grote zithoek gewenst

    Reageer
    0
    0
  38. M

    Dit jaar onze Eriba Living Pulse 440 (2007) ingeruild voor een Kip Isa White 47 TEB (2010). 2 Enkele bedden is niet het meest romantische maar het slaapt wel heerlijk. Bij het in- en uitstappen hoef je niet meer over elkaar heen te klimmen. En door de gescheiden bedden is de caravan lkkr ruim (ondanks de buitenbreedte van 219cm). Kwaliteit van de Kip is goed maar van de Eriba is voor mijn gevoel net iets beter. Tijdens onze eerste vakantie kwamen een aantal kleine ‘mankementen’ aan de orde maar deze zijn door onze de dealer (Van der Vliet Recreatie in Weteringbrug) keurig opgelost. De service van deze dealer is tot nu toe uitstekend. De Kip bevalt ons prima en ligt beter achter de auto dan de Eriba. Tot nu toe geen enkele spijt van de aankoop en hopen in 2014 er weer veel van te genieten.

    Reageer
    0
    0
  39. p
    p.v.zutphen

    Wij zijn in het bezit van een burstner ventana 460 ts van 2004 max.gewicht 1350 kg en reizen zo’n 10.000 km per jaar,een perfecte caravan veel leef en bergruimte en goede kwaliteit, wegligging is perfect met brede banden (205/65/15)en als trekauto een citroen c-crosser (benzine) is dit een goede combinatie.
    Zelf heb ik wat extra verlichting aangebracht in bergruimtes,led verlichting boven de rondzit.en voor het koude voorjaar vloerverwarming aangebracht.de bekleding is wat aan de lichte kant (blauw/grijs) maar is goed te wassen in de wasmachine (koud) dus al met al zeer tevreden.

    Reageer
    0
    0
  40. M

    Ik lees een paar leuke ervaringen, maar de meeste berichten gaan over hoe geweldig iemand zijn dealer is. Het lijkt wel een advertentiepagina….
    Ik wil wel mijn ervaringen geven over onze caravan en op vakantie ermee gaan, maar dan zou ik op een platform willen doen zonder reclame te maken.

    Reageer
    1
    0
    1. Het is ook mogelijk om ervaringen te mailen of een ACSI FreeLife-redacteur te bellen. De contactgegevens staan in het artikel.

      Reageer
      0
      0
  41. YB
    Yf Bauweraerts

    Na een eerste ervaring met een Adria Optima Forma 470 van 22 jaar oud zijn we wegens “gebrek aan slaapplaatsen” overgestapt op een Adria Altea 542PK, een mooie occasie van 2006 nu met stapelbedjes voor de kinderen.

    Adria bevalt ons goed vanwege de praktische indeling van de caravan, geen enkele plaats in de caravan blijkt onbenut.
    Omwille van de behoorlijke lengte, iets meer dan 7meter, hebben we een Pwrmover Evo geïnstalleerd, deze maakt het manoeuvreren een stuk simpeler aangezien er nu ook een auto van 5meter voor hangt en je een combinatie van 12meter niet zomaar op een plekje duwt , dacht dat een mover voor oudjes was maar moet nu wel toegeven dat er toch een pak minder stress is bij aankomst om de caravan op die plek te krijgen die je wil.

    In onze Adria hebben we eigenlijk alles wat we willen, stapelbedje voor de 2 kinderen, vinden ze trouwens super.
    Het afhaakbare laddertje hebben we vervangen door een alu laddertje, eentje zoals ze nu in de huidige Adria’s gebruiken omwille van de veiligheid.

    Vaste treinzit voor onderweg iets te eten of te chillen en op vakantie zelf steeds een tafeltje voor te lezen en dergelijke, zonder ’s avonds alles te moeten opruimen voor een bedje te kunnen maken.
    Een dwars bed vooraan waar ik inpas (ben 1.90), meeste caravans hebben een frans bed waardoor in vanaf de knieen al uit bed lig, geen optie dus!

    Tal van opbergruimte, onder het onderste stapelbed, onder het vast bed, onder de banken van de treinzit en veel plaats in het keukenblok zelf.
    De enige keerzijde van de medaille is dat je zeer snel de 1300 kg MTM bereikt en nu met de mover onder de caravan zijn we toch een 50kg laadvermogen kwijt.

    Maar aangezien we nu ook over een ruime break beschikken kan er wat van de caravan naar de kofferbak of dakkoffer verhuizen zonder te moeten inboeten aan comfort. Naar de toekomst toe is een 1500kg versie toch wel iets meer aangewezen.

    Ondanks het kleine dakluik in opaal kunststof is er toch voldoende licht in de caravan, deels door de vele en grote ramen in de caravan, deels door de talrijke spots en armaturen in de caravan. Allemaal voorzien van LED lampen die ons prima bevallen en noch de caravan- als auto-accu te zwaar belasten.

