ACSI FreeLife

Menu

Proftest: Dethleffs Just Go T 7055 EB

Met de volledig nieuwe Just Go-reeks mikt Dethleffs op startende camperaars en prijsbewuste kampeerders, En voor het eerst in jaren ook op liefhebbers van de Ford Transit.

Auteur
Sander Cox
Datum
ReactiesReageer
Proftest Dethleffs Just Go

Signalement

Merk
Dethleffs
Model
Just Go T 7055 EB
Onderstel
Ford Transit TDCi EcoBlue met standaard verlaagd chassis
Testjaar
2022
Gewicht
Rijklaar gewicht: 3.125 kg Maximumgewicht: 3.500 kg;
Basisprijs
€ 88.290

We leven in tijden die we ons drie jaar geleden niet hadden kunnen voorstellen. Veel dingen die toen nog vanzelfsprekend waren, zijn vandaag de dag compleet anders. Ook de kampeerindustrie staat voor uitdagingen. Knelpunten in de levering van onderdelen moeten ‘creatief’ worden opgelost om toch aan de onverminderd grote vraag naar nieuwe campers te kunnen voldoen.

Sommige fabrikanten bewandelen nieuwe wegen op zoek naar alternatieven. Zoals Dethleffs met de nieuwe Just Go. Voor het eerst in vijftien jaar heeft het Zuid-Duitse merk weer een camperreeks op basis van de Ford Transit aan zijn portfolio toegevoegd. De sterke en zwakke punten van deze nieuwe serie proberen we uit te vinden tijdens een proftest van de Dethleffs Just Go T 7055 EB.

Voor twee of vier

De 7,36 meter lange halfintegraal van 3,5 ton heeft een basisprijs van € 88.290. De basisindeling is ontworpen voor twee personen met eenpersoonsbedden achterin in lengterichting boven de garage. Optioneel biedt Dethleffs de T 7055 EB aan met een elektrisch bedienbaar hefbed boven de zitgroep. Dan kunnen er vier kampeerders mee op stap, afhankelijk van het aantal beschikbare zitplaatsen.

Tussen het slaapgedeelte aan de achterzijde en de zitgroep voorin, vind je de hoekkeuken met aparte koelkast en de dubbele toiletruimte met aparte douche.
Als de Just Go T 7055 EB te lang voor je is, biedt Dethleffs de kortere Just Go T 6815 EB, 6,99 meter lang, aan vanaf € 86.290. Deze heeft ook eenpersoonsbedden, maar een enkelvoudige toiletruimte. Het derde model in de reeks is de 7,36 meter lange T 7055 DBL vanaf € 89.290 met een queensbed achter de dubbele toiletruimte.

Proftest Dethleffs Just Go_interieur

Carrosserie

Met een vanafprijs van iets meer dan € 85.490 behoort de Just Go zo’n beetje tot het instapsegment. Maar ook hier is er de afgelopen jaren veel veranderd. De Dethleffs Just Go heeft een vrij eenvoudige, maar wel goed afgewerkte en duurzaam vervaardigde carrosserie.

Op het standaard verlaagde chassis van de Ford Transit, met voorwielaandrijving en 130pk-turbodiesel, monteert Dethleffs een 42 millimeter dik sandwichpaneel met boven- en onderkant van multiplex. Dankzij de goede afdichting is deze net zo duurzaam als een vloer van vezelversterkte kunststof sandwich, mits het onderhoud goed wordt uitgevoerd.

De zijwanden en de achterwand zijn gemaakt van 34 millimeter dikke panelen van vezelversterkte kunststof sandwich met een hoogglanzend oppervlak. Het dak is gemaakt van hetzelfde materiaal van 35 millimeter dikte. Dethleffs gebruikt EPS als isolatiemateriaal, dat water kan absorberen bij een lek in de opbouw.

Brede toegangsdeur
Een pluspunt is de brede toegangsdeur (65 centimeter) die als onderdeel van het Comfort-pakket is uitgerust met een raam en verbonden is met de centrale vergrendeling. We noteren daarnaast goed geplaatste zijmarkeringslichten en de zorgvuldig gemonteerde dakluiken.

Dat de Dethleffs Just Go T 7055 EB opbouwramen heeft in plaats van ramen in kozijnen is, gezien de prijs van het voertuig, begrijpelijk. Opmerkelijk detail: de luifel uit het optionele Pakket One voor € 5.249 heeft aan de bovenzijde een rubberen lip die de gleuf tussen de luifelbehuizing en de zijwand van de carrosserie bedekt. Handig, want bij de concurrenten loopt het regenwater hier naar beneden.

Confidental Infomation