ACSI FreeLife

Menu

Malibu vergelijking: Buscamper of halfintegraal?

Is de buscamper met een panoramadakraam de betere halfintegraal? In een uitgebreide vergelijking tussen de Malibu Van Charming GT 640 LE en de Malibu T 430 LE geeft ACSI FreeLife antwoord op deze vraag.

Auteur
Sander Cox
Datum
1
1
ReactiesPraat mee
Malibu_buscamper vs halfintegraal

Nog niet zo lang geleden was er een duidelijke rolverdeling. Een buscamper was de meest wendbare versie van een camper. Maar gevoelsmatig en in werkelijkheid bleef het ruimteaanbod mede vanwege de naar boven toe smaller wordende buscampercarrosserie toch flink achter bij een halfintegraal. Wie echt comfortabel wilde reizen, koos dus toch voor een speciaal opgebouwde camper.

Panoramaramen Malibu

Sinds grote panoramadakramen boven de stuurcabine verschenen in buscampers, zijn de kaarten opnieuw geschud. Fabrikanten van buscampers kunnen nog steeds niet toveren met ruimte, maar het concept van een groot panoramadakraam en tot in de stuurcabine doorgetrokken bovenkasten, brengt de buscamper wel wat dichter bij de halfintegraal.

Om uit te vinden of zo’n buscamper de betere halfintegraal kan zijn, en welke verschillen de concepten nog altijd kenmerken, hebben we twee campers van Malibu – het zustermerk van Carthago – met elkaar vergeleken. Het zijn de Van Charming GT 640 LE en de T 430 LE, nagenoeg even lange voertuigen met eenpersoonsbedden in lengterichting achterin.

Opbouw Malibu Van en T

Bij de constructie van de opbouw zijn er vanzelfsprekend grote verschillen tussen de Malibu Van en T. De originele carrosserie van de 6,36 meter lange Fiat Ducato bestelauto isoleert de fabrikant met RTM-hardschuim en bovendien is er een geïsoleerde bodemplaat toegepast. Opgebouwde patrijspoortramen bij de bedden achterin verschaffen de buscamper een markant uiterlijk (meerprijs € 500).

De 6,90 lange T 430 scoort punten met een houtvrije opbouw en is eveneens voorzien van waterafstotend RTM-hardschuim als tussenlaag van de sandwichpanelen. Het dak en de bodem bestaan uit vezelversterkte kunststof. Daarbij heeft de halfintegraal een dubbele bodem, waarin de leidingen en de tanks vorstbeveiligd zijn ondergebracht en waarin extra bagageruimte is. Via verschillende kleppen heb je van binnen en van buiten toegang tot de dubbele bodem. Ramen in kozijnen onderstrepen de hoogwaardige constructie van de halfintegraal maar dat zie je dan ook terug in de prijs.

Buscamper
+ Robuuste stalen carrosserie
– Opbouwramen

Halfintegraal
+ Houtvrije opbouw
+ Geïsoleerde dubbele bodem met opbergruimte

Belangrijke centimeters

Ook bij de bedden, die bij beide campers zijn voorzien van comfortabele houten lattenbodems, laat de halfintegraal een paar belangrijke extra centimeters noteren. De T heeft bedden van 201 en 188 centimeter lang, in de Van is dat respectievelijk 196 en 184 centimeter.

Bij de opbergruimte laat Malibu bij beide voertuigen slimme oplossingen zien. De T heeft de eerder genoemde praktische dubbele bodem, de Van heeft een grote lade onder de zitbank en een vak in het podium onder de zitgroep, voorzien van degelijke metalen scharnieren.

Grote bagage kun je kwijt in de 220 x 130 x 120 centimeter grote garage van de halfintegraal en in de 136 x 105/93 x 74 grote bagageruimte van de buscamper. Bij die laatste kun je de bedden zijwaarts opklappen en het trapje verwijderen om lange bagagestukken kwijt te kunnen.

Buscamper
+ Moderne, rustige inrichting
+ Ruimtelijk gevoel door groot panoramadakraam
Halfintegraal
+ Elegante inrichting
+ Veel bewegingsruimte in het interieur

Malibu, het eindoordeel

Nieuwsgierig naar het eindoordeel en de verhouding tussen de buscamper en de halfintegraal? Dan heb je nog wel wat geduld nodig. In ACSI FreeLife 2-2020 die 18 februari bij de abonnees op de deurmat valt en die je hieronder kan bestellen lees je het hele artikel.

Bestel ACSI FreeLife 2-2020