    Wat wel zeer karig voorzien is zijn de stopcontacten aan boord, 2 stuks veel te weinig!! Bij het plaatsen van de mover hebben we tevens een 4-tal stopcontacten laten bijplaatsen, daar de kinderen met hun electronische spullen meer stroompunten benutten dan vroeger.

    De koelkast is klein en bij zeer warm weer is de koelcapaciteit iets te beperkt, dit deels kunnen compenseren door het monteren van een koelventilator achter de condensor, maar toch, bij temperaturen boven de 30 graden is het wat behelpen.
    Misschien kan een compressor koelbox in de toekomst hiervoor een oplossing bieden.

    Het chemische toilet aan boord met manuele spoeling werkt prima en een kleine vaste wastafel laat toe de handjes te wassen, enz. enkel een stopcontact voor bvb het scheerapparaat of haardroger missen we wel.

    Naar wegligging toe is het toch wel opletten bij de belading, elk jaar wegen we nauwgezet de belading links en rechts en de disseldruk met de caravan weger van Reich om de MTM niet te overschrijden en een stabiele combinatie te kunnen garanderen.

    Aan te bevelen is de maximum kogeldruk van de auto te benutten en de standaardbanden te vervangen door het versterkte type C
    En de standaard ALKO AKS 1300 te vervangen door een AKS 3004 ivm de zijwindgevoeligheid wat met deze lengte van caravan toch gevoeliger aanwezig is.

    Al bij al blijft Adria een geslaagde keuze voor gezinnen met kinderen, zowel naar prijsstelling, kwaliteit en afwerking en zeker en vast naar indelingen toe.

    Als de kids het nest verlaten hebben zou ik opteren voor een Fendt met vast dwarsbed, maar ja dat is zeker nog een 10tal jaartjes van kant.

    Reageer
    1
    0
  42. RS

    Hoi wij hebben een Adria Adora 563 PU, perfecte caravan nu 4 jaar nooit geen problemen gaat 1 x in de 2 jaar voor onderhoud naar (De Hap in Voorthuizen perfecte dealer), wat ik belangrijk vind, doe je met de auto ook. Al meerdere Adria’s gehad ook nooit problemen, gewoon een eersteklas caravan die in de top hoort.
    Gr . R Seijts

    Reageer
    0
    0
    1. PF

      wij hebben een adria 562 UP bouwjaar 2008 en zijn er heel tevreden over. Dit is onze derde Adria caravan en nog geen enkel probleem mee gehad.
      Groetjes en veel kampeerplezier.

      Reageer
      0
      0
  43. lc
    leen en corrie

    wij hebben nu een knaus en die bevalt ons helemaal niet.de caravan is bijna 2 jaar en in september was de caravan stuk te zwaar beladen zeiden ze.nu rijden wij al 40 jaar met een caravan overal heen en nog nooit gehad dat die te zwaar beladen was.was een flinke rekening en heb daar knaus over geschreven maar kreeg geen antwoord.vind dit niet netjes en zou nooit meer een knaus kopen.

    gr.l klepper

    Reageer
    0
    1
    1. AD

      nee daar heb ben jullie gelijk in het is tegenwoordig slecht gesteld met de beleefdheidsnormen een kleine moeite om te antwoorden. het is erg jammer van de pech met Uw Knaus, wij hebben 20 jaar lang met heel veel genoegen en plezier rond getoerd, en als er al problemen waren heeft de dealer ze opgelost

      Reageer
      0
      0
  44. AD

    wij toeren al vanaf 1980 met een kleine caravan door Europa, 2x nieuwe Knaus de laatste wet rondzit en eindkeuken en toilet wat ons zeer goed over te spreken waren gemakkelijk om op wat voor plekje ook te plaatsen met z’n 2.

    Alleen was het een bezwaar bij nachtelijk toilet bezoek je over de voorste slaper moest klimmen met het gevolg beide wakker.

    Eind 2005 kochten wij een nieuwe Elddis Avante 362 zeer mooi met alle denkbare comfort met 2 aparte bedden (Binnenvering) die overdag dienst deden als bank. complete eindkeuken en toilet/douche.

    begin 2006 trokken wij er voor het eerst met deze nieuwe caravan er op uit. de bedoeling was 3maanden. De eerste dag begon de ellende al bij iedere stop lagen de roosters van de koelkast onderin de koelkast, je kreeg die roosters die je in de betreffende uitsparing moest klemmen er met geen mogelijkheid erin maar als ze eenmaal zaten je een zucht van verlichting slaakte lagen ze weer onderin.
    Waar je dus hevig van gefrustreerd raakte (Thedford Koelkast) slot uit de disselkast viel er uit grootte heki dakluik viel naar beneden had zo een a4 vol.

    De dame van Thetford fabriek die zo’n flut koelkast had geleverd deed behoorlijk moeilijk maar gelukkig de dealer heeft alles opgelost en er een andere koelkast in geplaatst onder tussen heeft onze gloednieuwe caravan daar 3 maanden gestaan eer alles was opgelost.

