ACSI FreeLife

Menu

Proftest: Niesmann+Bisschoff Smove

Een luxueuze camper hoeft helemaal niet groot te zijn. Dat laat de nieuwe Smove 6.9 Q van Niesmann+Bischoff overduidelijk zien. De halfintegraal heeft zowaar kenmerken van een liner.

Auteur
Sander Cox
Datum
Niesmann+Bischoff Smove 6.9 Q

Signalement

Merk
Niesmann+Bischoff
Model
Smove 6,9 Q
Onderstel
Fiat Ducato Heavy 2,3 Mulitjet met Al-Ko-chassis
Testjaar
2017
Gewicht
Max. toelaatbaar gewicht 4.500 kg, rijklaar leeggewicht 2.930 kg
Basisprijs
€ 91.650

Liners zijn de ultieme campers. Ze zijn groot, zitten boordevol technische snufjes en ademen een en al luxe. De technische finesse zal menigeen weten te bekoren, maar de gigantische afmetingen zijn niet voor iedereen weggelegd, al was het maar omdat het standaard B-rijbewijs niet volstaat. Bovendien gruwelen veel mensen van het idee om met zo’n bakbeest in het centrum van een Zuid-Europees dorpje terecht te komen, of op de kronkelweggetjes van de Italiaanse streek Cinque Terre. Nee, dan liever een compact model.

Kampeerauto van het Jaar

Dat is de nieuwe Smove van linerspecialist Niesmann+Bischoff. De Smove is een halfintegraal met de Fiat Ducato als basisvoertuig – maar met de technische finesse van een liner. Op een recente kampeerbeurs bleek het model met eenpersoonsbedden een ware publiekstrekker. Hij won zelfs de titel NKC Kampeerauto van het Jaar 2017. En dat terwijl de Smove met zijn gewelfde dak, vloeiende overgang van stuurcabine naar opbouw en typische liner-achterkant flink afwijkt van de standaard halfintegraal.

Prijzen

De basisprijzen van de diverse Smove-modellen liggen tussen de € 91.650 en € 96.700. Of het concept met zo’n prijskaartje kans van slagen heeft, zal de proftest uitwijzen. We testen het voordeligste model van de lijn. Dat is de op twee personen afgestemde en slechts 6,93 meter lange Smove 6.9 Q met overdwars bed achterin, een flexibele toiletruimte en twee sofa’s in de zitgroep.

De houtvrije opbouw van de Smove is anders dan de meeste halfintegralen. Het polyester dak is in het midden gewelfd; zo creëert de fabrikant meer stahoogte bij de verhoging van de zitgroep. Het ziet er van binnen ook gewoon goed uit, én levert onderweg een aerodynamisch voordeel op. Door aan de binnenkant van het dak deels met aluminium te werken, is de camper een soort kooi van Faraday die, volgens Niesmann+Bischoff, tegen blikseminslag beschermt.

Testparcours

Ben je benieuwd hoe de Smove zich houdt op het testparcours? In het twaalf pagina’s tellende artikel in ACSI FreeLife 3-2017 lees je alles over deze ‘slim bewegende’ camper van Niesmann+Bischoff.

bestel magazine