ACSI FreeLife

Menu

Proftest: Malibu T 460

Een paar jaar geleden blies Carthago nieuw leven in de Malibu. Niet meer als model, maar als zelfstandig merk. Zijn de nieuwe Malibu-halfintegralen een alternatief voor hun duurdere Carthago-broers? ACSI FreeLife test het aan de hand van de Malibu T 460.

Auteur
Sander Cox
Datum
1
1
ReactiesPraat mee
Malibu T 460

Signalement

Merk
Malibu
Model
T 460
Onderstel
Fiat Ducato Multijet2 met origineel in de fabriek verlaagd chassis,
Banden
225/75 R 16 CP (voor en achter)
Testjaar
2018
Gewicht
Max. toelaatbaar gewicht 3.500 kg, rijklaar leeggewicht basismodel 2.950 kg
Basisprijs
€ 79.335

Dakraampje open en de vakantiestemming in het uitgebouwde Volkswagen-busje zit er meteen goed in. Zo begon bij veel kampeerders het verhaal van de Carthago Malibu. Maar er is veel gebeurd. Na jaren van afwezigheid op de kampeermarkt – Carthago hield zich vooral bezig met de bouw van halfintegralen en integralen – is Malibu nu als zelfstandig merk ten tonele verschenen.

Dubbele bodem over gehele oppervlakte

Uitgebouwde VW-busjes zijn het niet meer, al is de huidige Malibu nog wel verkrijgbaar als bestelwagen en ook als halfintegraal en integraal. Die laatste twee bouwt Malibu voortaan met een volwaardige, geïsoleerde en verwarmde dubbele bodem over de gehele oppervlakte. Carthago maakt zich er dus geenszins gemakkelijk vanaf, ook de dochteronderneming hecht zo te zien aan kwaliteit. Aan de hand van de Malibu T 460, met eenpersoonsbedden en compact sanitair, beoordelen we de nieuwe koers van de Duitse fabrikant.

Geen tierelantijnen

Het interieur van de Malibu T 460 oogt zakelijk en modern, zonder overdadige designelementen en tierelantijnen. Onze expert is zeer te spreken over de vlakke vloer die, zonder obstakels of struikelgevaar, helemaal doorloopt tot aan de bedden achterin. Voor de bedden bevinden zich aan de ene kant de toiletruimte met een geïntegreerde douche en ertegenover de hoekkeuken. Voorin is in de zitgroep plaats voor vijf kampeerders.

Voeteneinde omhoog klappen

De degelijke meubels zijn routineus gemonteerd door Sloveense vakmensen – alle Malibu’s worden gebouwd in Carthago’s eigen fabriek in Odranci. De scharnieren, sluitingen en uitzetstangen zijn identiek aan het hang- en sluitwerk in de Carthago-campers. Het voeteneinde van het bed aan de chauffeurszijde kan omhoog worden geklapt en ook dat zullen ervaren Carthago-kampeerders herkennen van andere modellen. Eronder zit een van de drie kledingkasten van de T 460. Miniem puntje van kritiek: sommige profiellijsten hebben scherpe randjes, die had Malibu beter moeten afwerken.

Complete proftest

Wist je dat in Carthago-modellen het bedieningspaneel van de Truma-verwarming automatisch aangaat als als je het plexiglas deksel van het paneel sluit? Na het lezen van het hele verhaal in ACSI FreeLife 3-2018 kent de Carthago T 460 voor jou waarschijnlijk nog maar weinig geheimen.

bestel magazine

Praat mee

  1. JB
    Jan Broekhof

    Mijn email adres ,wat hier onder staat is n.l.
    Janenjuliabroekhof@gmail.com

    Reageer
    0
    0

Praat mee: Proftest: Malibu T 460

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht