Signalement
- Merk
- LMC
- Model
- Touer A 690 G
- Onderstel
- Fiat Ducato met standaard verlaagd chassis
- Testjaar
- 2025
- Gewicht
- Rijklaargewicht 2.841 kg, maximumgewicht 3.500 kg
- Basisprijs
- € 83.500
Als je met een groot gezin inclusief bagage met de camper op pad wilt gaan, loop je met een gewoon rijbewijs B (tot 3.500 kg maximumgewicht) al snel tegen de beladingsgrens aan. En zelfs al heb je wel een C1-rijbewijs om een zwaardere camper te mogen besturen, dan is de rit op de rechter rijstrook tussen de vrachtauto’s inclusief de vele inhaalverboden echt geen pretje.
Een 3,5 tons-camper voor het hele gezin zou dus de beste optie zijn en die heeft LMC nu eentje in het aanbod. Het is de Tourer A 690 G, een alkoof met zes zitplaatsen én zes slaapplaatsen. De lichtgewicht constructie moet hem onder de 3,5 ton houden.
Ducato-basis
Het testexemplaar van de 6,99 meter lange en 3,05 meter hoge alkoofcamper was nog van bouwjaar 2024, op basis van de Citroën Jumper. Voor 2025 wordt de Fiat Ducato als basisvoertuig gebruikt, het technisch grotendeels identieke zustermodel van de Jumper.
LMC heeft niet bezuinigd op de constructie van de opbouw van de Tourer A 690 G. Op het verlaagde chassis monteert de Duitse fabrikant een vier centimeter dikke bodemplaat van vezelversterkte kunststof sandwich met XPS-isolatie. Het dak en de wanden zijn eveneens van de vezelversterkte kunststof sandwich, maar dan met EPS-isolatie en drie centimeter dik. LMC geeft op deze constructie twaalf jaar garantie op de waterdichtheid.
Wie het Tourer A Exclusief-pakket van € 3.145 aanvinkt in de optielijst, krijgt net als in onze testcamper mooie ramen in kozijnen. Dat pakket bevat ook een audiosysteem met een negen-inch-scherm voor het navigatiesysteem. Een achteruitrijcamera is fabrieksklaar al aanwezig.
Vier volwassenen kunnen comfortabel in de dinette zitten van de LMC Tourer A 690 G.
Sober maar modern
Als er qua gewicht wel met zessen kan worden gereisd, is de tweede vraag natuurlijk of dat ook comfortabel kan. Nadat je door de wat smalle (48 centimeter) opbouwdeur de camper binnen bent gegaan, kom je in een sober maar modern interieur.
Aan sommige kasten en kleppen voel je wel dat de Tourer A 690 G een lichtgewicht constructie heeft, maar over de hele linie is hij solide genoeg. Bovendien beknibbelt LMC niet op mooie details, zoals de greeploze kastkleppen met verborgen sluitingen.
Er is wel bezuinigd op verlichting. In het frame van de dakramen zijn plafondlampen opgenomen, plus een draaibare leeslamp bij het bed achterin, bij de zitgroep en in de alkoof. Daarnaast is er nog licht in de toiletruimte en de keuken, maar dat is het dan ook wel. Een paar ledstrips voor indirecte sfeerverlichting kosten niet veel en wegen bijna niets, dus als je daar prijs op stelt, moet je deze zelf aanleggen.
Stahoogte
De zitgroep bestaat uit een dinette met twee zitbanken tegenover elkaar in de lengterichting. Daar kun je met vier mensen comfortabel aan zitten, maar met z’n zessen wordt het iets te krap. Er kan wel iemand op de draaibare passagiersstoel van de stuurcabine gaan zitten, maar je kunt dan nooit bij de tafel. De draaiconsole voor de bestuurdersstoel is vrij nutteloos, omdat de stoel helemaal achter de zitbank is geplaatst.
Dankzij de alkoofopbouw boven de stuurcabine heb je bij de ingang wel een ruimtelijk gevoel door de stahoogte van 2,40 meter. Ook de doorgang tussen de keuken en de dinette zorgt voor genoeg bewegingsvrijheid. In de alkoof bedraagt de hoofdruimte tussen de matras en het plafond 58 centimeter. Het ligvlak van het alkoofbed meet 213 x 140 centimeter, het achterbed is met 208 x 143/120 centimeter ook vrij comfortabel. De ombouwbare zitgroep levert een bed op van 184 x 143 centimeter.
De basisprijs voor de 2025-versie van de LMC Tourer A 690 G bedraagt € 83.500, maar met de genoemde optiepakketten en een sterkere motor ligt de aankoopprijs toch al ruim boven de € 90.000.
De 115 centimeter hoge garage achterin heeft een geïsoleerde vloer.
Conclusie LMC Tourer A 690 G
Met de Tourer A 690 G bewijst LMC dat een alkoofcamper voor een gezin van zes op een 3,5 tons-chassis best mogelijk is. Met z’n zessen reizen beperkt je wel in de (zware) bagage en/of de hoeveelheid water in de tank. Maar door het lichtgewicht concept consequent toe te passen kan LMC toch een ruime en comfortabele gezinscamper aanbieden.
Binnen één dag je camperrijbewijs
Sta je ook het punt je C1-rijbewijs te halen te kunnen camperen met een camper van meer dan 3,5 ton? Dan kun je in één dag je camperrijbewijs halen.