ACSI FreeLife

Menu

Casara: caravan op vier wielen

Het nieuwe merk Casara presenteerde op Caravana 2014 een verrassend ontwerp: een caravan met vier wielen. Aan de voorkant  is een voor-as module met twee wielen gemonteerd. Deze module draait mee en is voorzien van een scharnierende dissel. Hierdoor worden er geen dwars- en neerwaartse krachten meer uitgeoefend op het trekkend voertuig.

Auteur
Ivo van den Dijssel
Datum
10
10
ReactiesPraat mee

Op de Caravana bleek dat er veel vraag is naar de bijzondere caravan. ACSI FreeLife sprak Arjan van de Berg, de enthousiaste bedenker van de caravan.

Caravan met belading van camper

Bedenker Arjan van de Berg kwam met het idee voor de caravan op vier wielen in 2004, tijdens een kampeervakantie aan het Gardameer. Van den Berg: ‘Ik wilde betere belading dan de huidige caravan: een caravan met de belading van een camper.’ Van den Berg wilde namelijk een speedboot, compleet met buitenboordmotor en uitrusting mee kunnen nemen in zijn caravan.

Het idee was simpel en doelmatig: verplaats de midden-as naar achteren en plaats voorin een voor-as module om de last op te vangen. Een module die een beperkte ruimte in beslag neemt en beperkt in kosten en gewicht blijft. Hierdoor kan achterin, in een vrij in te delen ruimte, 300 kilo bagage geladen worden.

De Casara is ontwikkeld vanuit het project LUSARO2. Er is 10 jaar hard gewerkt aan de Casara. en er zijn uitgebreide stabiliteitstests gedaan bij onder meer de RDW te Lelystad en de DAF testbaan te St. Oedenrode. Het resultaat mag er zijn. De Casara gaat gebouwd worden door LUSARO BV.

Voordelen van de caravan op vier wielen

‘De Casara heeft een betere, stabielere wegligging en je kunt veel meer bagage meenemen’ aldus van den Berg, die  deze caravan dan ook de ‘Superieure Caravan’ noemt.  De laadruimte van 210x220x203 cm  met garagedeur is vrij in te delen. Van de Berg: ‘Je kunt er in de breedte of lengte slapen in die laadruimte?,  fietsen meenemen of er zelfs een hondenhok van maken’.

Bedenker Arjan van den Berg bij de Casara op de Caravana-beurs in Leeuwarden.
Bedenker Arjan van den Berg bij de Casara op de Caravana-beurs in Leeuwarden.

‘Door de plaatsing van de achteras en de toepassing van de voor-as module is de caravan ten allen tijden stabiel, een geschaarde caravan is verleden tijd,’  zegt van den Berg.

Veel vraag

Van den Berg is onder de indruk van de grote vraag die er nu al is naar de caravan op vier wielen. De vraag naar meer laadruimte blijkt groot. Op de beurs heeft Van den Berg zelfs met camperaars gesproken die interesse hebben in de caravan op vier wielen.

De Casara weegt 1160 kilo en is standaard uitgerust met een interieur gemaakt uit lichtgewicht materialen en is geheel naar eigen inzicht in te delen. Door het bescheiden gewicht is de caravan te trekken met een auto uit de VW Golf-categorie.

Er zal nu een nulserie worden gemaakt van drie stuks. De productie van de Casara start na de zomer in Zevenaar.

In het voorjaar van 2015 kun je voor het eerst caravans met vier wielen tegen komen op vakantiebestemmingen. De Casara is in september te koop bij Casara in Zevenaar en is verkrijbaar vanaf € 30.000.

De Casara zal op de Caravan Salon in Düsseldorf van zaterdag 30 augustus tot en met zondag 7 september ook te bewonderen zijn.

Praat mee

  1. JB
    Joop Beuker

    Pas nu voor het eerst gelezen in de KCK van dec. 2014 over het bestaan van de Casara. Dit is een verrassende ontwikkeling die bijzonder is voor de caravan. In een eerste beoordeling zijn er bijzonder handige praktische ontwikkelingen in verwerkt. Wat altijd tot nu toe een probleem was, is het laadvermogen. Voor mij/ons is 250 kg wel het minimum. Denk b.v. aan meenemen van electrische fietsen. En boven 1500 kg trekvermogen van het trekkende voertuig wil ik ook niet uitgaan. Blijft toch weer niet al te veel laadvermogen over. Buiten de vakantie periode heb je dat motorvermogen niet nodig en maakt het rijden duur. Twee auto’s er op na houden wordt ook weer dure aangelegenheid. Ook de Casara is stevig aan de prijs voor de doorsnee vakantieganger.
    Wanneer ik beter in de slappe zou zitten zal de Casara zeker een reden zijn om hiernaar over te stappen. Veel succes!

    Reageer
    0
    0
  2. GM

    Het lijkt mij geweldig om z’on caravan te hebben rustig rijgedrag en manoeuvreren , fietsen makkelijk mee etc.
    G Metselaar
    Hilversum

    Reageer
    0
    0
  3. AB
    Arjan van den Berg

    Geachte lezer, hierbij wil ik u informeren naar aanleiding van de hierboven vermelde reacties. Daarnaast bent u vanaf 8 oktober van harte welkom op de Casara-stand op de Kampeer en Caravan Jaarbeurs te Utrecht, standnummer 11BV C076. Met vriendelijke groet, Arjan van den Berg

    De Casara caravan is superieur ten opzichte van een traditionele caravan op het gebied van voertuigstabiliteit, beladingsmogelijkheden, kwaliteit en remmen.

