ACSI FreeLife

Menu

De wereld van de transportcaravans

Heb je veel of grote bagage te vervoeren, dan worden er bijzondere eisen gesteld aan je caravan of zelfs de hele combinatie. Speciaal daarvoor zijn zogenaamde transportcaravans op de markt. ACSI FreeLife zet de mogelijkheden en ontwikkelingen op een rijtje.

Auteur
Sander Cox
Datum
ReactiesReageer
transportcaravans_Freestyle Mini

Een caravan biedt van huis uit veel ruimte. Je sleept immers gemiddeld zo’n 25 kubieke meter achter je auto aan. Natuurlijk is niet al die ruimte zomaar te gebruiken voor belading, een caravan is namelijk geen lege zeecontainer. Meubels, bedden en de techniek nemen heel wat plaats in en je wilt ook nog wel wat bewegingsruimte aan boord hebben. En dus wordt het met de transportcapaciteit voor grote bagagestukken meestal krap. Tenzij je bijvoorbeeld een gezinscaravan hebt met een opklapbaar stapelbed.

Sport of transport

Wie veel grote bagage wil meenemen, komt uit bij een transportcaravan of een sportcaravan. Dit type caravan is een uitvinding van Knaus. De Sport & Fun kwam in 1995 op de markt en was de eerste van een nieuwe categorie caravans die wonen combineerde met een echte vervoersfunctie. Voor omgerekend iets meer dan € 9.000 kreeg je als klant een blitse caravan die vanwege zijn vorm al snel de bijnaam ‘strijkijzer’ kreeg.

Knaus Sport & Fun

De Sport & Fun had een deur aan de achterkant met een lange gang waarin je fietsen of zelfs een motorfiets met sjorogen kon vastzetten. Links en rechts van de gang had je de keuken, de toiletruimte en de zitgroep. Voorin was het bed ondergebracht. Dat kon je opklappen om de gang nog langer te maken.

transportcaravans_Knaus Sport & Fun

Dethleffs Bike+Camp

Dethleffs ontdekte ook deze nieuwe markt en antwoordde in 1996 met de Bike+Camp. Ook deze caravan had bagageruimte van achteren naar voren in het middenpad, maar dan in een wat gewoner jasje. In 1999 organiseerden twee Duitse tijdschriften een actie om lezers met ideeën voor een nieuwe caravan voor het transport van een motorfiets te laten komen. Dethleffs bouwde aan de hand daarvan zelfs een prototype, de Motorbike+Camp, maar het kwam nooit tot serieproductie. De geur van de motorfiets bleef hardnekkig in het interieur hangen.

Nieuwe trend transportcaravans

Intussen verschenen er nog meer transportcaravans. In 1997 kwam de Adventure van Cristall op de markt en in datzelfde jaar ontwikkelde Westfalia de XXL, een aanhanger met plaats voor twee paarden en een woon-/slaapruimte. Deze moest omgerekend meer dan € 18.000 kosten. Knaus deed zichzelf concurrentie aan door voor auto-onderdelenspecialist ATU de Tango te produceren. Hij was gebaseerd op de Sport & Fun, maar had minder last van kinderziektes.
Het concept van ATU om de Tango via eigen filialen te verkopen werd echter geen succes, omdat klanten toch graag uitgebreid advies wilden bij de aankoop van een caravan.

transportcaravans_Knaus Sport & FunOok bij het vervoer van motorfietsen in de Knaus Sport
& Fun is het bed opklapbaar, zodat je het gewicht goed
kan verdelen en je de juiste disseldruk kan instellen.

Waar moet je allemaal op letten bij transportcaravans?

In ACSI FreeLife 5-2020 lees je hoe de ontwikkeling van transportcaravans na 1997 verder gaat en waar je allemaal op moet letten als je een caravan in het teken staat van de echt grote bagage.

Bestel ACSI FreeLife 5-2020