ACSI FreeLife

Menu

Winterharde buscamper

In 2020 liet Kabe de Van 690 voor het eerst op een beurs zien. Twee jaar later maakt ACSI FreeLife voor het eerst kennis met deze winterharde buscamper.

Auteur
Berrit de Lange
Datum
ReactiesReageer
Kabe Van 590

Signalement

Merk
Kabe
Model
Kabe Van 690
Onderstel
Mercedes-Benz Sprinter
Testjaar
2022
Gewicht
Rijklaar gewicht: 3.525 kg Maximum gewicht: 4.100 kg
Basisprijs
€ 154.930

Een buscamper op basis van een verlengde bestelauto is niet echt bijzonder. De 6,36 meter lange Ducato wordt daar veel voor ingezet, de Volkswagen Crafter zie je al veel minder vaak als buscamper. De 6,97 meter lange Mercedes-Benz Sprinter is niet alleen redelijk zeldzaam, je kunt je ook afvragen of deze nog in het plaatje van een compacte buscamper past. Hij is weliswaar best slank met zijn breedte van 2,02 meter, maar met een wielbasis van 4,32 meter en een draaicirkel van dik 15 meter kun je het niet echt een handzaam kampeermiddel noemen.

Bed in lengterichting

Je kunt bij zulke afmetingen natuurlijk wel behoorlijk wat ruimte in het interieur verwachten, zeker als zo’n buscamper is afgestemd op twee personen. Bij een kortere Sprinter zie je vaak een dwarsbed achterin met een verbreding bij het raam. Maar in de lange Kabe 690 is dat niet nodig, omdat het slaapgedeelte makkelijk in de lengterichting past.

Kabe Van 690_bed

Het bed is wel tweedelig met een opklapbare helft, zodat je makkelijk bij de dakkasten en de ‘techniek’ onder het bed kunt. Ondanks de forse lengte van de buscamper heeft het bed een vrij normale lengte: 1,92 meter aan de passagierskant, 1,95 meter aan de kant van de bestuurder. Volledig neergeklapt – dat gaat elektrisch aan de passagierskant, handmatig aan de andere kant – is er een 1,60 meter breed ligvlak.

Winterharde caravans en campers

De geringe breedte van het bed maakt duidelijk waarom een dwarsbed in de Sprinter meestal niet gekozen wordt of van een kleine slide-out is voorzien. Maar 1,60 meter breedte is zelfs voor een Sprinter erg weinig en dat komt omdat het Zweedse Kabe doorgaans alleen winterharde caravans en campers bouwt, die zelfs bij temperaturen van min 50 graden nog een aangenaam onderkomen bieden.

Het probleem bij een buscamper is dat de stalen carrosserie met al zijn ribbels, verstevigingsstrips en holle ruimtes vol koudebruggen zit en dat verkeerde isolatie tot condensvorming leidt. Dat heeft de ontwikkelingsafdeling van Kabe opgelost met een ongebruikelijke, maar bepaald niet ruimtebesparende methode.

Isolerende kunststof bolletjes

Maar het beste komt nog, want tussen de module en de stalen carrosserie worden onder hoge druk isolerende kunststof bolletjes gespoten die voorzien zijn van lijm. Het isolatiemateriaal dringt door tot in de kleinste kieren en naden en wordt daar samengeperst. De hele module is daarmee ingepakt als een Zweedse sauna.

Kabe Van 690_isolatie

Het meubilair is natuurlijk helemaal aangepast aan de constructie en speciaal ontwikkeld voor een goede ventilatie achterlangs en de best denkbare luchtcirculatie. Tussen de buitenkant van de Sprinter en de binnenkant van de module zit altijd een isolatielaag van 35 tot 50 millimeter, genoeg voor een echte Scandinavische winter. Dankzij de royale afmetingen van de Sprinter is er nog heel wat binnenruimte over. De stahoogte bedraagt 2,01 meter en het woongedeelte is best royaal.

Draaibare wand

Het gebrek aan breedte merk je vooral bij de doorgang van voor naar achteren tussen het keukenblok en de zitbank en bij de deur van de toiletruimte. Bij een doorgang van 35 centimeter heeft zelfs een slanke kampeerder het niet altijd makkelijk. In de toiletrKabe Van 690_toiletruimteuimte is daarentegen niet op ruimte bespaard. Deze is 60 centimeter diep, 98 centimeter breed en biedt een stahoogte van 1,95 meter.

Voor de douche moet je de breedte halveren, want dan draai je de wand met de wastafel naar het toilet. Het is er zelfs dan vrij krap. Omdat de vuilwatertank vorstbeveiligd in de camper is ondergebracht, moet het vuilwater uit de douche worden weggepompt naar de iets hoger gelegen tank. Dat is duidelijk hoorbaar, maar de pomp start wel automatisch.

Ongebruikelijke details

De Kabe 690 heeft veel ongebruikelijke details en oplossingen: een afzuigkap, uitstroomopeningen voor de verwarming bij de deuren en een nieuw Smart D-bedieningspaneel waar je al twee A4-tjes over kunt schrijven.

Het idee om een aparte module in een bestelauto in te bouwen om optimale isolatie te realiseren, is zeker goed, maar hier en daar gaat dit ten koste van het gebruiksgemak. Zelfs in de zomer is het in- en uitstappen met droge schoenen vanwege de warmtewisselaars bij de deuren onprettig. Met glibberige schoenen in de winter zou je daar wat meer steun willen hebben.

Het Smart D-bedieningspaneel moet bovendien een andere plek krijgen. Op de huidige plaats, aan de voorkant halverwege de helling van het dak, kun je het zittend noch staand goed aflezen.

Kabe Van 690_interieur

Conclusie

Ons testexemplaar van de Kabe Van 690 was nog gebaseerd op de Mercedes-Benz Sprinter van voor de facelift. Maar sinds die facelift is de 170pk-dieselmotor met negentraps automaat standaard. De vanafprijs is daardoor gestegen naar € 154.930. Bovendien heb je voor deze buscamper vanwege zijn hoge maximumgewicht van 4.100 kilogram een C1-rijbewijs nodig.
Niettemin is deze Kabe Van een zeer interessant concept, waarvan de voordelen pas echt naar voren komen onder extreme weersomstandigheden. Enkele kritiekpunten mag de fabrikant nog wel ter harte nemen.

Praat mee

Praat mee: Winterharde buscamper

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht