Signalement
- Merk
- Hymer
- Model
- Tramp S680
- Onderstel
- Mercedes-Benz Sprinter 317 CDI met origineel ladderchassis
- Banden
- voor/achter: 225/75 R16 CP
- Testjaar
- 2021
- Gewicht
- maximum gewicht: 3.500 kg, rijklaar gewicht: 2.980 kg
- Basisprijs
- € 80.990
Comfortabel glijdt de camper over de autosnelweg. De snelheid en de afstand tot de voorganger worden door de elektronica automatisch geregeld en de navigatie kunje met je stem bedienen. Dat zijn goede redenen om een camper op basis van Mercedes-Benz Sprinter te kiezen. Klein addertje onder het gras: het plezier is niet echt goedkoop. De Tramp S680 van Hymer brengt daar ook geen grote verandering in. Maar Hymer is er bij dit model wel in geslaagd om de aanschafprijs te beperken tot € 80.990. Er rolt momenteel geen Sprinter in het Duitse Bad Waldsee van de band met een lagere prijs. En vergelijkbare indelingen in de ML-T of MC-T modelreeksen kosten minstens € 10.000 meer.
Origineel chassis
Om de prijs te drukken, gebruikt Hymer niet het samen met Al-Ko ontwikkelde SLC-chassis voor deze voorwielaangedreven Tramp S, maar het originele ladderchassis van de Sprinter. Een dubbele bodem is daarbij niet mogelijk. De constructie, de afwerking en de geboden ruimte doen echter niet onder voor de duurdere modellen. Speciale kenmerken van de Tramp S zijn de standaard dieselverwarming en de compressorkoelkast. Maar de gasvoorraad is kleiner.
Optioneel hefbed
In onze proftest voor ACSI FreeLife 6-2021 nemen we de Hymer Tramp S 680 onder de loep. Net als de beide andere indelingen 685 en 695 heeft de Tramp S 680 met een lengte van 739 centimeter een kloek formaat. De indeling is toegesneden op twee personen: twee eenpersoonsbedden in de lengterichting achterin boven de garage, daarvóór een dubbele toiletruimte met toilet en douchegelegenheid aan weerszijden van het middenpad. Voor in de camper zien we een L-keuken en een halve dinette. Optioneel is er een hefbed voor twee extra slaapplaatsen.
Betere bescherming tegen hagel
Hymer laat geen middel onbeproefd bij d constructie van de carrosserie en vertrouwt ook voor de Tramp S op de solide en beproefde PUAL-constructiemethode. Dit betekent dat de sandwichwanden en het dak aan beide zijden met aluminium zijn afgewerkt. Ze zijn geïsoleerd met een laag XPS-schuim, die ook waterafstotend is. Tegen een meerprijs van € 700 lijmt Hymer een extra laag vezelversterkte kunststof op het aluminium dak voor een betere bescherming tegen hagel.
Proftest in ACSI FreeLife magazine
Wil je weten hoe onze profs de camper beoordelen? In ACSI FreeLife 6-2021 zoomen ze in op de constructie van zowel in- als exterieur, de boordtechniek, het rijgedrag en alle opties en overige bijzonderheden.