ACSI FreeLife

Menu

Leeftest: La Strada Avanti M

Een klein beetje langer en breder dan een buscamper, maar met een veelvoud aan comfort: de nieuwe La Strada Avanti M mikt op (her)intreders van alle leeftijden.

Auteur
Sander Cox
Datum
ReactiesReageer
La Strada Avanti M

Signalement

Merk
Fiat
Testjaar
2019
Gewicht
Max. toelaatbaar gewicht 3.300 kg, laadvermogen 450 kg
Basisprijs
€ 49.881

Aan de Donau ligt een camping waarvoor je niet kunt reserveren, de uitbater verwelkomt gasten liever spontaan. De camping bestaat uit een weide met baddertoegang tot de Donau, een kleine kiosk waar je nog € 2 voor een biertje betaalt en een sanitairgebouwtje. Veel gasten zijn gezinnen of groepen, de meesten onderweg met een buscamper.

Als wij met de La Strada Avanti M de camping bezoeken, hebben we gezelschap van twee Volkswagenbussen: een stokoude camper met alkoof en een tot camper verbouwde Caddy. Er staan ook twee motorrijders met minuscule tunneltentjes – twee jonge honden die zich met de motor perfect kunnen uitleven. De rest van het gezelschap is dat stadium voorbij, met ronddartelende kinderen en een prominente zwangere buik als bewijs van de volgende levensfase. De Avanti M past er perfect tussen en vertegenwoordigt weer een andere fase: de fase van herwonnen vrijheid.

Uitgesproken uitwendbaar

De Avanti M is vorig jaar geïntroduceerd. La Strada wilde het eigen gamma al een tijdje compleet maken met een ‘goedkopere’ en kleinere camper. Zonder daarbij aan kwaliteit in te boeten, zoals La Strada bij de lancering officieel liet weten. Die focus op kwaliteit heeft de fabrikant tot nu toe steeds kunnen waarmaken. Bedrijfsleider Marco Lange heeft bijvoorbeeld meer dan eens benadrukt dat klanten nagenoeg nooit een beroep hoeven doen op de garantie. Aan de hand van de campers die we al hebben mogen testen en een bezoek aan de werkplaats, geloven wij dat direct. La Strada straalt een en al geloofwaardigheid uit.

De M is de kortste uitvoering van de Avanti-lijn. Basisvoertuig is de Fiat Ducato. De M is 5,40 meter lang, ongeveer even lang als de V-klasse van Mercedes-Benz maar hoger. (We wilden de M eigenlijk in een test vergelijken met directe concurrenten, maar die knepen ’m.) De Fiat slaat zoals altijd een goed figuur. Met de korte wielbasis is de wagen uitgesproken wendbaar, ook omdat de camper amper breder is dan een gewone personenauto. Dat maakt deze Avanti uitermate geschikt voor chauffeurs die niet meteen blaken van het zelfvertrouwen in het verkeer maar wel graag met een camper op pad zouden gaan. In deze klasse kun je bovendien best voor een iets tammere motor kiezen.

Kwaliteitskeuken

De koelkast valt als eerste op. Die zit namelijk verwerkt ín het keukenblok. Zodanig dat je er ook van buitenaf bij kunt. Dat komt op de camping enorm van pas, want je hoeft niet voor elke cola of fles water eerst de bus in. Heel prettig, en je neemt tenminste ook niet steeds viezigheid onder je schoenen mee naar binnen.

Voor gekoelde drankjes en barbecuevlees hoef je niet helemaal de camper in.

La Strada is niet de enige met een koelkast die je van buitenaf kunt gebruiken. De Westfalia Amundsun 540 bijvoorbeeld heeft dat ook. Die koelkast heeft een deur, terwijl Avanti heeft gekozen voor een schuiflade als koelkast. Dat werkt perfect, er zit zelfs een vriesvak in de koellade verwerkt.

Boven op het keukenblok is een tweepits kookplaat ingebouwd, geheel conform Avanti’s kwaliteitsclaim met elektrische ontsteking. De bodem van de kookplaat loopt zonder tussenrand over in de spoelbak ernaast, waardoor poetswater meteen kan wegstromen – een praktische vondst die wij heel erg waarderen.

De bovenkast in de keuken heeft een roldeur in plaats van klep.

Aan de zijkant van het keukenblok zit een uittrekbare snijplank. De concurrentie heeft daar vaak een werkbladvergroting die je omhoog klapt in plaats van uitschuift. Dat is niet altijd even handig. De schuifplank van Avanti daarentegen is feilloos en heel gebruiksvriendelijk. Hetzelfde geldt voor de schuifladen met softclose in het keukenblok, het zoveelste bewijs van de constante kwaliteit die La Strada biedt. Onderweg kleppert of rammelt er niks, er gaat niks open.