    Ieder jaar hadden we wel een probleem vocht in de voorraam,blazen van het hout onder de kastjes en bij het voorraam, en nog meer,dit voorjaar gingen we voor 3 maanden naar Sardinie en Corsica, bij het ontkoppelen van de caravan op de camping in Sardinie bleef het binnenwerk van de contrastekker aan de auto zitten de huls met bajonetsluiting dat kwam los, dus kon er niet ontkoppelt worden, na met een combinatie tang voorzichtig de polen los gemaakt hebben kon de caravan op zijn plaatsje gezet worden.

    Tijdens deze trip ging de waterpomp stuk en als uitsmijter (we waren toen net een paar dagen op Corsica een camping bij Bonefacio gaf de koelkast het op!!
    gelukkig hadden we nog een ander koelkast mobicool die heeft het optimaal werk verricht.

    Maar al met al na 20 jaar zonder problemen met een perfect werkende en super mooi blijvende Knaus, is deze Engelse Elddis caravan die mooi oogt een jarenlange ergernis,
    Heb na de eerste jaren ooit een brief naar de fabriek gestuurd met alle trammelant gemeld maar het antwoord was dat de garantie voorbij was!

    Elke keer als we weer bij de dealer aankloppen kruipt hij weg, maar lost het wel zo goed mogelijk op.Engelse caravans zijn niet goedkoop maar is nu nog een stuk duurder geworden.
    En waar ik nog steeds op wacht is een goed en betrouwbare caravan van 4m met de indeling van de Elddis Avante 326 wij zijn niet gecharmeerd van een vast bed maar dat is voor ieder persoonlijk weer anders.

    Reageer
    0
    0
    1. A

      Als u nog steeds een Engelse caravan zoekt, dan is mijn Swift Challenger 480 mogelijk iets voor jullie. De deur zit wel aan de linker zijde. Deze caravan ziet er als nieuw uit ofschoon hij van 2006 is.De inrichting zal u bekend zijn,
      o.a. Badruimte achterin, separate douche,fornuis, 3x gas en 1x electrisch, oven, gril, magnetron,Radio, Volledig automatische Simpark mover, alu vegen, stabilisatorkoppeling enz, enz.
      Ik wil nl. een caravan met 2 enkele bedden, maar wel weer een Engelse.

      Reageer
      0
      2
  45. EV
    Eddie Kijk in de Vegte

    Onze caravan Chateau la Car van 1993 met een opbouw lengte van 4 m. en lekker 2 m. smal, is destijds nieuw gekocht voor 18000 gulden. Compleet met kachel en cassettetoilet.
    Deze heeft een rondzit van 2×2 m. en wordt elke avond en morgen verbouwd, wat voor ons geen probleem is. We zijn al enkele jaren met z´n tweeën.
    Deze caravan heeft grofweg geschat inmiddels 100.000 km afgelegd. Meestal in voorjaar zuid Frankrijk en ´s zomers naar Scandinavië.
    Om de vijf jaar krijgt hij een onderhoudsbeurt bij Van der Elzen in het mooie plaatsje Zeeland. Het is immers dan weer tijd om de gasslang te vervangen, dat is dan ook het enige wat er aan moet gebeuren. Vorig jaar heb ik wel de cups van de SSK koppeling vervangen.
    We zijn wel enige tijd geleden op zoek geweest naar iets nieuws, maar komen steeds weer tot de conclusie dat onze indeling, de enorme kastruimte en het gewicht bij de nieuwe merken niet te koop is. Ik denk dan ook dat ons kasteel ons in lengte van dagen nog zal achtervolgen.

    Reageer
    0
    0
    1. AD

      klopt exact zo iets zoeken wij ook maar je komt ze niet meer tegen wat heel erg jammer is want zonder vast bed heb je een mooie en ruime heldere caravan met heel veel voordelen,
      Je kan heerlijk binnendoor rijden dit soort caravan zijn heel handig en gemakkelijk te manoeuvreren
      wij hebben een Elddis Avante 362 met lengte bedden die wij s’avond en s’morgens ook ombouwen en vinden dit ook totaal geen probleem. ik hoop er weer een tegen te komen

      Reageer
      0
      0
  46. S

    We hebben nog steeds onze chateau-homecar Contour 360. Voor ons twee een geweldige caravan. Van de rondzit voor hebben we een soort vast bed gemaakt, door er een luchtbed op te leggen. Dat werkt als een tierelier. Geen gewichts vermeerdering, net een waterbed en past precies. De achterzit is klein maar voldoende om gezellig te kunnen zitten. De keuken is eenvoudig, maar helemaal functioneel. Het voordeel van deze kleine caravan is dat hij door elke auto feilloos kan worden getrokken. Wij reden enkele jaren geleden naar Zuid Spanje met een Peugeot 206, 1400 CC motor. Geen enkel probleem.
    Wij zijn helemaal niet toe aan een nieuwe caravan, staat altijd binnen op verwarmde vloer gestald voor 220 euro per jaar. Ziet er dan ook nog uit als een nieuwe, maar is toch al uit 1995. We hopen er nog heel wat jaartjes mee vooruit te kunnen. Rijden er heel Europa mee af.

