ACSI FreeLife

Menu

Testrit: Laika Kosmo 512

Buscampers, alkoofmodellen, integraal of halfintegraal – in de Kosmo-serie van Laika vind je alle typen campers. In deze proefrit stellen we de halfintegraal Kosmo 512 aan je voor.

Auteur
Ivo van den Dijssel
Datum
ReactiesReageer
Laika Kosmo 512

Signalement

Merk
Laika
Model
Kosmo 512
Onderstel
Fiat Ducato 2.3 Multijet met standaard verlaagd chassis
Testjaar
2019
Gewicht
Rijklaar gewicht 2.995 kg, max totaalgewicht 3.500 kg
Basisprijs
€ 70.490

Sinds de eeuwwisseling behoort Laika tot de Erwin Hymer Group. Dus is het niet vreemd dat je bij de modellen van deze fabrikant uit Toscane soms componenten tegenkomt die ook bij andere merken van de groep worden toegepast. Niettemin behoudt Laika op het gebied van design en deels ook qua techniek zijn zelfstandigheid en komt het steeds op de proppen met praktische en fraaie details.

Dat geldt ook voor de Laika Kosmo 512. De 7,41 meter lange halfintegraal op basis van de Fiat Ducato met verlaagd chassis is uitgerust met een queensbed achterin en mikt daarmee op koppels. Aan boord zijn standaard wel vier zitplaatsen en tegen meerprijs kan je een elektrisch hefbed bestellen.

Face-to-face

De opbouw van de Laika Kosmo 512 is goed afgewerkt en altijd voorzien van ramen in kozijnen. Via de toegangsdeur kom je in een smaakvol ingericht en – dankzij de bekledingsstoffen en de kleppen van de bovenkasten – licht interieur. Een blikvanger is de face-to-face zitgroep met twee in lengterichting geplaatste banken en de draaibare voorstoelen. Die voorstoelen zijn makkelijker te bereiken indien je het blad van de centraal geplaatste tafel in de lengterichting omklapt. Met een afmeting van 85 x 82/41 centimeter is het een aangenaam grote tafel.

Laika Kosmo 512De face-to-face zitgroep met twee in lengterichting geplaatste zitbankjes is momenteel erg populair. Praktisch is de grote tafel met omklapbaar blad.

De zitkussens zijn stevig maar comfortabel. Het is alleen wat onpraktisch dat de zitkussens tegen de rugkussens zijn geplaatst en niet eronder. In bochten schuift het rechtse zitkussen nog wel eens van zijn plaats. Beide bankjes zijn in een handomdraai om te bouwen tot zit in rijrichting met driepuntsgordels en hoofdsteunen. Het stalen frame hiervoor is te bevestigen met een vleugelmoer. Indien er maar twee zitplaatsen nodig zijn, kun je de delen voor de ombouw van de zitbankjes thuis laten of in de garage opbergen.

Keuken en toilet

De hoekkeuken achter de zitgroep heeft compacte afmetingen, maar is praktisch ingericht en doordacht uitgerust. Zo is de afstand tussen de gaspitten van de kookplaat met automatische ontsteking groot genoeg om ook pannen te gebruiken. De spoelbak heeft een doorsnede van 30 centimeter en is met een diepte van 18 centimeter dubbel zo diep als die van de meeste concurrenten. Voor twee camperaars is de opbergruimte in de keuken royaal bemeten. Maar ook voor vier mensen is de ruimte nog wel voldoende. In elk geval is de koelkast met een inhoud van 140 liter groot genoeg. Nog een pluspunt: alle laden en bovenkastkleppen sluiten in de Kosmo 512 met een soft-closemechanisme.

Laika Kosmo 512De keuken is compact maar wel compleet
uitgerust. De verchroomde, diepe spoelbak is
makkelijk schoon te maken.

Achter de keuken en de apart geplaatste koelkast is de grote toiletruimte van de Laika te vinden. De acrylglas deuren van de 70/55 bij 78/68 centimeter grote en 195 centimeter hoge douchecabine sluiten goed af en zijn makkelijk te bedienen. De 14 centimeter verhoogde vloer in de douchebak boven het rechter achterwiel stoort niet tijdens het douchen.

De toiletruimte, waarvan de deur 90 graden gedraaid als afsluiting van de keuken dient, is uitgerust met een draaitoilet van Thetford, een wasbak die groot genoeg is inclusief onderkast, een cosmeticakast en een spiegel. Op het toilet is er voldoende ruimte voor de benen en ellebogen van groter uitgevallen kampeerders. Bovendien is deze zo ontworpen dat je hem snel kunt schoonmaken omdat er nauwelijks moeilijk bereikbare hoekjes zijn.

Laika Kosmo 512De toiletruimte en de douche hebben beide een
dakraam. De verhoging in de douchecabine is in
de praktijk niet storend. De deuren sluiten
makkelijk en nauwkeurig.

Queensbed

Naar het slaapgedeelte toe kan de toiletruimte worden afgescheiden door een houten schuifdeur in plaats van een simpel gordijn. Het water en het interieur worden zoals gebruikelijk verwarmd door een Truma Combi 6 gasverwarming. Bij onze testcamper was de optionele Alde Compact 3020 warmwaterverwarming ingebouwd. Die verwarmt de camper wat trager, maar wel gelijkmatiger.  In het slaapgedeelte is er een 190 x 148 centimeter groot queensbed, dat Laika standaard van een hoogteverstelling voorziet. Dat is in deze prijsklasse niet vanzelfsprekend en vaak zelfs niet eens verkrijgbaar. Het mechanisme en de bediening zit in de tweedeurs garage.

Afhankelijk van de positie van het bed bedraagt de hoogte van het bed 74 tot 110 centimeter, de hoogte van de garage eronder is dan tussen 91 en 127 centimeter.  Voor een makkelijkere toegang tot het slaapgedeelte, kun je bij het hoofdeinde een 10 centimeter lang matrasje uitnemen en de comfortabele, 16 centimeter dikke matras op de lattenbodem een stukje naar de achterwand schuiven. Bovendien is het onderste deel van de matras opklapbaar, zodat de toegang aan beide zijden van het bed nog makkelijker wordt. Twee led-leeslampjes, indirecte ledverlichting en een dakraam zorgen voor het licht in het slaapgedeelte. Rechts en links van het bed bouwt Laika een kledingkast met verlichting in.

Laika Kosmo 512

Hefbed

Wie vier slaapplaatsen wenst, kan het 200  bij 140 centimeter grote, elektrisch bedienbare hefbed bestellen. Daarvan is de 9 centimeter dikke matras zonder lattenbodem op een houten constructie geplaatst. Hier zou een extra constructie voor wat afstand tussen houten bodem en matras mogen zorgen. Een eveneens minder gelukkige oplossing is de positie van de schakelaar van het hefbed bij de onderkast van de keuken, waar die voor kinderen makkelijk bereikbaar is. Als het hefbed nog is vergrendeld en kinderen ‘spelen’ met de schakelaar, dan zou het hefbed kunnen beschadigen. Hier zou een schakelaar met afneembare sleutel een betere oplossing zijn.

Afgezien van deze details, is de chique Toscaanse halfintegraal verder wel een doordachte camper, waarvoor Laika een nette prijs vraagt: € 70.490 voor een standaarduitvoering.

Conclusie Laika Kosmo 512

Testredacteur Mathias Piontek: “Bij de Laika Kosmo 512 kun je aan de details zien dat hij uit de Erwin Hymer Group stamt. Toch heeft de aansprekend gestileerde en praktisch geconstrueerde halfintegraal een eigen karakter. Daarmee zal de Kosmo – en dat geldt voor de hele serie – veel camperaars aanspreken die tot nu toe wel van een Laika droomden, maar deze nu pas kunnen betalen.”

In pdf-vorm

Wil je het hele artikel over de Laika Kosmo 512 liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.

Testrit Laika Kosmo 512