ACSI FreeLife

Menu

Testrit: Malibu Van Charming Coupé 600

Op het eerste gezicht zijn de Vans van Malibu van voor tot achter keurig gestileerde buscampers met een goede standaarduitrusting. Maar wie ze beter onder de loep neemt, zal ook enkele slimmigheden tegenkomen.

Auteur
Sander Cox
Datum
ReactiesReageer
Malibu Van Charming Coupé 600

Signalement

Merk
Malibu
Model
Van Charming Coupé 600
Onderstel
Fiat Ducato 160 MultiJet Power
Testjaar
2020
Gewicht
rijklaar gewicht 2.775 kg, maximaal toelaatbaar totaalgewicht 3.300 kg
Basisprijs
€ 62.610

Bij de indeling van de buscamperreeks volgt Malibu een andere koers dan de meeste fabrikanten in dit segment. De Carthago-dochter biedt drie verschillende modellen die vooral verschillen qua ruimteconcept van de stuurcabines. Daarnaast zijn er verschillende indelingen en lengtes van de campers.

De basisversie heeft een standaard stuurcabine met een dakkast erboven. Bij de topversie vervalt de dakkast voor een ruimtelijker gevoel en een panoramadakraam. Tussen deze twee versies positioneert Malibu de Van Charming Coupé die het zonder een dakkast in de stuurcabine en panoramadakraam moet stellen. Met deze Charming Coupé maakten we een uitgebreide proefrit.

Technische facelift

De als basisvoertuig dienende Fiat Ducato in de zes meter lange uitvoering, is inmiddels het nieuwe 2020-model. Dat is aan de buitenkant bijna niet te zien, maar de Ducato voldoet sinds de technische facelift aan de Euro-6d-temp emissienorm. Bovendien zijn er nieuwe
rijassistentiesystemen beschikbaar en je kunt de Ducato nu eindelijk bestellen met een echte automaat.

Ons testexemplaar is uitgerust met de 160 pk-motor (de op één na sterkste motor) die een koppel van 380 Nm kan leveren. Dezelfde motor zou nog eens 20 Nm aan koppel extra beschikbaar hebben als je bij het bestellen de negentraps automaat aanvinkt. De handgeschakelde versnellingsbak kan blijkbaar minder trekkracht aan.

Malibu Van Charming Coupé 600_geparkeerd

In de 160 pk-versie is een stop/startsysteem standaard. De bestuurder kan bovendien kiezen tussen een normale en een eco-rijmodus. Niet alleen het uiterlijk van de Ducato is bij het oude gebleven, ook de rijeigenschappen zijn onveranderd. De 160 pk-motor voelt tijdens onze meerdaagse trip in sommige situaties aan alsof hij erg hard moet werken. We rijden op snelwegen, over bergpassen en in stedelijke gebieden en noteren een verbruik van 9,5 liter per 100 kilometer.

Weinig bijgeluiden

De optionele cruisecontrol (€ 325) vergt zoals voorheen enige gewenning, omdat de boordcomputer niet laat zien welke snelheid je hebt gekozen. Een meerprijs geldt ook voor de nieuwe rijassistentiesystemen. Er is keuze uit een noodremassistent, rijstrookassistentie, verkeersbordherkenning en een dodehoekassistent, die de Ducato bijna op het niveau van een personenauto brengen. Op ons testexemplaar hebben we alleen parkeersensoren achter.

Het meest aangename bij het rijden in de Malibu Van is dat je zonder veel inspanning kunt kletsen met je reisgenoten. Uit het woongedeelte zijn nauwelijks bijgeluiden te vernemen en de carrosserie produceert minder windgeruis dan die van de meeste concurrenten. En dat ondanks het feit dat de stuurcabine eigenlijk deel uitmaakt van het woongedeelte.

Modern en vriendelijk

Malibu monteert boven de voorportieren een extra kastje om de verloren opbergruimte te compenseren. Bovendien is er een vak boven de voorruit en de ledverlichting boven de kasten is doorgetrokken tot in de stuurcabine waardoor het woongedeelte nog ruimer aanvoelt.

Als je vanaf de schuifdeur de camper inkijkt valt niet alleen die ledverlichting op, maar ook de meubelkwaliteit. De meubels hebben afgeronde bovenkasten met chroomlijsten en grote grepen en dat is typisch voor Malibu. Verder maken de Charming-modellen een moderne en vriendelijke indruk. Wie Malibu vooral waardeert vanwege het klassieke interieurdesign, die komt aan zijn trekken met de alternatieve inrichtingsstijl met de klinkende naam ‘Cherry Shining’. Maar wij waren wel gecharmeerd van de basis Charming-stijl.

Malibu Van Charming Coupé 600_zithoek

Royale dinette

In de halve dinette zit je aangenaam aan een 91 bij 54 centimeter grote tafel, die je nog kunt uitbreiden. Voor twee personen is de tafel royaal. Dankzij de forse breedte kan je ook grote borden tegenover elkaar plaatsen. Tussen de tafelpoot en de zitkussens is voldoende afstand, zodat je de plaatsen op de zitbank ook makkelijk kunt bereiken. De voorgevormde rugleuning biedt voldoende zitcomfort.

We missen aan de halve dinette wel een usb-stopcontact om telefoons op te laden. Onder de dubbele zitbank is een grote lade en een extra opbergvak dat bereikbaar is door het zitkussen op te tillen. De dubbele bodem onder de halve dinette dient eveneens als opbergruimte. Ook hier gebruikt Malibu net als in de rest van de camper hoogwaardige metalen uitzetters.