    Reageer
    0
    0
  47. B

    We zijn begonnen met een kleine oude Burstner eigenlijk te klein toen met 2 kinderen maar desondanks jaren geweldige leuke vakanties mee gehad.
    In 2004 kochten we onze nieuwe Hobby 495 met 2 1 persoonsbedden, heerlijke vakantie’s mee gehad ieder jaar een maand of 5 weken naar Spanje, inmiddels met zijn 2en en ieder jaar een half jaar plezier van de Hobby op onze vaste plaats in Rockanje.

    Verleden jaaar is het roer omgegaan ivm met de hoge autokosten wilde we kleiner gaan rijden maar dan konden we de Hobby 495 niet meer trekken.
    Toen hebben we een oude Hobby gekocht bij een boer, een kleintje 4.20 maar vooral veel lichter ( leeg 780 – beladen 1050) jaartal 1992, deze hebben we eerst bijna helemaal leeg gehaald,alle kussens en matras eruit,wastafelbakje uit de toiletruimte,een treinzit ( achter) eruit gesloopt en de kachel is eruit.
    Toen is hij eerst naar de dealer gegaan daar is een vochtprobleempje verholpen,
    een nieuw dakluikje geplaatst en nieuwe banden er onder gegaan en uiteraard is hij gekeurd en goed gekeurd.
    Toen konden wij aan het werk, de (koud) waterleiding naar de keuken is vervangen ,de keukenkraan is vervangen, we hebben geverfd ( omlijsting kastjes,wanden)
    ( eerst primer) we hebben behangen ( keukenkastjes, plafond, bovenkastjes) we hebben in de wc tegelbord plaat geplaatst en geverfd, de wc tank en bril is vervangen en tot slot hebben we waar eerst de treinzit zat een vast bed gemaakt met een lattenbodem van Ikea ( moest 5 centimeter kleiner gemaakt worden) en een matras hebben we op maat laten maken.
    Voor de treinzit voor hebben we nieuwe kussens besteld.
    Het zeil op de grond zag er nog prima uit dus dat hebben we ze gelaten met een kleed erop hebben we lekkere warme voeten als het weer wat minder is.
    De wc deur was erg lelijk en hebben we eruit gehaald, bij Ikea een gordijn gehaald dat voor de wc en buitendeur gehangen en een heel leuk gezicht al zeg ik het zelf
    De caravan is uitgevoerd in wit en licht grijs wat de caravan ruim en fris maakt.
    We hebben in moeten leveren op luxe, geen boiler meer,geen gaskachel maar met een waterkoker heb je zo warm water en met een elektrische kachel heb je een kleine ruimte zo warm.
    Toch was het even schrikken toen we de caravan lieten wegen hij was best zwaar geworden en we hadden nog maar 80 kilo bagage gewicht over maar we zijn niet voor een gat te vangen dus een kleine dakkoffer gekocht daar gaat de voortent, reservewiel, buiten keuken,parasol,windscherm in, je kan er zo bij en het is erg makkelijk je bent het gewicht in de caravan kwijt.
    Boodschappen ( voor de eerste 3 dagen) gaan mee in de auto net als de stoelen, extra koelkast, de schotel en televisie.
    En zo zijn we dus in September 2013 vertrokken voor een maand naar Spanje en het is ons heel goed bevallen ! We rijden door het jaar heen goedkoper en op de reis naar Spanje hebben we ongeveer 250 euro bespaard op benzine.
    De Hobby 495 op onze vaste stek gaat dit jaar in de verkoop en wordt ingeruild voor een stacaravan als hij verkocht is.
    We hopen met BePi’s sleurhut ( zo noemen we onze nieuwe oude Hobby)
    nog vele jaren veel op pad te kunnen

    Reageer
    0
    0
    1. h

      Wat leuk om te lezen dat jullie behangen hebben! Ik heb een nieuwe caravan, indeling exact zoals ik wil, maar alles oranjeachtig bruin. Met behang, verven, vrolijke stof voor losse kussens (niet die golvende, stijve rugkussens) is het een moderne caravan geworden.