Noodoplossing

Net als de lofbetuigingen bijna eentonig beginnen te worden, ontdekken we twee puntjes van kritiek. De twee deuren naar de toiletruimte worden door magneten dicht gehouden. Dat werkt op zich prima, je moet er alleen niet tegen leunen want dan schieten ze los en kieper je de toiletruimte in. Bovendien blijven de deuren niet perfect open staan. Als de bus niet helemaal recht staat, en dat kan op campings of camperplaatsen altijd wel eens gebeuren, klappen de deuren uit zichzelf weer dicht. Verre van rampzalig, maar ook niet de kwaliteit die je verwacht.

Het tweede punt van kritiek betreft de zitbank. Ja, de Avanti M heeft een volwaardige (en hoogwaardige) toiletruimte inclusief afgescheiden toilet. En ja, we snappen best dat de ruimte daarvoor ergens vandaan moet komen. Maar de zitbank heeft meer weg van een noodoplossing dan een weldoordachte designbeslissing. Tijdens een lange rit kun je daar moeilijk een volwassene op laten zitten.

De tafel is neergeklapt met verschillende klemmechanismen. Zodra de chauffeursstoel wordt omgedraaid, kun je ’m omhoog klappen. Zo ontstaat een knusse dinette. Het raam bij de tafel is redelijk klein uitgevallen, maar dat blijkt een voordeel. Als je op de bank zit, kun je met je schouder tegen de muur leunen en mijmerend naar buiten staren. Bij andere merken loopt het raam verder door of gaat dat niet vanwege een vouwgordijn.

Overdwars bed

In de toiletruimte springt meteen het hoge toilet in het oog. Je hoeft dus niet half te hurken om naar de wc te gaan. De wasbak bevindt zich links, de spiegel rechts. Dat is een beetje een rare indeling, want bijvoorbeeld tijdens het scheren hebben de meeste mannen graag een spiegel voor hun neus. De spiegel is wel dusdanig geproportioneerd en gepositioneerd dat je er zowat je hele lichaam in kunt zien. De rest van het sanitair is zoals je van La Strada verwacht: elegant, hoogwaardig en functioneel.

Het bed is 197 x 142 centimeter groot en uiterst comfortabel dankzij de puntelastische vering van Froli en gescheiden matrassen. Zoals gebruikelijk in deze bescheiden voertuiggrootte – of beter gezegd: onvermijdelijk – staat het bed overdwars. Zo neemt het weinig plaats in, maar er kleeft ook een nadeel aan: de achterste slaper moet over zijn of haar bedgenoot klauteren om uit bed te gaan.

Vanuit het comfortabele bed heb je perfect zicht naar alle kanten.

Aan het voeteneinde van het binnenste bed staat de kledingkast met roldeur. Die heeft ons tijdens het slapen niet gestoord, maar oogt wel tamelijk massief. Ervoor heb je vrij zicht door de hele buscamper. Tussen de keuken en het bed staat namelijk kast noch koelkast, alleen een tussenwandje met een enorme uitsparing.

Top en flop

Achterin, vanuit het bed, kijken we uit over de Donau. Het achterraam staat open, ondanks de lichte miezer en niet bepaald denderende temperatuur. Het raamkozijn is hoogwaardig, maar het mechanisme om het raam open te zetten irriteert ons. Elke keer lukt het pas na meerdere pogingen. Hier zou La Strada dus best mogen opteren voor een iets eenvoudiger type, zoals je dat in zoveel andere, ook goede campers ziet. Bij de verwarming heeft de fabrikant die stap voorwaarts wel gemaakt. Het digitale bedieningspaneel van de Combi 4 is top.

Ook qua bergruimte weet de Avanti M ons volledig te overtuigen. Het achterste bed kan met een gasdrukveer omhoog worden geklapt, waardoor je een grote berging creëert. Je kunt zo zelfs twee fietsen in je buscamper meenemen. De kastruimte volstaat, en pal voor de zitbank zit een extra opbergvak in de vloer gebouwd, handig voor bijvoorbeeld schoenen en flessen water.

Voor de zitbank is een handig opbergvak in de vloer gebouwd.

Dan nog even kort over de prijs. In de lijst staat de Avanti M vanaf ongeveer € 49.881. Met een beetje liefde voor detail configureer je het voertuig al snel richting € 59.000. Dat is veel geld voor een korte buscamper, maar je krijgt er enorm veel comfort en gebruiksgemak voor terug.

Weemoed

Ondertussen is het op de camping aan de Donau gestopt met regenen. Het zonnetje breekt zowaar door. De zwangere vrouw uit de Caddy maakt van de gelegenheid gebruik om naar het toilet te gaan. Wij aanschouwen het tafereel vanuit ons luxeverblijf, inclusief eigen wc, met een zekere weemoed. Ons uitje is bijna voorbij en daarna moet de Avanti onverbiddelijk terug naar de dealer die zo vriendelijk was ons de testcamper ter beschikking te stellen. Zullen we na zoveel luxe ooit nog kunnen aarden in onze eigen T4 California?

In pdf-vorm

Wil je het hele artikel over de La Strada Avanti M liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.

Leeftest: La Strada Avanti M