Toiletruimte met schuifdeur

Achter de zitgroep bevindt zich de toiletruimte, die je kunt openen via een schuifdeur. Voor een buscamper van zes meter lengte is de toiletruimte best groot, 93 centimeter lang en 81 centimeter breed. Omdat het toilet onder het bed geschoven kan worden, wordt de ruimte om te douchen nog groter. Dankzij vouwbare doucheschermen die met magneetsluitingen op hun plaats worden gehouden, wordt het buiten de douchecabine niet nat.

De douchebak heeft twee afvoeren, zodat het water ook achter het verschuifbare toilet goed weg kan. In de Malibu Van is er geen speciale toiletschacht, die zoals bekend zelden goed is afgedicht. Mocht er ooit iets naast het toilet terecht komen, dan loopt het niet tussen de meubels en de opbouw, maar hooguit via de douchebak naar de afvoer.

Minder mooi zijn de opbergplankjes naast de kleine spiegelkast, die te klein zijn voor douchegel en te breed voor een tandenborstel. Bovendien ontbreken ophangmogelijkheden voor handdoeken, die je natuurlijk wel achteraf kunt monteren. De stahoogte in de douche bedraagt een praktische 186 centimeter en het is bovendien aangenaam dat je gezicht goed wordt verlicht als je in de spiegel kijkt.

Ordelijk en praktisch

Het keukenblok tegenover de toiletruimte biedt in drie grote laden voldoende ruimte voor voorraden, serviesgoed en keukengerei. Dankzij de geïntegreerde bestekbak en onderverdelingen zijn de laden ordelijk en redelijk stil tijdens het rijden. De opklapbare uitbreiding van het werkblad is praktisch en stevig. Dankzij de afdekking van de spoelbak ontstaat extra ruimte voor het snijwerk.

De afdichting van het werkblad met een dunne reep siliconenkit ziet er erg fraai uit. Zo kan niets achter het blad druppelen als je eens per ongeluk de draaibare kraan bedient. De spoelbak zelf is met 34 x 24 centimeter aan de kleine kant voor grote pannen en borden. Koken doe je op de redelijk royaal uitgevallen tweepits kookplaat met piëzo-ontsteking.

Malibu Van Charming Coupé 600_interieur

Handige bediening

Een afvalemmer met deksel aan de zijkant van het keukenblok zorgt ervoor dat je het kleine afval snel kwijt kunt. Boven de afvalemmer vind je een lichtschakelaar zodat je bij het binnengaan meteen in licht kunt baden. Hier heb je bovendien een 230 V-stopcontact en een schakelaar voor de instaptrede. Het controlepaneel voor de aansturing van de elektra en de bedieningsunit van de Truma Combi 4 gasverwarming zijn boven de schuifdeur geplaatst. Dat het panel afgedekt is met een plexiglas klepje is wellicht een overblijfsel van het conventionele Carthago – niet echt nodig, maar ook niet storend.

Links naast het keukenblok bevindt zich een absorptiekoelkast van Dometic met een inhoud van 80 liter. Deze kiest automatisch tussen gas, 12 of 230 volt als voeding. De hoge plaatsing maakt de koelkast makkelijk toegankelijk. Daaronder vind je een grote kast met kledingstang.

Goed ligcomfort

Nog meer opbergruimte kom je tegen in de ruimte onder het dwarsbed achterin. Het bed kan door een slimme wand van de woonruimte worden gescheiden, die op een rail loopt en waaraan een trede is bevestigd om het 92 centimeter hoge bed comfortabel te bereiken. De scheidingswand is bovendien tweedelig, want je hebt een trede en toch de mogelijkheid om langere voorwerpen onder het bed door te laden.

Het bed is 193 centimeter lang en 147 tot 160 centimeter breed, best een flink formaat voor een buscamper. De twaalf centimeter dikke zevenzone-matrassen zijn optioneel en liggen op een lattenbodem. Ze zijn wat zachter maar het comfort is prima. Er zijn voldoende ledspots die apart of centraal kunnen worden bediend. Maar we hadden graag in plaats van een 230 V-stopcontact bij de toegang van het bed een tweede usb-stopcontact gezien. Nu kan je in de Malibu maar één smartphone opladen: tijdens het rijden in de cabine en tijdens het kamperen bij het bed achterin, tenzij je aan de stroom hangt op een camperplaats.

Malibu Van Charming Coupé 600_bedden

Conclusie

Er is volop opbergruimte voor kleding in de dakkasten. Bovendien is Malibu een van de weinige campermerken die heeft nagedacht over een oplossing voor de kwetsbare plisségordijnen bij het bed: ze worden beschermd door een halfhoge rand. Bij deze versie met dwarsbed zit de bescherming echter aan de verkeerde kant, namelijk niet bij het hoofd- en voeteneinde, maar bij de achterdeuren.

Als Malibu hier nog een goede oplossing voor vindt, blijft er weinig te klagen over. Voor de nette prijs van € 62.610 koop je een buscamper die over de hele linie goed is afgewerkt en die slimme detailoplossingen biedt.

Onze testcamper kostte bijna € 9.000 meer vanwege de opties, waarvan je er enkele – zoals een airco en een radio – normaal gesproken wel wil hebben.

In pdf-vorm

Wil je het hele artikel over de Malibu Van Charming Coupé 600 liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.

Leeftest Malibu Van Charming Coupé 600

Confidental Infomation