      Reageer
      0
      0
  48. MR
    Martin en Richard

    We hebben sinds 2010 een nieuwe Hobby 400SF Excellent.
    Een fijne caravan met -wat wij vinden- een prachtig interieur met warme kleuren en handige indeling. We zijn immers maar met zijn tweetjes! Hij volgt onze auto ook voortreffelijk en ligt als een dijk er achter. Het eerste jaar een probleempje gehad met barstjes in ramen ,maar dat werd voortreffelijk opgelost door de dealer. Ad Dekker is een heel goede dealer !
    Je leest veel problemen over Hobby, maar op t caravan forum heeft ieder merk zo zijn eigen problemen .Van alle merken lees je wel wat .en ook van de veel duurdere merken hoor! Wat geluk moet je ook nog hebben. En ik denk dat de goede aflevering door de dealer en de service na de aankoop veel weer op kan lossen ! Maar dan moet je wel een GOEDE dealer hebben . Gelukkig hebben wij die met deze Hobby dealer wel!
    We zijn heel tevreden met deze complete caravan .Het enige wat we zelf gedaan hebben is aanleggen van vloerverwarming .

    Reageer
    0
    0
    1. WH
      W.J. van Heusden

      Ook wij hebben in 2002 een Hobby 400 sf excellent easy gekocht bij Ad Dekker. Al snel heb ik de binnenvering matras vervangen door 2 losse matrassen die wij al bezaten. Ook de latten bodems vervangen omdat zij ongelijk van br.zijn, 80 en 55 cm. Om de lattenbodems van 2x 70 cm te kunnen plaatsen, eerst de harmonica wand verwijderd en de voorzijde van het bed tegen het keukenblok en hangkast op geschoven. Wie gebruikt nou die wand het is al snel benauwd als die dicht zit. In de hangkast 3 legplanken geplaatst wat veel meer berg ruimte voor kleding opleverde. In 2005 het vierde kampeer seizoen [ 37 weken] gemerkt dat de bodem begon te veren. Ad Dekker zei, dat komt ook bij andere merken voor en wij gaan de bodem injecteren. Ik heb toen gezegd dat dit probleem weer zou optreden na de zelfde gebruiks duur omdat het schuim in de bodem constructie niet voldoet aan de constructie eisen van een dragende sandwich constructie. In 2007 weer het zelfde probleem. Weer wilde Ad Dekker injecteren, ik heb toen mijn caravanverzekering ingeschakeld. De expert heeft toen in overleg toch beslist voor injecteren waar ik geen vertrouwen in had. Ik heb toen duidelijk uit gesproken dat het probleem weer terug zou komen en hoe dan verder? De expert kon ik dan bellen voor een oplossing. In 2011 was het weer zover. A D. wilde weer injecteren of aan de onder kant een stuk bodem weg halen, ander schuim plaatsen en een nieuw stuk bodem weer lijmen. Beide oplossingen heb ik met de expert door gesproken en met argumenten onderbouwd waarom dat nooit tot een betrouwbare oplossing zou leiden. De verzekering heeft mijn caravan over genomen en mij een meer dan acceptabel bedrag uit gekeerd waarvoor ik een gelijkwaardige caravan met garantie kon kopen. Ad Dekker heeft niet een keer een aanbod gedaan om dit probleem voor mij op te lossen!
      Ik ben verzekerd bij Interpolis die een dekking biedt voor eigen gebrek/ constructie fout na 5 jaar. De ANWB verzekering biedt de eerste 36 maande een dekking voor eigen gebrek/ constructie fout. Wij weten allemaal dat gebreken, zoals vloer problemen, scheur vorming in kunststof delen en zoals nu de ramen van polyplastic zich vaak voor doen na die 36 maanden. Dus zorg voor een caravan verzekering die dekking geeft na 5 jaar. De eerste 5 jaar kun je altijd een beroep doen op de conformiteit regen dat een product zoals een caravan de eerste 5 jaar geen constructie / eigengebrek mag vertonen. Dus let goed op!

      Reageer
      1
      0
  49. AB

    Wij zijn sinds begin 2012 in het bezit van een knaus sport 420QD special.Dit is een actiemodel en voorzien van accessoires die in een südwind standaard zijn.De caravan bevalt ons zeer goed,en die paar kleine mankementen die zich voor hebben gedaan,zijn keurig door de dealer Recreama Caravans in Groningen opgelost.Eén ding wil ik toch nog even vermelden,door een ongelukkige val van mijn vrouw in de caravan is de lattenbodem beschadigd geraakt,en dat gebeurt natuurlijk in zuid Franrijk.Heb de lattenbodem provisorisch gerepareerd,en bij thuiskomst het voorgelegd aan de dealer,en kreeg tot onze verbazing een nieuwe lattenbodem,of ik hem zelf wilde monteren,nou met liefde.Chapeau voor de dealer.

    Reageer
    0
    0
    1. Mj

      Wij zijn sinds 2007 in het bezit van de 420qd en het bevalt ons prima, nog geen mankementen gehad. Bed is prima alleen de kussens van de zit groep achterin hadden wel wat steviger mogen zijn. Ook zouden wij graag een verstelbare tafel willen hebben maar dat vonden wij toen te duur tijdens de aanschaf. Al met al zijn we toch tevreden en hopen nog jaren er mee weg te kunnen gaan.