    Voertuigstabiliteit: de Casara is een autonome aanhanger, er komen geen dwarskrachten en kogeldruk van de caravan op de auto. Hierdoor is de combinatie caravan-auto dusdanig stabiel dat scharen van de combinatie onmogelijk is. Mede hierdoor vervalt de 75% regel van de ANWB (de beladen caravan mag 75% van de maximaal beladen auto wegen) en is de Casara prima geschikt voor c-klasse auto’s. In het ontwikkelproject zijn alle testkilometers gemaakt met een Ford C-Max Ecoboost 1.6 welke een maximaal aanhanger gewicht mag trekken van 1500kg.

    Beladingsmogelijkheden: de Casara caravan heeft dezelfde beladingsmogelijkheden als een camper: 200 tot 250kg achterin de garage is mogelijk. Naast een gewone toegangsdeur biedt een ruime garagedeur ideale toegang tot de garage, welke bij de Casara de varioruimte wordt genoemd. Dit is een ruimte van 220x210x203 (BxLxH) waarin de eindgebruiker zelf zijn indeling kan bepalen.

    Kwaliteit: de Casara caravan heeft een totaal nieuwe bouwwijze en is voorzien van innovatieve verbindingen en materiaalgebruik. Ondanks de toevoeging van de vooras-module is de caravan in vergelijking met conventionele caravans van gelijke lengte (opbouwlengte: 611cm) zeer licht te noemen: 1160kg, inclusief standaard uitrusting zoals mover, koelkast, verwarming en toiletgroep.

    Remmen: de Casara caravans welke na 1 juli 2014 worden afgeleverd voldoen aan de nieuwe VN-ECE-R13 regeling voor wat betreft remmen. De mechanische oplooprem is vervangen door een zeer innovatief elektronisch/hydraulisch remsysteem. Dit remsysteem maakt een einde aan alle problemen met oploopremmen, zoals remmen in de bergen en het opduwen tegen de auto.

    Overigen: het achteruitrijden is inderdaad anders dan met een conventionele caravan omdat er nu 2 draaipunten zijn. Middels een LED-strip wordt de stand van de dissel aangegeven zodat de bestuurder, als hij denkbeeldig de trekhaak in zijn hand heeft, prima achteruit kan rijden. Daarnaast heeft iedere Casara caravan standaard een mover, het advies is dan ook om indien mogelijk met de mover te manoeuvreren. Het waterpas stellen is te vergelijken met een camper, echter zijn er maar 3 punten waarop gesteld dient te worden: 2 achterwielen en 1 voorasmodule.

    Reageer
    0
    0
  4. KJ
    Klaas de Jong

    Dit ontwerp heeft 1 groot probleem: het achteruit rijden. Ik zie dat de gemiddelde caravanrijder nog niet doen.

    Reageer
    0
    0
  5. DK

    Beste heer van de Berg,
    Waarschijnlijk is u bekend dat de constructie aan (EU) regelgeving moet voldoen om toegelaten te kunnen worden tot de weg.
    Het gaat hier om een zg. autonome aanhangwagen (schamelwagen).
    Bij mijn weten zijn oploopremmen op autonome aanhangwagens volgens Reglement 13 niet toegestaan. De bestaande europese en nationale goedkeuringen op dat vlak komen per 1 november a.s. te vervallen. Ik vrees dat dit van cruciaal belang is voor de verdere gang van uw productie. De vraag is hoe verder?? Wellicht dat bijv. de fa. Alko of Knott met ontwikkelingen bezig zijn.
    De regelgeving zou een (lichte, extra) as zonder remmen moeten gaan toestaan. Dit kost echter de nodige tijd / lobby om dit in Genève voor elkaar te krijgen.

    Reageer
    0
    0
  6. T

    Leuk verhaal. Het gewicht over vier wielen verdelen is mooi meegenomen. Tegelijk staat de doodsteek twee keer vermeld;
    1. Het gewicht. Leeg 1160 kg. Als je daar dus nog eens 250 kg laadt, zit je ruim aan de 1400 kg. Dit is volgens mij gene VW Golf categorie. Sterker nog; auto’s zullen de komende jaren lichter worden en minder pk’s hebben (wetgeving overheid m.b.t. co2 uitstoot). Als caravanbouwer daar je ogen voor dicht houden betekent einde van je bedrijf.!

    2. Verkrijgbaar vanaf 30.000 euro. Zeg maar 35.000 euro dus. Tja, dan zal je aan drie exemplaren wel genoeg hebben………

    Reageer
    0
    0
  7. MV
    M. Verzijl

    ik zie geen enkel wiel op de foto’s. overigens 2x zoveel kosten bij vervangen van banden als bij een reguliere caravan. wat zijn eigenlijk de echte voordelen met vier wielen onder een caravan?

    Reageer
    0
    0
    1. T

      Caravan van 1200 kg met twee wielen = 600 kg per wiel
      Caravan van 1200 kg met vier wielen = 300 kg per wiel. Betekent andere kwaliteit banden, minder slijtage van de banden, minder kans op klapband en altijd nog drie wielen over als er één lek is…..

      Reageer
      0
      0
  8. F

    Ik vraag me af hoe gaan we deze caravan waterpas zetten in de breedte?

    Reageer
    0
    0
  9. j

    Waarom is de bedenker van de Casara geen 20 of 30 jaar eerder geboren want dan hadden er veel kampeerders al jaren plezier van gehad.

    Reageer
    0
    0

Praat mee: Casara: caravan op vier wielen

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht

Confidental Infomation