      Reageer
      0
      0
  50. HW
    Hennie van der Welle

    Drie jaar geleden een Hobby excellent gekocht . Alleen maar problemen gehad.
    Ondanks dat we mekaar aankeken, nooit meer een Hobby.
    Na een beetje zoeken naar een andere caravan, zijn we toch nog een keer gevallen voor het merk Hobby.
    Omdat de Hobby toch erg compleet is, zijn we toch weer weg gereden met de 410 SFE Excellent mede dat we een goede inruil prijs kregen.
    Maar nogmaals het is een Hobby en het blijft hobbyen. Verder heb ik er een mover onder laten zetten.( Power mover ) Deze bevalt mij erg goed. Nooit geen storingen en gemakkelijk te bedienen.
    Mijn tip: Eenmaal een Hobby, Nooit meer een Hobby.
    .

    Reageer
    0
    0
  51. A

    Bezit een Fendt Tedenza 550 bouwjaar 2012 alle maal lof,had hier voor een Fend Diamand 510,maar wou graag twee een persoon bedden hebben,het nadeel vind ik dat ik mijn douch moest inleveren. Verder heb ik er een Alko mover onder laten zetten maar ben daar niet gelukkig mee,hij laat zich zeer slecht bedienen er is van alles aan gedaan maar hij valt nog regel matig in storing,het enige voordeel is dat hij goed hoog gemonteerd kan worden dus geen last van drempels.

    Reageer
    0
    0
  52. H

    Sinds twee jaar zijn wij, na 30 jaar met een vouwwagen gekampeerd te hebben, in het bezit van een Dethleffs Camper 430DB. Geleverd door Campolive in Heinenoord. Als niet ervaren caravanners is het een genot om de trotse eigenaren hiervan te zijn. Vanaf de showroom zijn wij al verliefd op ons tweede huis. De kwaliteit van de Dethleffs is zonder meer goed, Uitgezonderd een probleem met een hordeur ( welke na 2 jaar kosteloos is vervangen) hebben wij geen enkel probleem gehad. Bij de aflevering van de caravan kregen wij een handleiding vol handige informatie en met de uitleg van de verkoper waren er geen verrassingen. Enig nadeel vinden wij de te lichte steun om het bed tijdelijk om hoog te zetten.

    Reageer
    0
    0
  53. GT
    G.J. Tijssen

    Wij mijn vrouw en ik hebben naar ons beiden tevredenheid en Caravalair 470
    uit 2009 met vast bed en we trekken de caravan met een Hyundai xi 35 automaat
    en we rijden er heel Europa mee door.Wij zijn zeer tevreden over de combinatie
    dus wij hopen er nog vele jaren van te genieten in het voorjaar en najaar .Naar de campings uit ACSI gids en kaart

    Groeten Gert en Miep

    Reageer
    0
    0
  54. PB
    Peter en Bep Baan

    Zijn zeer tevreden met onze Dethleffs camper 5.10 m van 2009 (model 2008). Voor ons ideaal met 2 aparte bedden, goede keuken en ruimte over om te lopen en voor de hond om niet in de weg te lopen. Gaan er jaarlijks 5 maanden mee op pad.
    Zijn ook met dealer fa. de Vries in Heerhugowaard erg tevreden . Prima service. Afgelopen zomer hadden we onze caravan om de achterkant van een Zweedse Solifer geparkeerd (en die is sterker). Schade prima afgehandeld door de fa. de Vries.

    Reageer
    0
    0
  55. C
    C.M.Peeters

    Wij bezitten een Adria 472LU Adora bouwjaar 2013, een mooie luxe caravan met twee enkele bedden, netjes afgewerkt, en heel plezierig achter de auto (Honda CR-V) je merkt niet, dat deze toch best wel grote caravan achter de auto hangt.
    De caravan is gekocht bij Marsman in Mijdrecht, een zeer goede dealer, we zijn daar zeer netjes behandeld, en de paar kleine garantie “probleempjes” zijn keurig verholpen, voor die mensen die een slechte ervaring hebben met hun dealer, is deze dealer echt een aanrader.

    Reageer
    0
    0
  56. H

    We zijn in het bezit van een Fendt Joker 3.60 uit 1979!!!! Ieder 2 jaar in onderhoud bij Janssen in Sevenum. Geweldige service. Steeds krijg ik te horen:” Zo’n goede caravan krijg je nooit meer!”. Natuurlijk nog zonder alle noviteiten, maar in Zuid-Frankrijk leef je buiten en slaap je alleen maar in de “sleurhut”.
    Dit jaar twee nieuwe banden en rijden maar. WE hopen er nog een paar jaar plezier van te hebben.

    Reageer
    0
    0
  57. R
    R.stavorinus

    Wij rijden al een aantal jaren met een Fendt Bianco met een vast Frans bed. Wij zijn super tevreden, vooral de ruimte is een genot. Groot aanrecht en veel kastjes.Wij hebben ook al jaren een mover onder onze caravan, die is echt onmisbaar als je regelmatig wilt verkassen.
    We zijn het er mee eens dat een dealer super belangrijk is. Reinders Hoogeveen is een uiterst betrouwbare en eerlijke dealer, waar je altijd goed en naar tevredenheid wordt geholpen.

    Reageer
    0
    0
    1. h

      Welke auto hebben jullie er voor staan? IVb met de goede trekkracht.

      mvg Hans

      Reageer
      0
      0
  58. T

    Wij toeren al jaren door Europa met de caravan. Eerst een Adria optima 440 TD, een klassieke caravan met dubbele zithoek, licht in gewicht en goed gebouwd. Deze caravan is echter vrij smal waardoor de bedden relatief kort zijn. De volgende caravan werd een Knaus 485 TU. Een prima caravan in vrijwel dezelfde indeling: rondzit, keuken en toilet midden en voor zithoek. In de 485 zit het keukenraam niet achter de geopende deur zoals in de 450. Omdat wij toeren is een caravan tot 450 beter geschikt maar dit gaat ook prima. Zeer goede kwaliteit en goed afgewerkt. In 2001 hebben we weer een Knaus gekocht, de 500 TF Cheers, een jubileummodel op basis van de sudwind. Weer langer en wat breder, 2.30 mtr. maar zeer goed te rijden. Zijn er dwars door Toscane mee gereden, We hebben de watertank op wielen vervangen door een vaste watertank met buiten vulopening, een mini Heki in de slaapkamer aangebracht boven het Franse bed, een mover geplaatst, een elektrische verwarming bijgeplaatst in de gaskachel (ultraheat) met extra groep, etc. De afvalwatertank is vervangen door een waterzak, een soort boodschappentas met handvat en afvoerslang. Dat is licht en bespaart veel ruimte in de disselkast. Ondanks dat de caravan nu 12 jaar oud is ziet hij er nauwelijks gebruikt uit. De gladde beplating en trap met dakrail oogt nog steeds modern. We willen nu een caravan met vloerverwarming en enkele bedden. We denken aan een LMC Maestro 550 of opnieuw een knaus. Nog steeds een goed merk al lijkt de uitrusting qua niveau wat af te zakken. Wat het ook zal worden, het gevoel van onbegrensde vrijheid blijft.

    Reageer
    0
    0
  59. R

    Ik ben sinds 2010 een Wilk S3 490UE. Indeling, gebruiksgemak nog altijd tevreden mee. Wel al – naar mijn idee – teveel mankementen gehad. Scharnieren uit deur, aluminium lijsten slaan wit uit, neuswiel diverse malen onder rijden uit houder gevallen en als klap op de vuurpijl is afgelopen zomer de klep van de disselkast geheel uit de scharnieren gevallen. Oorzaak kapotte veer.
    Gelukkig heeft mijn dealer – Vinken uit Asten – alles in samenwerking met Knaus naar volle tevredenheid opgelost. Of ik iemand een Wilk aanraadt weet ik niet. In elk geval wel de dealer. Die is top.

    Reageer
    0
    0
    1. h

      Beste Ron,

      Wij hebben 3 Wilk caravans gehad. Bij de laaste S4 560 heb ik 20 wc deur scharnieren vernieuwd. Het was een bekent euvel van de Wilk. Uiteindelijk heb ik het probleem opgelost door zwaardere scharnieren te monteren deze heb ik gekocht bij Vinken caravans in Asten.

      Reageer
      0
      0
  60. GK

    Wij bezitten een Weinsberg Cara one met vast bed.
    Nieuw gekocht in 2012 bij dealer in Asten.
    Er waren met deze caravan wat problemen maar dit is opgelost door de dealer,
    echter het heeft wel (te) lang geduurd.
    Ook een mover laten monteren, een luxe die ik niet meer wil missen zeker als je na een dag of vier/vijf weer verder gaat .

    Voorheen 13 jaar een Eifeland Hollyday gehad deze beviel prima maar had geen vast bed.

    Reageer
    0
    0
    1. O

      Wat waren de problemen die de dealer heeft opgelost ?

      Reageer
      0
      0
  61. sc
    smets claudia

    Wij hebbes sinds 2 jaar een hobby prestige 540UL, is met 2 enkele bedden, en zijn supercontent. Onze dealer uit luik AJD is gewoonweg goed. Wij zijn zeer tevreden over service na verkoop 🙂 . Deze caravan heeftvenorm veel bergruimte en voor 2 volwassenen en 2 grote honden is dat nodig voor ons dus geen ander model meer.

    Reageer
    0
    0
  62. WD
    Wijnand Dijkstra

    is al per mail verstuurd.

    Reageer
    0
    0
  63. NO

    Zoek een goede dealer, de importeurs laten je gewoon in de steek.
    Zeker de grote merken, Eriba en Fendt.
    Kopen gaat prima, klacht afhandelen zijn ze niet thuis.
    Gelukkig ben ik bij een goede dealer, Duijndam in Delft.
    Dus let op!

    Louis.

    Reageer
    0
    0
    1. A

      Lijkt mij logisch, als koper heb je een overeenkomst met de verkoper (dealer) en die is aansprakelijk bij gebreken. Hoe hij de kosten verhaald bij de importeur of fabrikant is zijn probleem.

      Reageer
      0
      0
    2. M

      Heb mijn caravan Fendt gekocht bij Beckerscaravans te Dilsen Stokem.
      Héél goede service .

      Reageer
      0
      0
    3. ED
      E.N. van Dijk

      Hier ben ik het volledig mee eens. Een nieuw gekochte Kip in 2008 heeft alle mankementen gekregen die je je kunt voorstellen, maar de dealer Caravancentrum Meerkerk heeft altijd alles in orde gemaakt: top gewoon.

      Reageer
      0
      0
      1. M

        Klopt. Wij hebben in 2015 een hagel nieuwe kip vision gekocht. Alleen maar ellende. Alles is kapot gegaan en, dat wel, door Kip vervangen. De kachel een Truma 2200 kan alleen op de spaar stand worden gebruikt, anders wordt de kledingkast kokend heet. Met koud weer is de Truma niet op zijn taak berekend. Zonnepanelen zijn kapot geweest en deels vervangen. De service bij Kip is tot op heden sullig. Steeds worden er fouten gemaakt die dan weer hersteld moeten worden. Ook de afwerking van naderhand gemonteerde toebehoren is ver onder de maat. Na bijna vier jaar moeten nog steeds, deels onder garantie, dat wel herstel werkzaamheden worden verricht aan een caravan die qua prijs niet onderdoet voor een rolls op wielen. De prijs is gebleven, de kwaliteit is verdwenen.

        Reageer
        0
        0
        1. M

          Na bijna vier jaar gebruik heeft Kip de manquementen aan de caravan opgelost. De service bij Kip blijkt top te zijn. Kip is steeds bereid om zaken die kapot zijn of stuk zijn gegaan te herstellen, ook als de garantieperiode al is verlopen. Daarbij loopt Kip niet weg voor de verantwoordelijkheid om de klant tevreden te stellen en een fatsoenlijk product af te leveren. Indien nodig wordt
          de caravan door Kip opgehaald en weer netjes thuis afgeleverd. De Vision is een sobere maar degelijke, fijne caravan, met prima rijeigenschappen. Ruim van binnen en toch redelijk compact en niet te breed van buiten.

          Reageer
          0
          0
      2. MW
        Menno Watzema

        Klopt. Wij hebben in 2015 een hagel nieuwe kip vision gekocht. Alleen maar ellende. Alles is kapot gegaan en, dat wel, door Kip vervangen. De kachel een Truma 2200 kan alleen op de spaar stand worden gebruikt, anders wordt de kledingkast kokend heet. Met koud weer is de Truma niet op zijn taak berekend. Zonnepanelen zijn kapot geweest en deels vervangen. De service bij Kip is tot op heden sullig. Steeds worden er fouten gemaakt die dan weer hersteld moeten worden. Ook de afwerking van naderhand gemonteerde toebehoren is ver onder de maat. Na bijna vier jaar moeten nog steeds, deels onder garantie, dat wel herstel werkzaamheden worden verricht aan een caravan die qua prijs en niet onderdeed voor een rolls op wielen. De prijs is gebleven, de kwaliteit is verdwenen.

        Reageer
        0
        0
      3. wb

        Daar ben ik het helemaal mee eens. We hebben 13 jaar een Kip Starline gehad. Nooit een probleem gehad! In 2008 bij de dealer, juist tijdens het faillissement!!! een nieuwe KIP gekocht. Veel mankementen!
        De dealer herkent dat; zei zelfs tegen me, dat KIP heeft gezegd alles als dealer maar zelf op te lossen mbt de caravans die voor het faillissement waren verkocht!!!
        Niets dan lof voor onze dealer, MOHOCAR, uit Ommen. Perfecte service en alle mankementen zijn op hun kosten gerepareerd. Chapeau!

        Reageer
        0
        0
  64. RC
    Richard Catoire

    Na vele jaren met een Hobby door Europa getrokken te hebben, zijn we in november 2012 overgestapt naar een Eriba Familia 320. Ja hij is klein, maar zo verschrikkelijk compleet en een heerlijkheid achter de auto. Op wat “nieuwigheidjes” na een toppertje. Afgelopen jaar 2×3 weken op stap geweest. Komend jaar wordt het weer genieten.

    Reageer
    0
    0
  65. SR
    Smets Roger

    Bezitten een Eriba Living 465 bj 2006. Tevreden op een paar gebreken na scharnieren van de kleerkast .Dealer in België laat te wensen over. Laat onderhoud doenin Nederland( Echt). Een groot verschil tussen de werkplaatsen in Nederland en België.

    Reageer
    0
    0

Praat mee: Hoe bevalt jouw caravan?

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht